آموزش دوخت رومبلی سلطنتی

آموزش دوخت رومبلی سلطنتی

می‌دانیم که مبلمان یکی از کالاهای کاربردی منزل محسوب می‌شوند، در سالهای نه چندان دور مبل یک کالای لوکس محسوب می‌شد که عموما در زمان پذیرایی از میهمانان مورد استفاده قرار می‌گرفت، به همین دلیل هم امکان لک یا کثیف شدن آنها بسیار کم بود، اما امروزه با توجه به کاربردی تر شدن مبلمان و استفاده مداوم و هرروزه از آنها استفاده از کاور مبل به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن یا لک شدن پارچه مبل امری رایج و البته ضروری است. در  این مقاله به آموزش دوخت رومبلی سلطنتی و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

آیا نیاز است که مبل استیل را کاور کرد

استفاده از رومبلی یا کاور برای مبلهای سلطنتی یا مبل کلاسیک به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به بدنه مبل یا کثیف و پاره شدن پارچه مبل یک روش مناسب است، این کار باعث می‌شود که طول عمر مبل افزایش پیدا کرده و نیاز به تمیز کردن مبل‌ها که باعث می‌شود چهره اصلی مبلمان دچار آسیب شود کاهش پیدا کند، به همین دلیل می‌توان گفت که از رومبلی می‌توان برای انواع مختلف استفاده کرد.

امروزه مبلمان دیگر فقط محل نشستن و پذیرایی کردن نیست، بلکه بسیاری از افراد از مبلمان خود جهت چرت زدن کوتاه بعد از ظهر، صرف میان وعده‌ها در حال استراحت، نوشیدن چای یا میوه استفاده می‌کنند، این مسئله باعث می‌شود که امکان لک یا کثیف شدن پارچه‌های مبل به شدت افزایش پیدا کرد، در مورد مبل استیل با توجه به قیمت بالایی که دارد مطمئنا لک شدن پارچه‌های مبل می‌تواند از نظر ظاهری باعث خدشه وارد شدن به ظاهر مبل باشد، از طرفی شستشو و لکه زدایی مکرر مبل‌ها آنها را از شکل و قیافه می‌اندازد، به همین دلیل یک راه پیشگیرانه برای این که مبل استیل یا سلطنتی کمتر دچار آسیب شود همین کاور کردن مبلمان است.

همچنین در خانه هایی که حیوان خانگی یا فرزندان کوچک حضور داشته باشند احتمال لک، کثیف و پاره شدن مبلمان بیشتر است به همین دلیل به ویژه در این خانه‌ها بهتر است که مبلمان دارای کاور رومبلی باشد.

رومبلی سلطنتی
رومبلی سلطنتی

دوخت رومبلی برای مبل سلطنتی

برای این که بتوانید رومبلی مناسبی برای مبلهای سلطنتی خود تهیه کنید پیشنهاد ما این است که ابتدا با انواع کاور مبل یا رومبلی آشنا شوید، این مسئله به شما کمک می‌کند که انتخاب بهتری داشته باشید و بتوانید رومبلی مناسبی برای مبل استیل خود تهیه کنید.

مشاهده
پارچه مبلی

انواع رومبلی

از نظر ماهیت رومبلی‌ها را می‌توان در دو نوع کاور ژلاتینی یا شیشه‌ای و رومبلی‌های پارچه‌ای تقسیم‌بندی کرد.

کاورهای ژلاتینی

این شکل از کاورها جنسی شفاف و شیشه ای دارند و جنس آنها غالبا از پی‌وی‌سی و پلاستیک و بسیار نرم، شفاف، ارتجاعی، ضد خش و غیرسمی هستند. است، از جمله مزایای استفاده از این نوع کاورها آن است که امکان نفوذ لک و رطوبت یا چربی به مبلمان تقریبا صفر است، ضمن این که به دلیل ظاهر شفافی که دارند زیبایی‌های ظاهری مبلمان را می‌توان همچنان در دکوراسیون داخلی حفظ کرد، به ویژه در مورد این که مبلمان با وسایلی مثل پرده‌ها یا فرش ست می‌شوند، استفاده از کاور شیشه‌ای یا ژله‌ای این امکان را می‌دهد که بتوانید از زیبایی پارچه اصلی مبل بهره‌مند شوید.

