انواع تابلو فرش

انواع تابلو فرش

هنر فرش بافی یکی از هنرهای کهن در این مرز و بوم بوده که با تکامل در سیر تاریخ از چند صد سال گذشته به فرمی ایده آل رسیده است به طوری که نه تنها فرش­های بافته شده توسط مادران این سرزمین باعث جذب شدن مردم ایران به این هنر شده بلکه کشورهای غربی و اروپایی جهان اول هم احترام خاصی برای این صنعت بی همتا قائل هستند. متاسفانه با ناملایمتی ­هایی که بر این صنعت در چند سال اخیر کشورهای دیگری نظیر چین که همیشه سر تعظیم در مقابل این هنر زیبا فرود آورده بودند در حال کسب جایگاه ایران برای صادرات انواع فرش ­ها به کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا که از خریداران به نام هنر این صنعت بوده است هستند که امیدواریم با همت مسولان این جایگاه دوباره به کشور عزیزمان بازگردد.

با عبور از گله و شکایات، امروز قصد داریم به یکی از تولیدات این صنعت جذاب یعنی انواع تابلو فرش بپردازیم امّا قبل از آن به شما پیشنهاد می­ دهیم که اگر وقت زیادی را در طی روز به چرخیدن در شبکات اجتماعی می ­گذرانید و از این کار خسته هستید می ­توانید نشستن در پشت دار قالی را تجربه و اوغات فراقت خود را با این کار جذاب پر نمایید و بعد از گذشت مدتی حاصل زحمات خود را به روی زمین یا دیوار بیاویزید.

در مطلب آموزشی امروز قصد به معرفی انواع تابو فرش­های نفیس بازار ایران نموده­ایم این تابلو فرش­ها به شرح ذیل تقسیم بندی می­ شوند.

مشاهده
انواع جلومبلی پارچه ای و چوبی را بشناسید

تابلو فرش منظره

تابلو فرش منظره یکی از مدل­ های تابلو فرش قدیمی در بازار ایران می­باشد که با دکوراسیون کلاسیک و سنتی ایرانی همخوانی دارد. این سبک تابلو بیشتر در منظره­های بهار و پاییز مورد استقبال قرار می­گیرند. تصاویر رودخانه به همراه کوه و پرنده از مدل­های پرفروش تابلو فرش منظره می­باشد.

تابلو فرش منظره

تابلو فرش مذهبی

اگر علاقمند به طرح­های مذهبی هستید تابلو فرش ­هایی با طرح مذهبی و آیه و سوره های قرآنی نظیر طرح (بسم الله الرحمن الرحیم) و (و ان یکاد الذین) جملگی می­توانند نیاز این افراد را بر طرف نمایند. اگر دکوراسیون خانه شما رنگ و بوی ایرانی اسلامی دارد، تابلو فرش با طرح مذهبی کمک شایانی به دکور خانه شما می­کند.

تابلو فرش مذهبی

تابلو فرش مینیاتوری

نقاشی­های مینیاتوری گاهی اوقات آنقدر زیبا کشیده شده است که با بافتن آن توسط بافنده­ای چیره­دست می­توان رنگ و لعابی جذاب به دیوارهای خانه آورد. نقاشی­های مینیاتوری استاد محمود فرشچیان یکی از جذاب­ترین طرح­ها برای تبدیل شدن به تابلو فرش می­باشد. تابلو فرش مینیاتوری مناسب دکوراسیون مدرن است.

تابلو فرش مینیاتوری

تابلو فرش­ تاریخی

اگر دکوراسیون داخلی خانه شما از نوع کلاسیک و یا سلطنتی است، تابو فرش­های طرح تاریخی نظیر تابلو شام آخر حضرت مسیح و یا تابلو فرش­هایی که الهام گرفته از انقلاب کبیر فرانسه می­باشد بهترین گزینه برای شما می­باشد. توجه داشته باشید که تابلوهای تاریخی به دلیل پیچیدگی در طرح و نقشه کمی گران­تر از تابلو فرش ­های مذهبی و طرح منظره می­باشند.

تابلو فرش­ تاریخی

تابلو فرش طرح حیوانات

اگر در هنگام خرید مبل، مدل سلطنتی را برای دکوراسیون داخلی خانه­ تان انتخاب کردید می­توانید از تابلو فرش طرح حیوانات نظیر شیر، آهو و .. بر روی دیوارهای خانه ­تان استفاده ببرید. توجه داشته باشید که بافنده این نوع تابلو باید بسیار ماهر باشد تا بتواند تصویر حیوان را به درستی بر روی طرح فرش پیاده کند.

