لکه گیری چوب مبل

لکه گیری چوب مبل

احتمالا بارها اتفاق افتاده که توسط بچه‌ها یا خودتان بر روی چوب مبلمان لکه افتاده یا افتادن اشیا و تماس با اشیای تیز باعث ایجاد خراش برروی چوب مبلمان شده است. این خراش‌های سطحی به مرور باعث می‌شوند مبلمان ظاهری رنگ پریده و کهنه پیدا کنند. برای پیشگیری از این مشکلات بهتر است با نحوه لکه گیری چوب مبل در منزل آشنا شویم تا مبلمان دوام و کارایی بیشتری داشته باشند. در این مقاله نحوه انجام کار و نکات مربوط به آن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چطور مبلمان را در خانه تعمیر کنیم؟

یکی از راه‌هایی که می‌‎توان در خانه به راحتی خراش مبلمان را از بین برد به وسیله مغز گردو است. مغز گردو را بر روی خراش‌های چوب ها بکشید وقتی چربی مغز گردو توسط چوب جذب شد، شکل ظاهری آن بهبود پیدا می‌کند. این روش معمولا بر روی لکه‌های سطحی یا خراش‌های میز عسلی و میز تلویزیون با جنس های گلاس جواب می‌دهد.

چطور مبلمان را در خانه تعمیر کنیم؟

لکه گیری مبلمان در منزل

برای شروع لکه گیری ابتدا به وسیله جارو برقی تمام پرزهای مبلمان را جارو بکشید. سپس محل خراش یا لکه را مشخص کنید. اگر خط و خش کمی عمیق‌تر باشد؛ می‌توان با ترکیب روغن مایع و سرکه آن‌را از بین برد. ترکیب آن‌ها باید 3 واحد روغن مایع و یک واحد سرکه باشد. این محلول را بر روی چوب بزنید با یک پارچه تمیز یا با حوله پاک کنید.

مشاهده
تعویض پارچه مبل در خانه

لکه گیری مبلمان در منزل

از بین بردن خراش مبل با ماژیک

ماژیک چوب را می توان از نجاری‌ها و گالری‌های مبلمان می‌توان تهیه کرد. با ماژیک چوب روی خط های عمیق آن بکشید تا رنگ خشک شده و شکل ظاهری بهبود پیدا کند. در نبود ماژیک چوب می‌توان از مداد های شمعی و ماژیک‌های معمولی هم استفاده کرد اما آن‌ها دوام کمتری دارند.

از بین بردن خراش مبل با ماژیک

استفاده از لاک برای از بین بردن خراش چوب

اگر خراش به گونه‌ای باشد که با مواد بالا از بین نرود؛ می‌توان از لاک برای همرنگ کردن آن استفاده کرد. لاک یا ژل ناخنی که مورد استفاده قرار می‌گیرد باید جنس خوبی داشته باشد که بتوان از آن استفاده کرد. اگر زود پاک شود تمام زحمات شما را بر باد می‌دهد. این یک راه حل موقتی است که تا حدودی ظاهر مبلمان را بهبود می‌بخشد.

استفاده از لاک برای از بین بردن خراش چوب

استفاده از رنگ برای از بین بردن لکه مبلمان

گاهی اوقات بر روی مبلمان لکه‌ای ایجاد می‌شود که آنقدر بزرگ و عمیق است که با لاک و ماژیک و روغن مایع از بین نمی‌رود. در این صورت باید از رنگ مبل استفاده کنید. برای رنگ آمیزی چوب مبلمان ابتدا باید چوب مبل را تمیز کنید سپس کل مبلمان را با روزنامه یا نایلون بپوشانید تا رنگ بر روی آن نپاشد. به وسیله اسپری رنگ بر روی لکه بپاشید و سپس با سمباده اطراف آن را جلا دهید تا برجستگی و یا بر آمدگی نداشته و سطح صافی بسازید.

استفاده از رنگ برای از بین بردن لکه مبلمان

چطور مبلمان را تمیز کنیم؟

اگر از ابتدا تمام قسمت‌های مبلمان را جارو بکشید؛ مشکل خاصی در تمیزی به وجود نمی‌آید و کار زیادی در تمیز کردن آن‌ها نخواهید داشت. اما اگر گرد و غبار آن‌ها را فراگرفته، بهتر است ابتدا جارو بکشید و سپس به وسیله دستمال نم دار لکه گیری کنید و سپس با سشوار خشک کنید.

چطور مبلمان را تمیز کنیم؟

تمیز کردن مبل چرم

اگر مبل راحتی دارید بعد از استفاده از محلول خانگی و دستمال خشک می‌توانید آن ها را تمیز کنید. اگر مبلمان چرم دارید با استفاده از روغن زیتون می‌توانید روی آن‌ها بکشید تا دوباره جلای آن‌ها نمایان شود و و جانی دوباره بگیرند.

