دکوراسیون اتاق خواب نوزاد چگونه باشد بهتر است؟

دکوراسیون اتاق خواب نوزاد

اگر قصد دارید برای نوزاد خود یک اتاق خواب بی‌نظیر طراحی کنید  پیشنهاد می کنیم با نکات مربوط به دکوراسیون اتاق خواب نوزاد آشنا شوید، دانستن این نکات به شما کمک می‌کند تا با مدیریت بودجه، انتخاب و خریدهای کاربردی نتیجه بهتری را رقم بزنید. با ما همراه باشید تا این نکات کاربردی را برایتان بازگو کنیم.

اهمیت دکوراسیون اتاق خواب نوزاد

اختصاص دادن یک اتاق خواب به نوزاد تازه متولد شده می‌تواند پایه‌های استقلال شخصیتی او در دوران خردسالی را به همراه داشته باشد، ضمن این که تمام وسایل او در این اتاق در دسترس خواهد بود، در چشم به هم زدنی نوزاد به یک کودک خردسال تبدیل می‌شود که داشتن یک اتاق اختصاصی برای او حکم زمین بازی را خواهد داشت و می‌توان بدون دغدغه به او اجازه داد تا ساعت های متوالی در اتاق خوابش به بازی بپردازد.

استفاده از قوانین دکوراسیون داخلی و به ویژه دکوراسیون اتاق خواب کمک می‌کند که یک چیدمان حرفه‌ای‌تر و چشم نوازتر در اختیار داشته باشید. بنابراین سعی کنید از همان ابتدا با یک شیوه کاملا حرفه‌ای و طبق قوانین دکوراسیون اتاق خواب چیدمان اتاق کودک را پیش ببرید.

نکات مهم دکوراسیون اتاق خواب نوزاد

برای این که دکوراسیون داخلی را آغاز کنید، نیاز دارید تا مواردی را از قبل مشخص کرده باشید، از آن جمله می‌توان به انتخاب رنگ اتاق، شکل چیدمان، تم رنگی چیدمان، طرح وسایل و انتخاب لوازم کاربردی اشاره کرد. در این بخش سعی می‌کنیم شما را با این نکات مهم آشنا کنیم.

طراحی داخلی اتاق خواب نوزاد
طراحی داخلی اتاق خواب نوزاد

یک برنامه‌ریزی دقیق لازم دارید

نکته بسیار مهمی که در ابتدای راه باید به آن توجه کنید این است که ببینید تا ورود نوزاد به جمع خانواده چقدر زمان دارید؟ چه وسایلی نیاز دارید؟ بودجه مورد نظر خود را مشخص کنید. توصیه ما این است که از زمان مشخص شدن جنیست نوزاد کار را شروع کنید تا بتوانید در مورد تم رنگی و طرح دکوراسیون اتاق خواب به خوبی تصمیم بگیرید.

رنگ و طرح دکوراسیون را مشخص کنید.

برای این که دکوراسیون اتاق خواب نوزاد به خوبی طراحی شود باید ابتدا رنگ و طرح مورد نظر رخود را مشخص کنید. انتخاب تم رنگی دکوراسیون داخلی معمولا بر اساس جنسیت نوزاد صورت می‌گیرد، اگرچه در سال‌های اخیر استفاده از رنگ‌های خنثی و اسپرت طرفداران بیشتری دارد. بسیاری از والدین علاقه دارند که برای اتاق خواب نوزاد خود یک تم مشخص کنند، مثلا استفاده از تم‌هایی چون ماشین، کشتی، شخصیت‌های کارتونی، گل، قلب و … بسیار رایج است. معمولا انتخاب تم و همچنین انتخاب رنگ با توجه به جنسیت نوزاد صورت می‌گیرد.

مشاهده
آموزش تزیین میز تلویزیون
چیدمان اتاق خواب نوزاد
چیدمان اتاق خواب نوزاد

انتخاب رنگ های مناسب

اگر قصد دارید که از رنگ‌های خنثی یا اسپرتی چون طوسی و سفید، خاکستری و زرد، نارنجی و سبز و … استفاده نکنید رایج‌ترین رنگ‌ها برای دکوراسیون اتاق خواب نوزاد دختر صورتی و برای نوزاد پسر آبی است. البته می‌توان از طیف های مختلف رنگی صورتی یا آبی نیز برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده کرد.

