پارچه مبل مخمل از گذشته تا امروز

پارچه مبل مخمل

یکی از مهم‌ترین بخش‌های انتخاب مبلمان، انتخاب نوع پارچه و رنگ آن است. اگر برای مدت زمان طولانی قصد دارید از مبل نظرتان استفاده کنید بهتر است، یک پارچه مقاوم با کیفیت بالا را برای روکش آن انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با پارچه مخمل بیشتر آشنا کنیم. این پارچه یکی از پرطرفدارترین و بهترین پارچه‌ها برای مبلمان لوکس و لاکچری است.

معرفی پارچه مخمل

پارچه مخمل یا همانVelvet ، پارچه‌ای با قدمت دیرینه است که در بیشتر مواقع از کتان و نخ تهیه شده است. این نوع پارچه ازجمله پارچه‌هایی است که علاوه بر تار و پود، پرز و کرک هم دارد. معمولا خواب این پارچه در جهتی قرار می‌گیرد که پرزهای آن بافته شده‌اند. در ابتدا این پارچه از الیاف ابریشم بافته می‌شده و کیفیت بسیار بالایی هم داشت، اما متاسفانه امروزه مخمل‌هایی که در بازار موجود هستند از ترکیب ابریشم و الیاف ریون بافته شده‌اند. همین امر باعث افزایش قیمت پارچه مخمل تمام ابریشم شده است. علاوه بر الیاف ریون می‌توان از ویسکوز، استات، موهر، کتان، پشم و… در بافت پارچه استفاده کرد.

معرفی پارچه مخمل

پارچه مخمل چند نوع دارد؟

با توجه به پیشرفت صنعت و استفاده از دستگاه‌های جدید نساجی توانسته‌اند از مواد مختلفی برای بافت پارچه مخمل استفاده کنند، همین امر باعث تنوع این پارچه شده است. معمولا مخمل در مدل‌های مخمل کشی، مخمل سیزل، مخمل طرح‌دار، مخمل چکش خورده، مخمل چروک، مخمل ابریشم، مخمل کوبیده، مخمل براق، مخمل برجسته، مخمل نخی، مخمل ولور و مخمل کبریتی به بازار عرضه شده است. با توجه به نیاز و نوع استفاده خود می‌توانید انواع مختلف آن را انتخاب کنید.

مشاهده
خرید مبل چستر ، رازهای یک خرید با کیفیت
ویژگی پارچه مخمل

انواع پارچه مبل مخمل

استفاده از پارچه مخمل برای مبلمان کلاسیک، مبل راحتی و… بسیار رایج است. جنس نرم و لطیف و مقاومت بالای این پارچه باعث شده تا بسیاری از مردم برای روکش مبلمان این نوع پارچه را انتخاب کنند. از قدیم پارچه مخمل به عنوان یک پارچه لوکس و لاکچری معرفی شده، در حال حاضر هم از قیمت بالایی برخوردار است.

انواع پارچه مبل مخمل
  1. پارچه مبل مخمل طرح‌دار
    این مدل پارچه‌ها تنوع مدل بسیار بالایی دارند و می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌ها برای روکش مبلمان باشند. این مدل پارچه‌ها هم دارای طرح برجسته و هم دارای طرح درون پارچه هستند. انتخاب هر یک از آن‌ها یک امر کاملا سلیقه‌ای بوده، حتی می‌توانید از این پارچه تنها برای بخشی از مبل یا روی کوسن‌ها استفاده کنید.
  2. پارچه مبل مخمل ساده
    پارچه مخمل ساده یکی از شیک‌ترین و لوکس‌ترین پارچه‌هایی است که برای سبک مینیمال بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه جذابیت آن را بالا ببرید می‌توانید برای کوسن‌های مبل از پارچه‌های طرح‌دار یا رنگ دیگر استفاده کنید.

ویژگی‌های اصلی پارچه مخمل

پارچه‌های مخمل از گذشته تا به امروز به عنوان پارچه‌های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله ویژگی‌های این پارچه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوام و ماندگاری بسیار بالایی دارند.
  • به دلیل ضخامتی که دارند بسیار گرم هستند و می‌توانند گرما را در خود نگه دارند.
  • در اثر دوخت اشتباه، حرارت اتوی بالا و.. می‌تواند پرز خود را از دست دهد.
  • پرز و مو را به خود جذب می‌کند.
  • به مرور زمان در اثر فشار وارد شده چروک می‌شود و برجستگی خود را از دست خواهد داد.
ویژگی‌های اصلی پارچه مخمل

