طرز ساخت مبل چستر

طرز ساخت مبل چستر

همه‌ی ما بعد از کارتون پینوکیو دوست داشتیم در گاراژ خانه‌مان کارگاه نجاری داشته باشیم تا بتوانیم هر آنچه که به آن علاقمند هستیم را بسازیم، این علاقمندی گاه می‌تواند عروسک چوبی باشد و گاهی ساخت صندلی و یا مبلی چوبی! در این مطلب سعی داریم تمامی مراحلی که باید یک چوب طی کند تا بتوانیم بر روی آن نام مبل را بگذاریم آمده شده است.

اگر دوست دارید مبل چستر زیبایی را که ساخت دست خودتان است را در دکوراسیون داخلی خانه‌تان قرار بدهید با ما در ادامه همراه شوید تا با پروسه ساخت این محصول جذاب آشنا شوید.

ساخت کلاف مبل

مهمترین قسمت در تولید یک مبل ساخت کلاف مبل چستر است. کلاف بار موادی که درساخت، استفاده می‌شود بعلاوه وزن ناشی از افراد را بر روی خود تحمل می‌کند، پس انتخاب چوبی مناسب برای ساخت کلاف مبل اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر قصد ساخت و یا حتی خرید مبل چستر را دارید پیشنهاد می‌کنیم از چوب روس(نراد) برای ساخت کلاف این محصول استفاده شود. روش ساخت کلاف مبل به ترتیب زیر:

  • آماده کردن نقشه ساخت کلاف که می‌تواند با سرچی ساده در اینترنت به دست آید.
  • داشتن ابعاد از قسمت‌های مختلف مبل
  • برش پایه، قید، پشتی و دسته بر طبق الگو
  • چسباندن تکه‌های برش خوردن با چسب چوب و بستن این تکه‌ها با گیره تا با گذشت زمان تکه‌های چوب با یکدیگر چفت شوند.
ساخت کلاف مبل

قراردادن نشیمن مبل چستر

یکی از پارامتر‌های تأثیر گذار بر روی قیمت مبل چستر، جنس نشیمن مبل است. نشیمن مبل هرچه تراکم بالاتری داشته باشد دیرتر دچار اُفت شده و با قابلیت ارتجاعی بالا بعد از برخواستن به حالت اولیه بازمی‌گردد. بهترین نوع نشیمن برای مبل راحتی و چستر، اسفنج یورولوکس 30 و 35 کیلویی ویژه است. برای قرار دادن اسفنج بر روی کلاف مبل مراحل زیر را به دقت رعایت کنید:

  • نوع اسفنج را مشخص و به مقدار لازم اسفنج را خریداری کنید و طبق قالب نشیمن از اسفنج استفاده ببرید.
  • در زیر نشیمن چند عدد نوار مبلی باید به عنوان محافظ نشیمن جهت اُفت کردن رو به پایین در زیر اسفنج نصب شود.
  • اسفنج پس از برش، باید به وسیله چسب بر روی سه قسمت تکیه‌گاه، نشیمن و دسته‌ها به کلاف چسبانده شود.
  • به دلیل اینکه احتمال وجود سروصدا بعد از نشست و برخواست بر روی مبل از سوی اسفنج وجود دارد، حتما باید بر روی اسفنج نشیمن و پشتی ورق لایکو 1.5 سانتی متری چسبانده شود تا علاوه بر جلوگیری از سرو صدا(خِش خِش) اسفنج باعث نرمی و هموار شدن قسمت‌های نامبره بشود.
مشاهده
انواع فوم مبل در مبلمان استیل و راحتی را بشناسید
قراردادن نشیمن مبل چستر

کشیدن پارچه بر روی مبل

انتخاب پارچه مبل همیشه یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن در دیزاین نمودن دکوراسیون خانه است. برای انتخاب پارچه مبل چستر ترک و یا ساخت خودتان می‌توانید مراجعه به پارچه‌فروشی، پارچه مبلی مدنظرتان را خریداری کنید. برای کشیدن پارچه یا همان روکش بر روی مبل‌، شما نیازمند به یادگیری خیاطی دارید. اگر خیاطی بلد نیستید می‌توانید ابعاد قسمت‌های مختلف مبل را به یک خیاط ماهر بدهید تا طبق آن برش و پارچه را به شما تحویل دهد ولی اگر خود شما خیاطی را به صورت حرفه‌ای بلد هستید می‌توانید از الگو‌هایتان برش پارچه را انجام دهید و آن را بر روی اسفنج و کلاف مبل بکشید.