رنگ‌های سرد استفاده کنید

یک نکته مهم که در این بخش باید به آن اشاره کنیم این است که در انتخاب رنگ دقت داشته باشید که از رنگ‌های تند و و تیره استفاده نکنید، همچنین به گفته روانشناسان انتخاب رنگ‌های قرمز یا بنفش می‌تواند در بروز اختلالات رفتاری از جمله بیش فعالی کودکان در آینده نقش داشته باشد. پیشنهاد متخصصان در این امر استفاده از رنگ‌های آرام‌بخش و سرد است.

رنگ‌های فانتزی بهترین انتخاب هستند

یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب تم رنگی اتاق خواب کودک استفاده از رنگ‌های پاستیلی است، رنگ‌های پاستیلی از ترکیب رنگ‌های اصلی با رنگ سفید ایجاد می‌شوند، به طور مثال صورتی پاستیلی رنگ صورتی با توناژ متوسط است که بخش قابل توجهی رنگ سفید به آن اضافه می‌شود.

تعادل را در انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد
تعادل را در انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد

تعادل را در انتخاب رنگها ایجاد کنید

توصیه می‌کنیم برای زیباتر شدن دکوراسیون اتاق خواب بهتر است که از ترکیب رنگ‌های سرد و گرم استفاده کنید مثلا اگر  در رنگ دیوارها از رنگ‌های سرد استفاده می‌کنید در وسایل و اسباب بازی‌ها بهتر است که رنگ‌های گرم‌تری را انتخاب کنید.

رنگ آمیزی دیوارها را به روزهای آخر موکول نکنید

بسیار مهم است که برای جلوگیری از ایجاد هرگونه آلرژی کار رنگ آمیزی اتاق خواب نوزاد را حداقل دو ماه قبل از دنیا آمدن او انجام دهید. همچنین می‌توانید از رنگ‌هایی استفاده کنید که در تولیدشان به صورت محدود و کم، مواد آلی فرار  (VOC) استفاده شده باشد تا آلودگی کمتری وارد فضای اتاق شود.

انتخاب بین کاغذ دیواری و رنگ

یکی از مهمترین انتخاب‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی این است که پوشش دیوارها رنگ باشد یا کاغذ دیواری، در این  مورد باید گفت که اگرچه کاغذ دیواری‌های بسیار زیبا و جذابی در حال حاضر وجود دارد که دارای طرح‌های متنوع و چشم‌نواز هستند اما از آنجایی که با بزرگ شدن نوزاد احتمال کندن گوشه‌های کاغذ دیواری و آسیب رساندن به آنها بیشتر می‌شود بهتر است که اتاق نوزاد را با رنگ‌های مناسب رنگ آمیزی کرد.

مشاهده
انواع تابلو فرش
انتخاب سرویس خواب نوزاد
انتخاب سرویس خواب نوزاد

انتخاب سرویس خواب نوزاد

بعد از این که تم رنگی و طرح دکوراسیون داخلی اتاق خواب مشخص شد، نوبت به انتخاب سرویس خواب و خرید تختخواب نوزاد می‌رسد.

خرید تختخواب نوزاد یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید، توجه داشته باشید که تخت نوزاد باید استاندارد و ایمن باشد، بهترین تختخواب‌ها آنهایی هستند که دارای حفاظ یا نرده محافظ می‌باشند، باید دقت کنید که تخت انتخابی شما  دارای نرده‌های مقاوم و محکمی باشد، نوزادان خیلی زود به کودکان نوپا تبدیل می‌شوند در این زمان است که سعی می کنند با گرفتن هر وسیله ای از جا برخیزند، پس بسیار مهم است که حفاظ‌های تختخواب  نوزاد از استاندارد و استحکام بالایی برخوردار باشد.

– باید تختخوابی را انتخاب کنید که فاصله میان نرده‌های آن زیاد نباشد، سر کودک نباید به راحتی از میان نرده‌ها عبور کند.

– به استحکام پیچ و مهره ها و اتصالات دقت کنید و همچنین به گوشه و زوایای تخت و سایر اقلام موجود در اتاق نوزاد توجه داشته باشید که تیز و برنده نباشند.

– ارتفاع تخت باید استاندارد باشد، ضمن این که بهتر است از تختخواب‌های پایه دار استفاده کنید تا بتوانید زیر تخت را به راحتی از وجود گردو غبار و آلودگی تمیز کنید.

– یک نکته مهم دیگر که باید گوشزد کنیم این است که سعی کنید تختی با طراحی ساده برای کودک خود انتخاب کنید، طرح‌هایی که دارای بخش‌های اضافه هستند علاوه بر گرانتر بودن معمولا برای نوزاد ایجاد خطر می‌کنند.

