دکوراسیون اتاق خواب نوجوان چگونه است؟

دکوراسیون داخلی اتاق نوجوان

یکی از بهترین احساس‌هایی که یک نوجوان می‌تواند تجربه کند حس استقلال شخصی است که با تعلق داشتن یک اتاق خواب شخصی برای او محقق می شود. برای این که فرزند شما دارای یک اتاق خواب با تمام امکانات لازم باشد باید بدانید که نکات مهم دکوراسیون اتاق خواب نوجوان چه چیزهایی است، در این مقاله قصد داریم شما را با مهمترین نکات در انتخاب وسایل اتاق خواب نوجوان و دکوراسیون آن آشنا کنیم.

 دکوراسیون اتاق خواب نوجوان با سلیقه چه کسی تهیه شود؟

یک سوال بسیار حساس و اساسی وجود دارد و آن این است که خودمان وسایل اتاق خواب فرزند نوجوانمان را تهیه کنیم یا اجازه دهیم که او خود اتاقش را دکوراسیون کند. در این مورد باید گفت که بهتر است وسایل اتاق خواب فرزند نوجوانتان را با کمک خود او با مشورت هم تهیه کنید، وسایلی مثل سرویس خواب  که بخش مهمی از دکوارسیون اتاق خواب نوجوان را تشکیل می‌دهد می توان با سلیقه خود کودک خریداری کرد. خرید تخت نوجوان می‌تواند یک کار هیجان انگیز برای او باشد تجربه‌ای که مطمئنا برای او خوشایند خواهد بود. ضمن این که وقتی دکوراسیون اتاق خواب نوجوان با سلیقه او هماهنگ باشد مطمئنا از صرف کردن وقت در آنجا لذت بیشتری خواهد برد.

بهترین راه برای پیاده‌سازی دکوراسیون اتاق خواب نوجوان

برای این که یک دکوراسیون مناسب داشته باشید بهتر است که برای این کار برنامه‌ریزی کنید، ابتدا یک برگه بردارید و هرچیزی که فکر می کنید برای داشتن یک دکوراسیون زیبا مناسب است را در آن یادداشت کنید، نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟  پس این بخش را با دقت مطالعه کنید.

انتخاب رنگ اتاق خواب

برای این که یک دکوراسیون زیبا و بی نقص داشته باشید بهتر است که ابتدا به فکر رنگ دیوارها باشید، این رنگ باید با توجه به جنسیت و سن نوجوان انتخاب شود، ضمن این که انتخاب این رنگ از آن جهت اهمیت دارد که باید با تم رنگی چیدمانی که در نظر دارید هماهنگ باشد، پس می توان گفت که اولین قدم این است که در ذهن خود تم رنگی چیدمان اتاق خواب را مشخص کنید. معمولا انتخاب رنگ‌های خنثی بهترین انتخاب خواهد بود  چرا که فرزند نوجوان شما حتی تا رسیدن به سن جوانی نیز می‌تواند از این اتاق با تم‌های رنگی مختلفی که با رنگ‌های خنثی ست می‌شوند استفاده کند.

مشاهده
چیدمان مبل استیل و راحتی در کنار هم
انتخاب رنگ اتاق خواب نوجوان
انتخاب رنگ اتاق خواب نوجوان

برای بسیاری از نوجوانان استفاده از رنگ‌های شاد و پرانرژی هیجان انگیز است، بنابراین اگر نوجوان شما علاقه دارد که از رنگ‌های شاد استفاده کند، هیچ اشکالی ندارد می توانید اتاق را به رنگ دلخواه او رنگ کنید، اما قبل از انتخاب رنگ حتما در مورد هارمونی رنگ‌ها و تاثیر رنگ انتخابی در تم رنگی دکوراسیون برای او توضیح دهید. از او بخواهید رنگی را انتخاب کند که آرامبخش و در عین حال خوشایند باشد، انتخاب رنگ‌هایی مثل سفید یا طوسی گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.

کاغذ دیواری یک انتخاب هوشمندانه

یکی دیگر از راه هایی که می تواند در پوشش دیوارها و رنگ آنها تاثیرگذار باشد کاغذ دیواری کردن اتاق خواب است، می توانید از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار یا ساده متناسب با سلیقه و جنسیت فرزند خود استفاده کنید، در حال حاضر کاغذ دیواری‌های خارجی با کیفیتی در بازار موجود هستند که قابل شستشو بوده و عمر بالایی دارند.