کاورهای ژلاتینی یکی از محبوب‌ترین انواع کاور مبل برای پوشش سطح مبلمان می‌باشند. این نوع کاورها در برابر اشتعال مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند، حتی گفته می‌شود که از این نوع پلاستیک در لباس‌های کودکان هم استفاده می‌شود، بنابراین هیچ خطری برای سلامتی کودکان یا حیوان خانگی در صورت جویدن کاور مبل وجود ندارد. به این ترتیب استفاده از کاور ژلاتینی از پارچه مبل شما در برابر خراب شدن و کثیف شدن محافظت می‌کند.

پاک کردن کاورهای ژلاتینی بسیار ساده است و می‌توان با یک پارچه نمدار به راحتی سطح آنها را پاک کرد، اما یکی از معایب آن عرق کردن کاور به ویژه در فصول گرم سال است، همچنین نشستن و برخاستن روی آنها باعث ایجاد صدا می‌شود، در صورتی که به صورت روزانه از مبل استیل خود استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم که این مدل کاورها را استفاده نکنید. البته استفاده از آنها برای مبل سلطنتی که با کاربرد پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد مناسب است.

کاور مبل پارچه‌ای

انتخاب دیگری که برای محافظت و پوشاندن مبلمان خود پیش رو دارید کاور مبل پارچه‌ای است، این مدل پارچه‌ها دارای تنوع طرح و رنگ هستند و می توانید متناسب با دکوراسیون داخلی منزل خود و یا تم رنگی چیدمان یک انتخاب مناسب داشته باشید.

این مدل کاورها را معمولا برای مبلمان راحتی مورد ا ستفاده قرار می‌دهند، مهمترین نکته در خصوص انتخاب پارچه برای این مدل کاورها مرغوبیت و کیفیت جنس پارچه انتخابی است، بهتر است پارچه‌هایی را انتخاب کنید که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با چند بار شستشو رنگ خود را از دست نمی‌دهند.

انتخاب طرح و رنگ کاورهای پارچه‌ای سلیقه‌ای است و بسته به نوع دکوراسیون و یا طرح‌های موجود روی فرش یا پرده پذیرایی انتخاب می‌شوند.

مشاهده
لاوست سرویس خواب
کاور مبل پارچه‌ای
کاور مبل پارچه‌ای

از جمله مزایای استفاده از این روکش مبل پارچه‌ای آن است که این کاورها در مقابل حرارت تغییر شکل نمی‌دهند و به راحتی می‌توان آنها را با ماشین لباسشویی شست، ضمن این که تنوع طرح و مدل در زمان دوخت باعث می‌شود که این کاورها انتخاب خوبی برای مبل کلاسیک یا مبل استیل باشند.

از جمله نکات بسیار مهم در مورد انتخاب کاور مبل آن است که به رنگبندی و الگوی آن توجه شود تا فضایی متعادل و هماهنگ در محیط ایجاد کنید.

انواع مدل‌های دوخت کاور پارچه‌ای

اگر فکر می‌کنید که دوخت رومبلی پارچه ای منحصر به چند مدل سرد و بی‌روح و پارچه‌های ملحفه‌ای است سخت در اشتباه هستید، شما می‌توانید از انواع طرح و الگوهای موجود در دوخت پارچه رومبلی سلطنتی خود بهره‌مند شوید.

کاورهای پیراهنی

همانطور که از نامشان پیدا است این مدل رومبلی‌ها دارای طرح خاصی نیستند و  همانند یک پیراهن متناسب با شکل ظاهری مبل دوخته شده و تمام سطح آن را در بر می‌گیرند. از جمله مزایای این مدل رومبلی‌ها آن است که تمام سطح مبل را پوشش می‌دهد به همین دلیل هم برای مبل استیل یا سلطنتی که دارای چوب‌های مرغوب هستند یک انتخاب مناسب است تا از وارد آمدن ضربه یا فشار به چوب مبل جلوگیری کند.

کاورهای تکه‌ای

این مدل کاورها کاربردی‌تر هستند، در رومبلی‌های تکه‌ای شما آن بخشی از مبل را کاور می‌کنید که بیشتر در معرض آلودگی یا خطر لک شدن قرار دارد، معمولا از این رومبلی برای پوشاندن بخش نشیمن و تکیه‌گاه مبل استفاده می‌شود. مخصوصا در مورد مدل مبل‌هایی که دوست ندارید زیبایی و ظرافت آن کاملا زیر کاور مبل پنهان شود، می‌توانید از این نوع مدل کاور مبل استفاده کنید.