مشاهده
نقش لوستر در طراحی و دکوراسیون داخلی
تابلو فرش طرح حیوانات

تابلو فرش گلدان و گل

تابلو فرش گلدان و گل یکی از مدل­های مورد علاقه خانم­ها در دکوراسیون ایرانی است که دلیل آن را باید در شاداب و سرزنده بودن دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی جست. بر روی این مدل معمولاً گلدانی پر از انواع گل­های رنگی و زیبا بافته می­شود.

تابلو فرش گلدان و گل

تابلو فرش تصویر صورت

در صورتی که عکسی تکی و خانوادگی دارید که با آن ارتباط خوبی برقرار کرده­اید می­توانید اقدام به سفارشی سازی تابلو فرش بکنید به نحوی که فایل عکس مورد نظرتان را برای بافنده ارسال و بعد از آماده شدن نقشه شروع بافتن فرش انجام گیرد. این تابلو فرش می­ تواند در اتاق خواب و دکوراسیون پذیرایی جای خود را به راحتی پیدا کند.

تابلو فرش ترکیبی

اگر هیچکدام از انواع تابلو فرش مورد پسند شما قرار نگرفت، طبیعتاً تابلوهایی با محوریت ترکیبی مورد پسند شما قرار می­گیرد. از تابلو فرش­های ترکیبی پر فروش می­توان به تابلوهای ترکیب منظره و اماکن تاریخی نظیر حافظیه و تخت جمشید اشاره نمود.

نکات خرید انواع تابلو فرش

حال که با انواع تابلو فرش در بازار پر رنگ و لعاب فرش ایران آشنا شدید قصد داریم نکاتی را برای معرفی هر چه بیشتر تابلو فرش از نظر کیفیت و دوام برای شما بازگو کنیم:

  • فرش در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد، و شهرهایی نظیر مشهد، کاشان، تبریز و کرمان جملگی در این صنعت نام آشنا هستند. هر کدام از این شهرها تولیدات مرغوبی دارند که این به معنای برتری شهری نسبت به شهر دیگر نیست. شما باید بیشتر از اینکه به نام شهر توجه داشته باشید، کیفیت نخ ، تار و پودی، پرز و لطافت فرش را واکاوی نمایید.
  • کاملاً واضح است که فرش دست بافت کیفیتی بالاتر از فرش ماشینی دارد زیرا در فرش دست بافت هنر بافنده کاملاً به چشم می ­آید ولی در فرش­های ماشینی، فرش توسط دستگاه­های عمدتاً آلمانی و بلژیکی تولید می­شود.
  • درصورتی که مشکلی با تأمین هزینه­ی تابلو فرش دست بافت ندارید، حتماً اولویت را به خرید مدل دست بافت داده و در غیر این صورت خرید تابلو فرش ماشینی را انجام دهید.
  • به دلیل جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از خرید شما، حتماً تابلو فرش را با ضمانت­نامه معتبر از فروشنده دریافت کنید.
  • تمامی تابلو فرش­ها بسته به نوع نخ و الیافی که در آنها به کار رفته شده است، محلول­ هایی جهت شست­و­شو دارند که به همین منظور از فروشنده فرش درخواست دادن اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه­ی نگهداری نمایید.
  • یکی از پارامترهایی که قبل از خرید تابلو فرش باید در نظر بگیرید توجه به ابعاد فرش و محل قرارگیری آن است، بنابراین قبل از خرید محل جایگیری فرش را مورد بررسی قرار داده و نسبت به آن تابلو فرشی با سایز مناسب را خریداری کنید. اگر طرح خاصی مورد پسند شما قرار گرفت و سایز آن کوچک یا بزرگتر از ابعاد دلخواه شما بود با سفارشی سازی آن طرح، می­ توانید سایز مناسب دکوراسیون داخلی خانه ­تان را داشته باشید.
مشاهده
تابلو فرش ماشینی

امیدواریم خواندن این مطلب کمک کوچکی به زیباتر دیده شدن دکوراسیون خانه شما بکند. ممنون که تا انتها ما را همراهی نمودید.

اثاث چین
ارسال دیدگاه