معیار انتخاب پرده آشپزخانه بر چه اساس است؟

انتخاب پرده آشپزخانه

می‌دانیم که آشپزخانه یکی از مهمترین قسمت‌های خانه و در واقع قلب تپنده آن است، در اکثر خانه‌ها خانواده در زمان صرف غذا و یا نوشیدن چای در آشپزخانه دور هم جمع می‌شوند، پس می توان گفت که دکوراسیون آشپزخانه نیز نقش مهمی در القای آرامش در منزل خواهد داشت، یکی از مهمترین المان‌های دکوری در آشپزخانه پرده است، یک انتخاب مهم و  کاربردی که نقش مهمی در زیباتر دیده شدن این بخش از منزل خواهد داشت. انتخاب پرده از جمله مواردی است که در دکوراسیون داخلی باید به آن توجه کرد، یک انتخاب مناسب می‌تواند آشپزخانه را به محیطی زیبا و همخوان با سایر قسمت‌های منزل تبدیل کند،  در این مقاله به بیان نکاتی در این زمینه می‌پردازیم.

انتخاب پرده آشپزخانه با توجه به سبک چیدمان

سبک چیدمان آشپزخانه یکی از اساسی ترین نکات در انتخاب پرده آشپزخانه است، دکوراسیون داخلی آشپزخانه نیز سبک‌های مختلفی دارد که در راستای انتخاب سبک دکوراسیون داخلی به آن پرداخته می‌شود، بنابراین در انتخاب پرده آشپزخانه باید به سبک دکوری آن بیشترین توجه معطوف شود.

پرده آشپزخانه در سبک کلاسیک

 سبک کلاسیک نمونه‌ای از انواع سبک‌های طراحی است که از آن در طراحی آشپزخانه استفاده می‌شود، بنابراین در این سبک از دکوراسیون آشپزخانه می‌توان از پرده‌هایی با رنگ‌های مجاز در دکوراسیون کلاسیک استفاده کرد، این انتخاب بستگی زیادی به رنگ کابینت‌ها، وسایل بزرگی چون یخچال، لباسشویی، گاز و یا صندلی‌های آشپزخانه و در کل تم رنگی چیدمانی در این بخش خواهد داشت.

پرده آشپزخانه در سبک کلاسیک
پرده آشپزخانه در سبک کلاسیک

استفاده از پرده ‌ای کرمی و سفید رنگ نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای طراحی آشپزخانه کلاسیک باشد. استفاده از انواع پرده‌هایی که از طیف رنگ‌های تیره برخوردار هستند نیز امکان پذیر است و کمک می کند تا آشپزخانه به نقطه کانونی منزل تبدیل شود، به ویژه اگر آشپزخانه اوپن باشد.

انتخاب پرده آشپزخانه در سبک صنعتی

در این سبک از چیدمان آشپزخانه رنگ‌های تیره، سیاه، کرومی یا استیل حرف اول را می‌زنند، برای این مدل آشپزخانه‌ها استفاده از یک پرده خاکستری رنگ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. از آنجایی که در این سبک طراحی آشپزخانه همه چیز کاملا سرد و بی روح است استفاده از پرده در این سبک طراحی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود و باعث ایجاد فضایی متعادل در آشپزخانه می‌گردد. بهتر است برای ایجاد این تعادل از رنگ‌های گرم در انتخاب پرده استفاده شود تا کمی فضا تلطیف شود. رنگهایی مثل قرمز و نارنجی با طرح های گل و طبیعت گزینه بسیار مناسبی است.

مشاهده
مدل کمد دیواری پذیرایی
انتخاب پرده آشپزخانه در سبک صنعتی
انتخاب پرده آشپزخانه در سبک صنعتی

انتخاب پرده در سبک روستیک و بوهمیا

در این سبک آشپزخانه‌ها پرده‌ها غالبا توری هستند، بهتر است در طراحی این مدل پرده‌ها از المان‌های طبیعی چون گل یا پروانه استفاده شود، استفاده از پرده‌های رنگ روشن و نازک در این سبک از دکوراسیون داخلی بسیار رایج است.

انتخاب پرده آشپزخانه در سبک مدرن

باید بگوییم که تقریباً هیچ محدودیتی برای به کارگیری هر نوع پارچه‌ای در آشپزخانه مدرن وجود ندارد. مهمترین نکته در انتخاب پرده برای آشپزخانه مدرن این است که از سبک های قدیمی استفاده نکنیم، استفاده از طرح‌های مینیمال یا پرده‌های کرکره ای و زبرا در آشپزخانه‌های مدرن امروزی بسیار رایج است. بافت ساده و نرم این پرده‌ها خانه سبکی خاصی به دکوراسیون آشپزخانه می‌بخشد. انواع پرده‌های مختلف تزیینی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها در چنین آشپزخانه‌ای استفاده کنید در حالی که در سایر سبک‌ها این امکان وجود نخواهد داشت. استفاده از شید در آشپزخانه مدرن نیز می تواند یک گزینه باشد.

