لمسه کاری چیست؟

لمسه کاری چیست؟

شاید در هنگام خرید مبل چستر و یا مبل راحتی کلمه­ ی لمسه کاری یا لمسه دورزی به گوشتان رسیده باشد ولی دقیقاً متوجه نشده‌­اید که فروشنده مبل در مورد چه چیزی صحبت می­کند! به همین منظور در مطلب آموزشی زیر سعی بر معرفی کامل لمسه دوزی، پیشینه این کار و مبلمانی که بر روی آنها این عمل انجام می‌­شود را داریم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید…

لمسه دوزی

لمسه دوزی یا همان دکمه دوزی به عملی گفته می‌­شود که بر روی نواحی مختلف از جمله نشیمن، تکیه گاه، دسته و قسمت­های بیرونی مبل به منظور طرح دادن با اشکال هندسی بر روی پارچه مبل انجام می­شود. لمسه دوزی در دو حالت بدون دکمه و با دکمه انجام می­‌شود که انتخاب بین این دو مدل به طرح مبل و سلیقه­‌ی شما ارتباط مستقیمی دارد.

پیشینه لمسه کاری

عمل لمسه کاری برای نخستین بار هنگام اختراع مبل چستر آنچنان که در متون آکسفورد آمده است به 800 سال پیش و هنگام ساخت کاناپه­ای چرمی در کشور انگلستان باز می­‌گردد. طبیعتاً فرم و شکل دوخت و دوز مبلمان آن زمان با سرو شکل امروزی بسیار متفاوت بوده و امروزه این دوخت­ها به صورت صنعتی و با سروشکل مدرن انجام می­شود.

لمسه دوزی منحصر به یک مبل خاص است؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که تصور می­‌کنید لمسه کاری منحصر به مبلی خاص یا همان مبل چستر فیلد است باید به شما بگوییم باور شما در این مسئله کاملاً اشتباه است!

مشاهده
مبل برای گیم نت

هر دوخت و دوزی که بر روی مبلمان راحتی و استیل انجام می­شود و باعث تغییر شکل پارچه و فرورفتگی آن می­‌شود نامش لمسه دوزی است. این عمل نه تنها بر روی مبل راحتی، مبل استیل، مبل سلطنتی و کلاسیک انجام می‌­شود بلکه بر روی برخی باکس‌­های یک نفره و دونفره، تخت­خواب و سرویس خواب در قسمت تاج محصول قابل مشاهده است.

نوع لمسه دوزی در هر مبلی متفاوت بوده که برای درک بیشتر شما توضیحی مختصر به همراه تصویر برایتان آورده­ایم.

لمسه دوزی مبل چستر

لمسه دوزی مبل چستر یکی از پر کارترین کارها هنگام ساخت مبل و رویه کوبی است. اصولاً بیش از 80 درصد یک مبل چستر لمسه دوزی است که این نوع طراحی رویه کوب را مستلزم صرف زمان زیادی برای انجام این کار می­کند. لمسه دوزی مبل چستر بیشتر بدون دکمه بوده ولی در برخی از مدل­های خاص این کار با دکمه­‌های ریز و درشت انجام می­شود.

لمسه-دوزی-مبل-چستر

لمسه دوزی مبل راحتی

مکانیزم لمسه دوزی مبل راحتی بسیار متفاوت با مبل چستر است. در مبل راحتی اگر لمسه دوزی انجام گیرد این کار فقط برای زینت بخشیدن به قسمت کوچکی از مبل بوده و عموماً بیشتر مبل ساده و بدون دوخت می­‌باشد. لمسه دوزی مبل راحتی معمولاً بدون دکمه و یا با دکمه­های ریز انجام می­‌شود که با این کار ظرافت محصول حفظ می­شود.

توجه داشته باشید که اگر به دنبال خرید مبل راحتی ارزان هستید از مدل­های بدون لمسه انتخاب خود را انجام دهید زیرا عمل دکمه دوزی به دلیل وقت گیر بودن تأثیر مستقیمی بر روی بالا بردن قیمت مبل دارد.