کاورهای دامن‌دار

برای دوخت روکش مبل دامن‌دار هم پارچه زیادی نیاز دارید و هم باید الگوی مناسبی در اختیار داشته باشید تا کار بهتری ارائه کنید، رومبلی های دامن دار جنس پارچه ای دارند و طراحی آنها شکل ساده و یکنواخت رومبلی‌های معمولی را ندارد و حال و هوای مناسبی به فضا می‌بخشد. مهم‌ترین مزیت روکش‌های دامن دار این است که به خوبی تمامی سطح مبل را می‌پوشاند و از مبل شما در برابر کثیف شدن و لک شدن محافظت می‌کنند. شما در مورد انتخاب نوع و طرح این نوع مدل کاور مبل هیچ محدودیتی ندارید و می‌توانید از انواع پارچه‌های باکیفیت برای این مدل کاور مبل استفاده کنید. به همین دلیل این مدل رومبلی ها برای مبل استیل و مبل کلاسیک مناسب هستند.

چگونه رومبلی استیل بدوزم

اگر قصد دارید که برای مبل استیل خود رومبلی تهیه کنید، بهتر است بدانید که کار دوخت رومبلی یک کار کاملا تخصصی است، حتی کسانی که از خیاطی سررشته خوبی دارند ممکن است نتوانند به خوبی از پس دوخت کاور مبل برآیند، برای این کار نیاز به اندازه‌گیری های بسیار دقیق و همچنین طراحی الگوی دقیق مبلمان دارید و کوچکترین اشتباهی در این زمینه باعث می‌شود که روکش مبل شما تمیز از آب در نیاید. بنابراین شاید بهترین انتخاب آن باشد که کار دوخت پارچه رومبلی استیل را به یک متخصص بسپارید.

مشاهده
لیست تولید کنندگان مبل استیل
رومبلی استیل
رومبلی استیل

اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته اید که خودتان این کار را تجربه کنید باید ابتدا پارچه مورد نظر خود را انتخاب کنید، سپس اندازه گیری های دقیقی داشته باشید و تمام سطح مبل از جمله ارتفاع تکیه گاه، مساحت نشیمن، ارتفاع دسته‌ها و طول آنها و …. را به دقت اندازه‌گیری کرده و الگوی مناسب مبلمان خود را پیدا کنید.

وسایل مورد نیاز را تهیه کنید

برای این که بتوانید یک رومبلی استیل مناسب بدوزید باید چرخ خیاطی حرفه ای، پارچه مناسب، قیچی، سوزن، چسب، کاغذ الگو، نخ مناسب و البته الگوی کار با توجه به شکل رومبلی  را در اختیار داشته باشید. استفاده از نوار قیطون، خرجکار، تور یا … در حاشیه کاور یک امر سلیقه‌ای است که خودتان باید در مورد آن تصمیم بگیرید.

دوختن را آغاز کنید

وقتی همه وسایل آماده شد می‌توانید مدل مورد نظر خود را بدوزید، سعی کنید مدل دوخت مناسبی انتخاب کنید تا بعدها درز پارچه از هم باز نشود، ضمن این که باید در دوخت کاور مبل توجه داشته باشید که دوخت بسیار تمیز و مرتب باشد تا ظاهر مبل دچار آسیب نشود.

نکات مهم دوخت رومبلی سلطنتی

– از جمله نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که پارچه مناسب برای این کار را انتخاب کنید، پارچه مناسب برای مبلهای سلطنتی ضخیم، منسجم و یکپارچه است.

– در اندازه گیری‌ها بسیار دقت کنید و همچنین در زمان کشیدن الگو نهایت دقت را به خرج دهید، اگر الگوی شما اشتباه باشد مطمئنا نتیجه دلخواه را کسب نمی‌کنید.

– اگر احساس می کنید که از پس کار دوخت پارچه رومبلی بر نمی آیید بهتر است که این کار را به کاردان بسپارید تا هزینه ای که می کنید نتیجه بهتری در پی داشته باشد.

– انتخاب کاور مبل مناسب باعث می‌شود که طول عمر مبل کلاسیک یا مبل استیل شما بیشتر شود و از آن در مقابل آسیب های احتمالی به خوبی جلوگیری می‌کند.

– در انتخاب طرح و رنگ پارچه نیز سلیقه به خرج دهید و پارچه‌هایی را انتخاب کنید که با دکوراسیون منزل شما هم‌خوانی خوبی داشته باشند.

اثاث چین
ارسال دیدگاه