انتخاب پرده آشپزخانه در سبک مدرن
انتخاب پرده آشپزخانه در سبک مدرن

می‌توانید با خرید صندلی آشپزخانه مناسب با سبک چیدمان رنگ و لعاب بیشتری برای این بخش از دکوراسیون داخلی آشپزخانه ایجاد کنید، در حقیقت در یک دکوراسیون مدرن بیش از هرچیز به هماهنگی میان المان‌های انتخابی دقت می‌شود.

انتخاب پرده آشپزخانه لوکس یا لاکچری

پارچه‌های ابریشمی، زردوزی و یا حریرهای کارشده بهترین انتخاب برای دوخت پرده در آشپزخانه‌های لوکس و لاکچری است، ضمن این که می‌توانید برای این پرده‌ها از والان استفاده کنید، گل پرده یا استفاده از بندهای تزئینی برای بستن پرده‌ها نیز انتخاب مناسبی خواهد بود، میل پرده‌های طلایی و لوکس نیز از جمله مواردی است که در یک آشپزخانه لوکس باید به آن توجه شود.

انتخاب پرده آشپزخانه لوکس یا لاکچری
انتخاب پرده آشپزخانه لوکس یا لاکچری

خرید صندلی آشپزخانه چوبی می‌تواند یک گزینه عالی در چیدمان یک آشپزخانه لوکس و با شکوه باشد. پرده‌های مخمل، تورهای مرغوب و ابریشم های زربافت در تلفیق با سایر المان‌های لوکس موجود در یک آشپزخانه لاکچری یک ترکیب بدیع و زیبا در این بخش از منزل ایجاد می‌کند.

در انتخاب پرده آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه داشت

بعد از انتخاب سبک آشپزخانه و به دنبال آن انتخاب پرده باید به نکاتی که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم نیز توجه داشته باشید، رعایت تمامی این نکات به شما کمک می کند تا یک دکوراسیون داخلی بی‌نظیر برای آشپزخانه خود مهیا کنید.

مشاهده
انتخاب کاغذ دیواری پذیرایی چه فاکتورهایی دارد؟

جنس پرده آشپزخانه

توجه داشته باشید که هوای آشپزخانه کاملا مرطوب و چرب است، پس بهتر است از پارچه‌هایی برای دوخت پارچه در آن استفاده کنید که در مقابل این دو عامل مقاومت خوبی داشته باشد، مهمترین نکته این است که پرده باید به راحتی شسته شود و پس از شستشو لکی بر روی آن باقی نماند. پس سعی کنید تنها به زیبایی پرده ها توجه نداشته باشید بلکه برای تمیزی و شستشوی آنها نیز فکری کرده باشید.

رعایت نکات ایمنی در انتخاب پرده

از جمله نکاتی که در انتخاب پرده باید به آن توجه کنید، محل نصب پرده است، برای این که نکات ایمنی به خوبی رعایت شده و از حوادث ناگوار جلوگیری به عمل آید بهتر است در انتخاب جنس پرده، بلندی آن و محل نصب آن بسیار حساس باشید، به طور مثال در آشپزخانه‌هایی که محل نصب پرده به اجاق گاز نزدیک است بهتر از مدل پرده‌هایی استفاده کنید که احتمال شعله ور شدن آنها کم باشد، چرا که ممکن است وزش باد از پنجره باعث شود تا پرده به شعله نزدیک شده و منجر به آتشسوزی شود. می‌توانید برای جلوگیری از خطر از گل پرده استفاده کنید و در زمان آشپزی و روشن بودن اجاق پرده را به وسیله آن جمع کنید.

نکات ایمنی در انتخاب پرده
نکات ایمنی در انتخاب پرده

نکته مهم بعدی در مورد این بخش  آن است که پرده بالای اجاق گاز سریعا چرب می‌شود، پس بهتر است پارچه‌ای را انتخاب کنید که امکان شستشوی مداوم آن وجود داشته باشد.

تنظیم نور آشپزخانه

میزان روشنایی آشپزخانه به این مسئله بستگی دارد که آیا پنجره آن به اندازه کافی نورگیر و بزرگ است یا خیر، در این میان انتخاب یک پارچه مناسب به عنوان پرده آشپزخانه نیز می تواند در تنظیم نور آشپزخانه بسیار تاثیرگذار باشد، نوع پارچه، ضخامت آن و نحوه نصب کمک می‌کند که مقدار نور ورودی به آشپزخانه را تنظیم و کنترل کنید.

