راهنمای خرید تخت باغی

راهنمای خرید تخت باغی

یکی از راه‌های زیباسازی دکوراسیون فضای باز، استفاده از تخت‌ها باغی است. این تخت‌ها به منظور استفاده از در فضاهای باز از جمله تراس، بالکن، روف گاردن، باغ و ویلا و حتی ساحل طراحی شده‌اند. در این مقاله قصد داریم شما را با تخت باغی، انواع آن و نکات مهم خرید و انتخاب این مدل از تخت آشنا کنیم.

تخت باغی چیست

تخت باغی، با نام تخت‌های سنتی، تخت ویلایی یا تخت سفره خانه‌ای نیز شناخته می‌شوند. این مدل تخت‌ها بیشتر جهت استفاده در فضای باز طراحی شده اند و اغلب جنس آنها چوبی است. این تخت‌ها به ویژه در فصول گرم سال بسیار کاربردی هستند.

اگر فضای حیاط یا باغ شما مناسب است، استخر دارید و یا اهل نشستن در فضای باز هستید این تخت‌ها می‌تواند بسیار کاربردی و ارزشمند بوده و از طرفی به دکوراسیون فضای باغ و حیاط شما نیز کمک کند.

معمولا به ترکیب تخت‌های باغی با صندلی “تخت ساحلی” گفته می‌شود. متریالی که برای تولید انواع تخت‌های باغی می‌توان استفاده کرد متفاوت است و بستگی به شرایط آب و هوایی منطقه نیز خواهد داشت. مثلا استفاده از تخت‌های فلزی در مناطق رطوبتی ریسک زنگ زدگی تخت را بالا می‌برد.

انواع تخت باغی

اگرچه همه انواع تخت‌هایی که در فضای باز استفاده می شوند را با نام تخت‌های باغی طبقه‌بندی می‌کنند اما از نظر شکل ظاهری و حتی کاربرد این تخت‌ها تفاوت‌هایی با هم دارند.

مشاهده
بازار مبل شیراز

تخت ساحلی

تخت‌های ساحلی همانند تخت‌های باغی برای استفاده در فضای باز طراحی شده‌اند اما معمولا این مدل تخت‌ها طوری طراحی می‌شوند  که قسمتی از آنها قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد، حتی می‌توان این تخت‌ها به شکل صندلی درآورد. معمولا در کنار ساحل یا استخرها از این مدل تخت استفاده می‌شود که عموما دارای جنس‌های برزنتی، چوبی و حصیری هستند. نکته مهم بعدی این است که معمولا این مدل تخت‌ها با سایه‌بان ارائه می‌شوند تا اگر در مناطق ساحلی یا آفتابی مورد استفاده قرار می‌گیرند بتوان از آنها استفاده کرد.

تخت باغی یا سفره خانه‌ای

تخت‌های سنتی، سفره خانه‌ای یا باغی معمولا به شکل تخت های کلاسیک مستطیل شکل طراحی می‌شوند، جنس آنها غالبا چوبی است اما در مواردی برای استحکام بیشتر از تخت‌های فلزی هم استفاده می‌شود. این تخت‌ها معمولا همراه با زیرانداز و کوسن هستند. آنها را در باغ یا فضای باز قرار داده و کاربر برای استراحت یا نشستن از آنها استفاده می‌کند.

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های تخت باغی یا سنتی مدل گره چینی است که طرفداران بسیاری دارد. این مدل چوبی است و دارای دسته هایی در دو طرف انتهایی تخت است. که معمولا مخده یا کوسن به آن‌ها تکیه داده می‌شود و برای راحتی بیشتر به آنها تکیه می‌دهند.

از این تخت‌ها می‌توان به عنوان کالایی مناسب برای دورهمی‌های خانوادگی در فضای باز استفاده کرد. به همین دلیل است که در اکثر سفره خانه‌ها و رستوران‌های سنتی از این مدل تخت‌ها استفاده می‌شود.

سایز استاندارد تخت باغی

تخت ها باغی با توجه به کاربردی که دارند دارای سایزهای مختلفی هستند. معمولا برای مکان‌های کوچک از تخت‌هایی با ابعاد 180 * 90 عرضه می‌شوند. در فضاهای بزرگتر ابعاد این تخت‌ها به 100 تا 120 سانتی متر در 2 متر می‌رسد. ارتفاع استاندارد این تخت‌ها نیز 50 سانتی متر است اما گاهی برای سهولت  استفاده به ویژه در مورد سالمندان ارتفاع آن به کمتر 40 سانتی متر نیز می‌رسد.

مشاهده
راهنمای خرید تختخواب دو نفره

نکات مهم خرید تخت باغی

از جمله نکات مهمی که هنگام انتخاب این مدل تخت‌ها باید در نظر داشته باشید، شرایط آب و هوایی منطقه شما است. بهتر است برای محیط‌های رطوبتی از تخت‌های باغی چوبی استفاده شود، معمولا برای این آب و هوا از چوب درخت ساج استفاده می شود که بدون نیاز به هیچ رنگ یا روغنی می‌توان با خیال آسوده از آنها بهره‌مند شد.

ابعاد تخت باغی نکته مهم بعدی است که باید به آن توجه کنید. تناسب میان ابعاد تخت و فضایی که در آن قرار می‌گیرد بسیار مهم است، برای سهولت می توانید از تخت‌های تاشو یا کم جا نیز استفاده کنید، این تخت‌ها برای استفاده در بالکن و تراس و فضاهای کوچک بسیار مناسب هستند.

در صورتی که در محیط ساحلی یا آفتاب شدید از تخت ساحلی استفاده می‌کنید بهتر است حتما به فکر سایبان باشید. گاهی اوقات تابش مستقیم نور خورشید به متریال تولیدی آسیب جدی وارد کرده و باعث می شود که طول عمر کمتری داشته باشند.

اگر از تخت‌های فلزی استفاده می‌کنید بهتر است از رنگ‌های الکتروستاتیک استفاده کنید. این نوع رنگ‌ها در مقابل نفوذ گردوخاک و حشرات و … بسیار مقاوم هستند و می‌تواند ماندگاری تخت‌های فلزی را تا چندین سال افزایش دهد.

اثاث چین
ارسال دیدگاه