چیدمان سرویس خواب نوزاد
چیدمان سرویس خواب نوزاد

چیدمان سرویس خواب

بهتر است سرویس خواب نوزاد را طوری بچینید که تخت خواب او زیر لوستر یا کنار پنجره قرار نداشته باشد، خطر سقوط این دست وسایل را جدی بگیرید، ضمن این که با باز ماندن پنجره‌ها ممکن است حشرات یا هوای سرد نوزاد را ناراحت کند.

بهتر است که از تشک‌هایی استفاده کنید که به شکل کامل داخل محوطه تختخواب نوزاد را می‌پوشانند، نباید بین تشک و تخت فاصله باشد چرا که ممکن است پا یا دست کودک در این فاصله گیر کرده و به او آسیب بزند.

سعی کنید از روتختی و ملحفه‌های نرم با الیاف طبیعی استفاده کنید که از ایجاد آلرژی در کودک جلوگیری شود.

مشاهده
معیار انتخاب پرده آشپزخانه بر چه اساس است؟

استفاده از سایر اقلام دکوراتیو

معمولا در سرویس خواب نوزاد کمد، بوفه، پاف، استند اسباب بازی و امثال آن وجود دارد، ضمن این که شما می‌توانید از وسایل دکوری دیگری چون آباژور، تابلوها، آویزها و … هم استفاده کنید، بهترین کار این است که اسباب بازی‌های کودک را در قفسه‌های مخصوص جا دهید، از زیادی شلوغ کردن اتاق نوزاد پرهیز کنید. می توانید از اکسسوری‌های جذاب با رنگ‌های شاد و کودکانه برای زیباتر دیده شدن دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

انتخاب پرده یکی از انتخاب‌های بسیار تاثیرگذار در زیبایی دکوراسیون اتاق خواب نوزاد است، شما می‌توانید از پرده‌های حریر ساده با رنگ‌های زیبا و یا پرده‌های طرح دار متناسب با تم و طرح اتاق خواب استفاده کنید، فراموش نکنید که ضخامت پرده باید به اندازه‌ای باشد که در نور روز مقدار کافی  نور خورشید را به داخل اتاق بتاباند.

استفاده از پرده‌های کرکره‌ای اتاق خواب نوزاد این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در صورت لزوم کنترل خوبی روی شدت نور داشته باشید و بتوانید آن را کم یا زیاد کنید.

انتخاب موکت یا فرش

یکی دیگر از نکات بسیار مهم در دکوراسیون اتاق خواب نوزاد انتخاب فرش یا موکت مناسب است، بهتر است در این مورد از گزینه‌های ضد حساسیت و آنتی باکتریال استفاده کنید، بهتر است که کفپوش انتخابی شما نرم و ضد حساسیت باشد، فراموش نکنید که بعد از چند ماه کودک چهار دست و پا راه می‌رود و در این زمان باید به فکر سلامت دست و پای او بود.

همچنین بهتر است این موکت‌ها ضد لک و ضد حساسیت باشند و  پرزهای کوتاهی داشته باشند تا تمیز کردن و جارو کردن آنها ساده‌تر باشد.

نورپردازی اتاق خواب نوزاد

در دکوراسیون داخلی نورپردازی جایگاه ویژه‌ای دارد شما هم می‌توانید با نورپردازی مناسب دکوراسیون اتاق خواب نوزاد خود را به بهترین شکل ممکن تکمیل کنید. استفاده از لوستر، دیوارکوب یا ریسه‌های نوری گزینه‌های مناسبی برای نورپردازی در اتاق خواب نوزاد است.

کلام آخر

دکوراسیون اتاق خواب نوزاد نیز همانند سایر مباحث دکوراسیون داخلی شامل قوانین و نکات مختص به خود است، پس سعی کنید با رعایت این نکات از داشتن یک دکوراسیون شیک و لوکس بهره‌مند شوید تا علاوه بر زیبایی ظاهری از استاندارد و ایمنی کافی برای رشد و نمو یک نوزاد تا دوران کودکی برخوردار باشد. نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد بسیار مهم و کاربردی بوده و  همه موارد مهم در طراحی دکوراسیون اتاق خواب را شامل می‌شود، پس سعی کنید با رعایت آنها یک اتاق بسیار زیبا برای نوزاد خود طراحی کنید.

اثاث چین
ارسال دیدگاه