تنظیم نور آشپزخانه
تنظیم نور آشپزخانه

باید سعی کنید که از نور طبیعی نهایت استفاده را ببرید، استفاده از پرده‌های حریر و شیشه‌ای می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد، پس اگر یک آشپزخانه روشن و پرنور می‌خواهید سراغ پرده‌های ضخیم نروید.

شستشوی پرده

در زمان انتخاب پرده آشپزخانه باید به قابل شستشو بودن و تراکم مناسب پارچه آن بسیار دقت کنید، پرده‌های سبک بسیار راحت‌تر شسته می‌شوند، همچنین پارچه هایی که دوخت ساده تری دارند در زمان شستشو و نصب کار را برای شما ساده‌تر خواهند کرد.

رنگ پرده

برای آشپزخانه‌های کوچک و بدون نور بهتر است از پرده‌هایی با رنگ‌های روشن استفاده کنید، ضمن این که در آشپزخانه‌های مجلل و بزرگ می‌توان از پرده‌هایی با رنگ‌های تیره‌تر استفاده کرد، اگر میخواهید فضایی دلباز و پرنور داشته باشید بهتر است سراغ رنگ‌های روشن‌تر بروید.

مشاهده
چند ایده‌ی ناب برای طراحی مدرن اتاق خواب

 طرح پارچه پرده

فاکتورهای مهمی در انتخاب طرح پارچه پرده تاثیرگذار هستند، از جمله میزان شلوغی و چیدمان آشپزخانه، طرح کابینت‌ها، سبک چیدمان، کاشی‌ها و رنگ دیوار آشپزخانه و … . پس اگر یک آشپزخانه مرتب و زیبا می خواهید بهتر است که دنبال پارچه‌های ساده‌تر باشید، همیشه طرح ها به ویژه اگر طرح‌های بزرگ و تکرار شونده را انتخاب کنید یک آشفتگی در دکوراسیون داخلی ایجاد می کنند.

کیفیت و ماندگاری پرده

اگر می خواهید از یک پرده با ماندگاری بالا برای آشپزخانه استفاده کنید بهتر است به دنبال اجناس مرغوب و با کیفیت باشید، البته پرده آشپزخانه به دلیل نیاز به شستشوی مداوم ممکن است خیلی زود به زود نیاز به تعویض داشته باشد.

محاسبه اندازه پرده

مهمترین بخش انتخاب پرده به اندازه گیری و محاسبه آن باز می‌گردد، معمولا در انتخاب پرده باید متراژ آن حدود 3 برابر اندازه پنجره باشد تا یک پرده پرچین و زیبا داشته باشید، اما اگر دوست دارید پرده آشپزخانه شما کم چین باشد می‌توانید این متراژ را کمتر کنید، سعی کنید قبل از خرید حتما ابعاد پنجره را دقیق اندازه‌گیری کنید، ارتفاع آن را نیز دقیقا اندازه‌گیری کنید. اگر می خواهید پرده والان دار داشته باشید باید مقدار بیشتری پارچه خریداری کنید .

انتخاب میل پرده

میل پرده نقش مهمی در زیبا دیده شدن پرده خواهد داشت، بعد از این که پرده‌ها آماده شد نوبت به انتخاب میل پرده برای آن می‌رسد، اگر دکوراسیون آشپزخانه لوکس و کلاسیک است باید از میل پرده های سنگین و دکوری استفاده کنید، اما برای پرده‌های سبک، پارچه‌ای و نازک می‌توان از میل پرده‌های ظریف استفاده کرد.

انتخاب میل پرده
انتخاب میل پرده

نکات مهم در انتخاب و نصب پرده آشپزخانه

– همانطور که اشاره کردیم مهمترین نکته در انتخاب پرده آشپزخانه این است که پرده‌های ظریف و سبک انتخاب کنیم تا بتوان به راحتی آنها را شستشو داد، نگران از بین رفتن تار و پود پرده‌های نازک نباشید، اگر جنس مرغوب استفاده کنید مطمئنا مشکلی برای پرده‌ها پیش نخواهد آمد.

–  اندازه‌گیری صحیح و ابعاد پنجره به طور دقیق از جمله مهمترین نکاتی است که در انتخاب پرده آشپزخانه باید مورد توجه قرار گیرد. پرده باید کاملا مساحت پنجره آشپزخانه را در برگیرد و کمی از اطراف را نیز به خوبی پوشش دهد.

–  پرده آشپزخانه را سبک و لایت انتخاب کنید. پرده‌های سنگین و زمخت مخصوص نشیمن و اتاق خواب هستند و پرده‌های نازک به منظور استفاده در آشپزخانه بهتر خواهند بود.

– در مورد نحوه شستشو، جنسف اندازه و … از فروشنده ها کمک بخواهید، آنها به خوبی می‌دانند که برای هر شرایط چیدمان و موقعیت چه نوع پرده‌ای برای آشپزخانه مناسب است.

اثاث چین
ارسال دیدگاه