آخرین نکته در انتخاب رنگ اتاق خواب این است که نباید از رنگ‌های شاد و تندی چون قرمز یا نارنجی در اتاق خواب استفاده کرد، اگر این رنگ‌ها مورد علاقه فرزند شما هستند می توانید آن را به صورت جزئی در سرویس خواب یا سایر وسایل چوبی و دکوری‌های قابل تعویض مورد استفاده قرار دهید.

سعی  کنید هارمونی خوبی برای اتاق در نظر بگیرید

حالا که رنگ اتاق خواب را انتخاب کردید نوبت به پیاده سازی یک دکوراسیون جذاب می‌رسد، باید در ذهن خود اتاق مورد نظر را طراحی کنید، بهتر است بیش از هر چیز به هارمونی وسایلی که در دکوراسیون اتاق خواب نوجوان مورد استفاده قرار می‌گیرند توجه کنید، مثلا اگر نوجوان پسری عاشق فوتبال است می توانید از المان‌های مخصوص این ورزش مثلا توپ، کاپ‌های ورزشی، پوسترهای جذاب و … در بخش‌های مختلف استفاده کنید. یا در مورد دختران که عاشق المان‌های رومانتیکی چون قلب، پروانه یا رنگ‌های شاد و روشن هستند می‌توانید از این المان‌ها در روتختی و بالشت‌های سرویس خواب یک نفره، قاب عکس ها، لوستر، تابلوها یا استیکرها بهره‌مند شوید. سعی کنید در چندین جای مختلف این المان‌ها را تکرار کنید.

انتخاب تخت خواب مناسب
انتخاب تخت خواب مناسب

یک تختخواب مناسب در نظر بگیرید

بعد از این که طرح ذهنی دکوراسیون داخلی اتاق خواب نوجوان خود را ترسیم کردید نوبت به تهیه وسایل می‌رسد، اولین کالایی که در این مواقع به آن فکر می‌کنیم خرید سرویس خواب است، اگر اتاق کوچکی در اختیار دارید می توانید بسیاری از اقلام غیر ضرور سرویس خواب نوجوان را حذف کنید، برعکس در صورتی که فضای مناسبی به عنوان اتاق خواب در اختیار شما است می‌توانید از سرویس‌های کاملتری که دارای میز تحریر، کتابخانه و یا استند مخصوص وسایل و اسباب بازی‌ها است استفاده کنید. استفاده از این وسایل می‌تواند دکوراسیون اتاق خواب نوجوان شما را به یک فضای ایده آل و پر انرژی مناسب برای مطالعه و خوابیدن تبدیل کند.

مشاهده
خرید جهیزیه عروس با بالاترین کیفیت در یک قدمی شما

انتخاب سایز تختخواب

نوجوانان دائما در حال رشد هستند پس سعی کنید که تختخواب‌های بزرگ را انتخاب کنید، بهتر است که در صورت رضایت فرزندتان از مدل‌های ساده‌تری استفاد کنید که بتوانید سال‌های بیشتری آن را مورد استفاده قرار دهید، چرا که معمولا نوجوانان با گذر زمان دچار تغییر در سلیقه  می‌شوند و وسایلی را ترجیح می‌دهند که مطابق با سلیقه بزرگسالان است. حتما از تشک خواب استاندارد استفاده کنید تا به اسکلت‌بندی فرزند شما فشاری وارد نشود، از آنجایی که نوجوانان در حال رشد هستند استخوان‌های آنها در شرایط غیر استاندارد خیلی زود دچار تغییر می‌شوند.

یک انتخاب آگاهانه در خرید تختخواب یک نفره

اگر اتاق خواب فرزند شما کوچک است توصیه می‌کنیم که حتما از تختخواب جک دار استفاده کنید، این تختخواب‌ها فضای زیادی را در اختیار نوجوان قرار می‌دهند که می تواند تمام وسایل اضافه خود را در آن بگذارد. این مدل تختخواب‌ها علاوه بر این که کارایی مناسبی دارند به دلیل فضای خالی که در زیر آنها تعبیه می‌شود سبک‌تر هستند و جابجایی ساده‌تری خواهند داشت.