مشاهده
خرید مبل چستر ، رازهای یک خرید با کیفیت

تمیز کردن مبل چرم

شست و شوی مبل در خانه

اگر مایل هستید که مبلمان راحتی را خودتان تمیز کنید؛ ابتدا باید یک محلول ضد عفونی خانگی بسازید. مقداری مایع ظرفشویی یا شامپو فرش را داخل یک سطل بریزید. سپس مقداری سرکه سفید و جوش شیرین را به آن اضافه کنید تا کف و پاک کنندگی خوبی داشته باشد. با استفاده از یک اسفنج یا پارچه روی مبلمان بکشید و خیلی سریع خشک کنید.

شست و شوی مبل در خانه

3 روش برای شست و شوی مبلمان

در روش اول می‌توانید به وسیله ماده ضدعفونی که در بالا روش ساخت و ترکیب آن را گفتیم؛ به راحتی مبلمان را تمیز و خشک کنید.

در روش دوم می‌توانید با جارو کشیدن گرد و غبار را تمیز کنید، سپس با دو پارچه نم و خشک مبلمان را شست و شو دهید.

در روش سوم استفاده از بخارشو پیشنهاد می‌شود و یا می‌توانید کار شست و شوی مبلمان را به مراکز معتبری که این کار را در منزل انجام می‌دهند؛ بسپارید.

چرا مبلمان بعد از شست و شو خراب می‌شوند؟

ممکن است پس از شست و شوی غیر اصولی، مبلمان همان جلوه و کیفیت قبلی را نداشته باشند. این مشکل به دلیل نفوذ آب و رطوبت در فوم یا اسفنج مبلمان است. اگر به هنگام شست و شو مبلمان خیلی سریع خشک نشوند آب از پارچه گذشته و به فوم می‌رسد. در این صورت نیز مبلمان پوسته پوسته شده و پس از مدتی خراب می‌شوند.

چرا مبلمان بعد از شست و شو خراب می‌شوند؟

چطور از آسیب مبلمان پیشگیری کنیم؟

اگر می‌خواهید مبل‌‌هایتان عمری طولانی و کارایی بالایی داشته باشند؛ هر دو هفته یک بار تمام پرزها و قسمت‌‌های مختلف آن‌ها را جارو بکشید. جارو کشیدن از نشستن گرد و غبار بر روی آن‌ها و ایجاد لکه‌های بزرگتر پیشگیری می‌کند. اگر بخارشو ندارید بلافاصله بعد از شست و شوی آن‌ها به وسیله باد گرم سشوار تمام قسمت‌های مبل‌ها را خشک کنید. در هنگام شست و شو نیز عکس العمل سریعتری داشته باشید.

مشاهده
انواع مدل مبل راحتی سبز

چطور از آسیب مبلمان پیشگیری کنیم؟

چرا رطوبت برای مبلمان مضر است؟

در ساختار نشیمن مبلمان معمولا فوم یا اسفنج به کار می‌رود و رطوبت برای آن‌ها مضر است. اگر اب به فوم و یا اسفنج نفوذ کند باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. تغییر شکل مبلمان و پوسته پوسته شدن مبلمان چرم و کدر شدن و احساس نم و رطوبت از آسیب‌های شست و شوی نادرست مبلمان است.

چرا رطوبت برای مبلمان مضر است؟

چطور از ایجاد لکه بر روی مبلمان جلوگیری کنیم؟

اگر مبل‌هایتان ارزش زیادی دارند و نمی‌خواهید به راحتی آن‌ها را از دست دهید؛ بهتر است کمی در حفظ و نگه داری آن‌ها کوشا باشید. پیشگیری از ریختن غذا توسط بچه‌ها، جلوگیری از چنگ زدن حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه، جارو کشیدن هفتگی، حساس بودن به ایجاد لکه و تمیز کردن سریع آن و استفاده از کاور مبل از جمله روش‌های نگه داری مبلمان است.

چطور از ایجاد لکه بر روی مبلمان جلوگیری کنیم؟

نتیجه گیری

در این مقاله لکه گیری چوب مبل را توضیح دادیم. برای لکه گیری می‌توان از روش‌هایی همچون کشیدن مغز گردو بر روی خراش، لکه گیری توسط محلول خانگی( سه واحد روغن مایع و یک واحد سرکه سفید) و ماژیک چوب و لاک ناخن هم می‌توان استفاده کرد. تمیز نگه داشتن مبلمان به وسیله کاور از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید مبلمان خود را در منزل لکه گیری و شست و شو دهید بخش‌های مختلف کار را در بالا بیان کردیم.

https://www.dekoloji.com/wp-content/uploads/2015/05/%C3%9Cst-%C3%BCste-gelen-b%C3%BCy%C3%BCk-k%C3%BCt%C3%BCk-%C5%9Feklinde-parke-modeli.jpg

سوالات متداول

1.خراش سطحی چگونه پاک می‌شود؟ به وسیله‌ی کشیدن مغز گردو برروی آن می‌توان خراش سطحی را از بین برد.

2.چطور محلول خانگی بسازیم؟ 3 واحد روغن مایع و یک واحد سرکه را با هم مخلوط کرده و آن را بر روی لکه‌ها می‌کشیم.

3. چطور مبلمان را تمیز نگه داریم؟ استفاده از کاور مبل می‌توان تا مقدار زیادی از آسیب‌های احتمالی و ایجاد لکه جلوگیری کند.

اثاث چین
ارسال دیدگاه