نکته: پارچه مبلی توسط استوپ(منگنه) به چوب دوخته می‌شود. اگر می‌خواهید مبل شما ظاهر خود را حفظ کند به هیچ عنوان نباید اجازه دهید این میخ‌های منگنه دیده شود و به نوعی دوخت پارچه به چوب مشخص نگردد. برای اینکار می‌شود از نوار مبلی در قسمت‌های دوخته شده استفاده کرد. در این قسمت‌ها شما کافی است چسب حرارتی(ترجیحاً چسب جانسون) را به وسیله تفنگی چسب بر روی محل دوخت ریخته و بعد از آن نوار مبلی را روی مبل بچسبانید.

کشیدن پارچه بر روی مبل

لمسه کاری

تنها دلیل تفکیک مبل چستر با سایر مبل‌ها از جمله مبل راحتی و مبل کلاسیک، لمسه کاری است که در رویه پارچه آن انجام می‌شود. لمسه کاری یا همان لمسه دوزی به هنر دوخت و دکمه دوزی بر روی مبل گفته می‌شود که با استفاده از آن بسته به نوع لمسه، اشکال هندسی متنوعی از جمله مربع، لوزی و دایره ایجاد می‌شود و کمک زیادی به جایگیری متنوع مبل در دکوراسیون‌های متنوع از جمله دکوراسیون مدرن، دکوراسیون کلاسیک و دکوراسیون روستیک می‌کند.

مشاهده
پارچه مبلی مکس

برای درک بیشتر شما از این هنر، ویدیو زیر را بادقت مشاهده کنید:

چک نهایی

طبیعتاً اگر تجربه‌ی قبلی در ساخت مبل ندارید و به نوعی تازه‌کار محسوب می‌شوید، خیلی نباید انتظار داشته باشید که مبل ساخته شده توسط شما زیبایی مجذوب کننده‌ای را از خود به نمایش بگذارد چراکه یک مبل زیبا توسط افرادی ماهر در این صنعت که بارها با آزمون و خطا به این تجربه دست پیدا کرده‌اند ساخته می‌شود.

 بعد از ساخت و اتمام مراحل شما باید تمامی قسمت‌های مبل را با دقت بالا دوباره چک کنید و در صورت بروز هرگونه مشکلی نسبت به رفع آن اقدام کنید. مبل ساخته شده توسط شما، بیشتر جنبه‌ی سرگرمی و دکوری در دکوراسیون داخلی خانه را دارد و به هیچ عنوان شما نباید از آن به عنوان مبل مهمان در دکوراسیون پذیرایی و نشیمن استفاده کنید.

چک نهایی کلاف مبل چستر

نکات پایانی

  1. شما با روش ساخت اشیاء و اکسسوری‌های چوبی می‌توانید اوقات فراقت خود را به بهترین شکل ممکن بگذرانید.
  2. کار کردن با لوازم و ابزارآلات برش و دوخت پارچه نیازمند تجربه و رعایت کردن تمام نکات ایمنی و پوشش مخصوص در هنگام ساخت مبل است. به هیچ عنوان بدون کسب مهارت در این حرفه حتی برای مدت کوتاهی دست به اَره، میخ منگنه و چرخ خیاطی نزنید.
  3. اگر انتخاب پارچه کمی برای شما سخت بوده، می‌توانید از رنگ پرده‌ها ، فرش و سایر قسمت‌ها خانه به منظور انتخاب پارچه استفاده کنید.
  4. طرز ساخت مبل چستر در این چند پاراگراف نوشته شده در بالا خلاصه نمی‌شود. برای درک بهتر ساخت مبل می‌توانید با حضور در کارگاه‌های مبل از نزدیک با پروسه ساخت مبل آشنا شوید.
  5. ساخت مبل و یا صندلی کوچک به هیچ عنوان برای شما مقرون به صرفه نیست زیرا کارخانه‌های مبل متریال اولیه ساخت را به صورت عمده خریده و تا حد زیادی هزینه‌های ساخت سرشکن می‌شود؛ امَا شما هنگام خرید این مواد باید هزینه‌ی دو تا سه برابری را نسبت به کارخانه‌ها پرداخت نمایید.
مشاهده
لیست قیمت پارچه مبل در سال 1401
اثاث چین
ارسال دیدگاه