نحوه مراقبت و نگهداری از پارچه رو مبلی مخمل

برای اینکه طول عمر رومبلی‌های خود را بالا برید و بتوانید، برای سالیان طولانی از آن‌ها استفاده کنید باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  1. برای شستشو، بهتر است آن‌ها را به خشکشویی بفرستید.
  2. برای اتو کردن آن بهتر است در جهت خواب پارچه اینکار را انجام دهید، تا از تخت شدن آن جلوگیری کند.
  3. پارچه مخمل را به هیچ عنوان نباید با اتوپرس، اتو کرد.
  4. برای شستشو بهتر، می‌توایند پارچه را پشت و رو کنید.
  5. بهتر است برای شستن این نوع پارچه از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، با دست بشوئید تا عمر و دوام آن بیشتر شود.
مشاهده
پارچه مبلی پورشه
نحوه مراقبت و نگهداری از پارچه رو مبلی مخمل

سه روش ساده برای تمیز کردن پارچه مخمل

شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که روی مبل لکی ببینید و ندانید چگونه باید آن را پاک کنید. در این بخش سه روش پاک کردن لکه روی پارچه مخمل را به شما آموزش خواهیم داد.

  1.  تمیز کردن پارچه مخمل با جوش شیرین و آبلیمو
    معمولا دو قاشق جوش شیرین را با نصف استکان آبلیمو مخلوط می‌کنند و از آن، به عنوان پاک‌کننده قوی استفاده می‌شود. هرچه میزان آبلیموی آن بیشتر باشد کف بیشتری روی کار ایجاد می‌کند. با یک دستمال تمیز و بدون پرز روی لکه ضربه بزنید و از کشیدن پارچه روی لکه خودداری کنید. با این کار تنها به بافت پارچه آسیب می‌رسانید.
  2. 2.      تمیز کردن پارچه مخمل با آب و صابون
    می‌توانید ترکیبی از آب و صابون درست کنید و با پارچه تمیز و بدون رنگ، روی لکه ضربه بزنید. به هیچ عنوان نباید پارچه را روی مبل بکشید با این کار، تنها به صاف شدن پرز پارچه مخمل کمک می‌کنید. اجازه دهید مبل خشک شود اگر لکه از بین نرفته بود یا مجددا این کار را تکرار کنید، یا از یک روش دیگر برای از بین بردن آن استفاده کنید.
  3. 3.      تمیز کردن پارچه مخمل با شامپو مبل
    شامپو مبل آنزیم‌های بسیار قوی دارد، بنابراین برای تمیز کردن لکه‌های خشک شده می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. برای این کار از یک پارچه‌ای پرز و رنگ نمی‌دهد استفاده کنید. سپس با ضربه‌های ریز روی لکه آن را کاملا تمیز کنید و بشوئید.
تمیز کردن پارچه مخمل

نحوه تمیز کردن مبلمان با روکش مخمل

  • پارچه‌های مخمل که از جنس ابریشم هستند، حساسیت بسیار بالایی دارند به همین دلیل بهتر است در شست و شو و تمیز کردن آن دقت کنید.
  • برای تمیز کردن ابتدا روی لکه را با یک دستمال خشک و تمیز، پا کنید تا هاری از هرگونه گرد و خاک و پرزی باشد.
  • سپس از یکی از روش‌های مختلفی که برای تمیز کردن پارچه مبل مخمل به شما معرفی کریم، استفاده کنید.
  • سپس اجازه دهید تا پارچه مبل در هوای آزاد خشک شود، بعد از آن با کمک برس جارو پارچه را در جهت خواب درست برس بکشید.
  • سعی کنید تمام این مراحل را با آرامش و بدون فشار روی پارچه انجام دهید. در صورت فشار روی پارچه پرز و طرح آن می‌خوابد و به بافت پارچه آسیب وارد می‌کنید.
مشاهده
قیمت مبل راحتی در رهنان اصفهان

قیمت پارچه مبل مخمل

قیمت پارچه مبلی مخمل به عوامل متعددی بستگی دارد. معمولا پارچه‌هایی که از ابریشم خالص بافته نشده باشند در مقایسه با مخمل ابریشمی از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار است.

پارچه مبلی مخمل

پارچه مخمل علاوه بر زیبایی و جلوه‌ای که به مبلمانتان می‌دهد، به سرعت کثیف می‌شود و نحوه شستشوی آن هم به دقت و توجه زیادی نیاز دارد. پس اگر این جنس پارچه را انتخاب می‌کنید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید. درصورتی که لکه سخت و بزرگی روی آن ایجاد شد، بهتر است برای تمیزی بیشتر آن را به خشکشویی بفرستید.

سوالات متداول

  • همه پارچه‌های مبلی مخمل را می‌توان در خانه تمیز کرد؟

مخمل‌ها جنس‌های مختلفی دارد. مخمل‌هایی که دارای جنس کتان یا پلی‌استر هستند در خانه به راحتی تمیز می‌شود. اما آن دسته از مخمل‌هایی که دارای جنس ابریشم هستند به دلیل حساسیت بالای پارچه بهتر است در خانه شسته نشود چرا که ممکن است پارچه آسیب ببیند.

  • مبلمان دارای پارچه مخمل را چگونه باید تمیز کرد؟
    برس‌های مخصوص جاروبرقی بهترین ابزار برای تمیز کردن هستند.

اثاث چین
ارسال دیدگاه