نقش پرده در دکوراسیون اتاق خواب نوجوان

پرده ها میتوانند نقش مهمی در دکوراسیون اتاق خواب داشته باشند، اولین چیزی که بعد از سرویس خواب توجه را به خود جلب می کند رنگ و طرح پرده است، سعی کنید که پرده‌هایی با ضخامت مناسب برای اتاق خواب فرزند خود در نظر بگیرید، پرده نباید جلوی نور را بگیرد، یکی از نکات بسیار مهم در دکوراسیون اتاق خواب نوجوان نور مناسب آن است که برای مطالعه و درس خواندن به آن احتیاج پیدا خواهد کرد. پرده‌های حریر آستردار در این مورد بهترین انتخاب هستند، چرا که در روز می‌تواند به خوبی نور را عبور داده و فضای اتاق خواب را روشن کند و در شب نیز با کشیدن آستر آن از ایجاد دید اضافی اتاق خواب از فضای بیرون جلوگیری کرده و همچنین با تاریکتر کردن فضا به داشتن یک خواب عمیق و آرام کمک کرد.

استفاده از میز مطالعه در اتاق خواب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید  این است که در اتاق خواب فرزند خود از میز تحریر و مطالعه استفاده کنید. اگر فضای شما محدود  است نگران نباشید تختخواب‌هایی هستند که به شکل دو منظوره طراحی می‌شوند این تختخواب‌ها ترکیبی از تخت خواب و میز مطالعه هستند به این ترتیب فرزند نوجوان شما می‌تواند به راحتی در اتاق خود به مطالعه بپردازد و در زمان خستگی همانجا استراحت کند. توجه داشته باشید که میز تحریر باید استاندارد باشد می توانید از یک چراغ مطالعه و کتابخانه کوچک نیز در کنار آن استفاده کنید تا فضای علمی‌تری را برای نوجوان خود فراهم کرده باشید.

مشاهده
مدل میز تلویزیون دیواری
نقش میز مطالعه در دکوراسیون داخلی اتاق نوجوان
نقش میز مطالعه در دکوراسیون داخلی اتاق نوجوان

نورپردازی مناسب ایجاد کنید

از جمله نکات دیگری که در دکوراسیون اتاق خواب نوجوان باید به آن پرداخت نورپردازی است، سعی کنید نوری را برای اتاق خواب او در نظر بگیرید که در زمان مطالعه روشنایی لازم را برای نوجوان فراهم کند، استفاده از نورهای زرد یا رنگی برای اتاق خواب اشتباه است به ویژه اگر قرار است که فرزند شما در اتاق خواب درس بخواند یا تکالیفش را انجام دهد. این کار باعث ضعیف شدن چشمان او می‌شود.

وجود یک آباژور و یک چراغ مطالعه در دکوراسیون اتاق نوجوان کمک میکند تا نور کافی برای زمان تاریکی اتاق خواب و مطالعه وجود داشته باشد.

استفاده از گل و گیاه در اتاق خواب

طبیعت آرامش‌بخش است به ویژه در مورد نوجوانان استفاده از گیاهان طبیعی در اتاق خواب می‌تواند یک ایده بسیار مناسب باشد، در صورتی که اتاق خواب فرزند شما پنجره نداشته باشد وجود گیاهان می‌تواند باعث نشاط و سرزندگی در دکوراسیون اتاق خواب باشد.

کلام آخر

برای این که دکوراسیون اتاق خواب نوجوان شما یک دکوراسیون زیبا و منحصر به فرد باشد می‌توانید از ایده‌های خلاقانه بسیاری استفاده کنید، فقط کافی است که گشتی در میان عکس‌های دکوراسیونی موجود در اینترنت بزنید، این کار کمک زیادی برای ایده‌پردازی دکوراسیون اتاق خواب نوجوان دختر یا پسر به شما خواهد کرد، فراموش نکنید که اجازه دهید فرزندتان خودش در انتخاب‌ها نقش مستقیم باشد، مثلا می‌توانید گزینه های موجود را در اختیار او بگذارید تا نهایتا او یک مورد را مطابق با خواسته و سلیقه خود انتخاب کند.

دکوراسیون اتاق خواب نوجوان
دکوراسیون اتاق خواب نوجوان

نکته مهمی که در آخر باید به آن اشاره کنیم این است که سعی کنید وسایل با کیفیت، مناسب و ایمن تهیه کنید، به طور مثال در خرید سرویس خواب نوجوان حتما از متریال مرغوب و ابزار و یراق آلات با کیفیت بالا انتخاب کنید. استفاده از وسایل با کیفیت باعث زیباتر دیده شدن اتاق خواب خواهد شد.

اثاث چین
ارسال دیدگاه