مشاهده
شست‌‌ و شوی کوسن مبل
لمسه-دوزی-مبل-راحتی

لمسه دوزی مبل استیل

لمسه دوزی مبل استیل همانند مبل راحتی با ظرافت زیادی انجام می­شود. شما بر روی قسمت نشیمن یک مبل استیل یا مبل سلطنتی لمسه دوزی پیدا نمی­‌کنید زیرا این عمل در قسمت تکیه گاه و یا در محل زیر دسته‌­های مبل و پشتِ بیرون صندلی میز ناهار خوری انجام می­شود. در برخی از مدل­های مبلمان استیل برای جلوه بیشتر طرح مبل و رنگ پارچه از نگین‌­هایی زیبا به جای دکمه استفاده می­‌شود.

لمسه-دوزی-مبل-استیل

پارچه مناسب لمسه دوزی

یکی از پارامترهایی که شما باید هنگام خرید مبل چستر و یا مبلمانی که در رویه پارچه آنها لمسه به کار رفته است، دقت زیادی خرج کنید، این مسئله بوده که پارچه این سبک مبل باید تراکم و ضخامت بالایی داشته باشد تا در هنگام دوخت و دوز به مشکل و یا در اثر استفاده دچار پارگی نشود. از این رو در ادامه مطلب چند پارچه مقاوم که کیفیت بالایی برای مبلمان چستر و … دارند را برای شما معرفی می­کنیم:

  1. پارچه جاسمین: پارچه جاسمین از تراکم و کیفیت بالایی برخوردار است و از نوع پارچه­‌های مخمل بازار می­باشد که در نوع خود منحصر به فرد است. این پارچه مناسب استفاده بر روی تمامی مبلمان­های راحتی و چستر موجود در بازار مبل تهران و سایر شهرستان­ها است.
  2. چرم پارچه مسکو: اگر سلیقه­‌ی شما برای مبل و دکوراسیون داخلی خانه‌­تان چرم پارچه است باید بگوییم چرم پارچه مسکو پر تراکم از مقاوم­ترین چرم پارچه­های حال حاضر بازار برای دوخت و دوز و لمسه کاری می­باشد. شایان ذکر است که این پارچه قیمتی بالاتر از چرم ­پارچه‌­های دیگر بازار دارد که این تفاوت قیمت طبیعی قلمداد می­شود.
  3. پارچه­های وارداتی: پارچه‌­های وارداتی پرتراکم یکی از پارچه­‌هایی بوده که علاوه بر طرح، نقش و رنگ جذاب برای لمسه دوزی مبلمان استیل کاملاً مقاوم بوده و استفاده از آن هیچ مشکلی را برای شما و تولید کننده به وجود نمی­آورد.
مشاهده
مبل استیل برای خانه‌ های کوچک

نکته مهم: تعداد پارچه‌­هایی که کیفیت خوبی برای لمسه دوزی دارند بالاست که خارج از این متن در مقاله پارچه مبلی به آن پرداخته­ایم امّا تعدادی پارچه بی کیفیت در بازار پارچه وجود داشته که متاسفانه عده­ای از تولیدکنندگان و فروشندگان سودجو اقدام به پیشنهاد دادن آن­ها به مشتری می­‌کنند.پارچه‌­هایی نظیر پارچه مازراتی، پارچه زد ایکس و پارچه پورشه کم تراکم همگی به مرور زمان در قسمت­‌هایی که لمسه دوزی شده ایجاد مشکل می­نمایند.

پارچه-مناسب-لمسه-دوزی

نکات پایانی

  • اگر قصد خرید مبل ارزان دارید بهتر است از مبلمانی انتخاب خود را انجام دهید که در ظاهر خود لمسه دوزی نداشته باشد چراکه این عمل وقت­گیر قیمت مبل را افزایش می­دهد.
  • لمسه دوزی به دو روش دستی و با دستگاه انجام می­‌شود که لمسه دوزی دستی به مراتب از روش دستگاهی کیفیت کار بهتری را داراست.
  • نخ­هایی که در عمل لمسه به کار می­رود باید از جنس مرغوب باشد تا دچار پوسیدگی و پارگی نشود.
لمسه دوزی و نکات کلیدی آموزشی

جمع بندی

لمسه کاری به عملی گفته می­شود که در آن فرم پارچه با دکمه دوزی، ظاهری متمایز و جذاب پیدا می­کند. این عمل منحصر به مبل چستر نبوده و برای مبلمان راحتی و استیل هم بسته به مدل انجام می­شود.

پارچه­‌هایی نظیر جاسمین، چرم پارچه مسکو و پارچه‌­های وارداتی همگی مناسب پروسه لمسه کاری می­باشند.

اثاث چین
ارسال دیدگاه