راهنمای خرید آباژور

راهنمای خرید آباژور

آباژور یکی از اقلام دکوراتیو است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، یک منبع روشنایی سیار که قابلیت حمل و جابه‌جایی دارد و از آن می‌توان به‌عنوان یکی از وسایل دکوری منزل استفاده کرد، شاید به‌همین دلیل است که انواع آباژور خیلی زود در دل خانه‌های ایرانی جای خود را باز کرده است. در این مقاله قصد  داریم به بیان نکاتی در مورد انواع آباژور، موقعیت این کالا در دکوراسیون  داخلی و همچنین نکاتی در مورد خرید آن بپردازیم.

جایگاه آباژور در دکوراسیون داخلی

اگر بخواهیم به پیشینه آباژور اشاره‌ای داشته باشیم شاید بتوان گفت در واقع این کالا جایگزینی برای شمع، فانوس و چراغ‌های گردسوز قدیمی است که با اختراع برق جایگاه ویژه خود را به دست آورد. البته باید اضافه کنیم که این روزها از آباژور نه فقط برای روشنایی که برای زیبایی بخشیدن به منازل نیز استفاده می‌شود، جایگاه آباژور در کنار مبلمان، یا گوشه‌ای از محوطه پذیرایی یکی از ارکان زیبایی و چیدمان داخلی محسوب می‌شود.

انواع آباژور را بهتر بشناسید

این کالای را با توجه به نوع کاربرد و همچنین مکان قرارگیری می‌توان به انواع گوناگونی تقسیم کرد، آباژورهای پایه‌دار، آباژورهای رومیزی، آباژورهای استوانه‌ای، آباژورهای مکعبی و آباژورهای مخروطی از انواع گوناگون آن محسوب می‌شوند. هرکدام از این انواع کاربرد خود را دارا می‌باشد و به سبک خاصی از دکوراسیون تعلق دارد. در این بخش به بیان نکاتی در مورد آنها خواهیم پرداخت.

شاید بتوان در حالت کلی آباژور را به دو دسته ایستاده و رومیزی تقسیم کرد. آباژورهای ایستاده دارای یک پایه بلند هستند، گاهی این پایه تحت تاثیر طراحی‌های جدید به صورت منحنی، چند شاخه و یا چند طبقه است، در هر صورت بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از انواع آن را برای زیباتر دیده شدن منزلتان انتخاب کنید، معمولا آباژورهای پایه دار را در گوشه ای از سالن پذیرایی قرار می‌دهند. اگر قصد استفاده از روشنایی آباژور را دارید بهتر است آن را نزدیک میز و مبلمان یا میز غذاخوری قرار دهید و پیشنهاد می‌کنیم که از آباژورهایی با کلاهک‌های رنگ روشن استفاده کنید تا نور بیشتری پخش شود.

مشاهده
راهنمای خرید جالباسی

استفاده از آباژورهای رومیزی معمولا روی میز عسلی و در کنار مبلمان است، این آباژورها نسبت به مدل‌های پایه‌دار نور متمرکزتری دارند و بخش کمتری از فضا را روشن می‌کنند، مدل رومیزی این کالا معمولا نسبت به سایر مدل‌ها و ایستاده ارزان‌تر است، با این حال از نظر زیبایی و جلوه‌های بصری فرق زیادی با دیگر مدل‌ها نخواهد داشت.

گاهی اوقات از آباژورهای رومیزی در اتاق خواب به‌عنوان چراغ‌خواب استفاده می‌شود، در این صورت باید سعی کنید آباژوری استفاده کنید که کلاهک تیره رنگ داشته و نور کمی ساطع کند تا در هنگام خواب و یا روشن کردن در طول شب نور آن چشمان شما را آزار ندهد.

از نظر طراحی نیز معمولا آباژورها به دو دسته مدرن و کلاسیک تقسیم می‌شوند، مدلهای کلاسیک شامل همان طرح‌های قارچ مانند سنتی هستند که در دو حالت پایه دار و رومیزی تولید می‌شوند، اما در مدلهای مدرن شاهد خلق طرح‌های زیبا و متفاوتی از آباژور هستیم، برای مثال آباژورهایی که به شکل گل، شاخه های درخت، دیوار کوب  یا امثال آن طراحی شده‌اند.

نکات مهم خرید آباژور

– یکی از نکات مهمی که هنگام خرید آباژور باید به آن دقت داشته باشید استاندارد بودن این کالاست، به‌خصوص در مورد آباژورهای پایه دار، بلند بودن بیش از اندازه پایه و سنگینی کلاهک‌ها ممکن است باعث شود تعادل آن به راحتی با هر ضربه‌ای به‌هم بخورد، پس سعی کنید یک کالای استاندارد تهیه کنید.

– فراموش نکنید که آباژور یک کالای دکوراتیو است به‌همین دلیل باید با دیگر اجناس موجود در چیدمان منزل هم‌خوانی داشته باشد، سعی کنید آباژوری تهیه کنید که با سبک دکوراسیون خانه شما متناسب باشد، این هارمونی باید از نظر رنگ، طرح و مدل و هم‌چنین جنس کالا مطابقت داشته باشد.

مشاهده
راهنمای خرید صندلی راک

– آباژورها از جنس‌های گوناگونی نظیر چوب و فلز و کلاهک آن نیز از جنس کاغذی، پارچه ای، بلور و … تهیه می‌شود، سعی کنید در انتخاب جنس آباژور به دوام و همچنین کاربرد آن توجه داشته باشید، برای مثال استفاده از آباژورهای بلورین در اتاق خواب بچه‌ها با توجه به نکات ایمنی انتخاب اشتباهی است.

–  در مورد انتخاب رنگ کلاهک آباژور نیز باید به مسائلی نظیر محل قرارگیری آن و همچنین کاربردی که دارد دقت کنید، اگر قرار است از روشنایی آباژور استفاده شود بهتر است از رنگ‌های روشن کلاهک استفاده کنید، مدل‌های طرح دار و یا رنگ‌های تیره بیشتر مناسب آباژورهای رومیزی با کاربرد دکوراتیو است.

– هنگام خرید آباژور باید به ابعاد آن نیز توجه داشته باشید، استفاده از آباژورهای بزرگ و حجیم در فضاهای کوچک نه تنها زیبا به نظر نمی‌رسد بلکه باعث شلوغ دیده شدن فضا می شود، از طرفی توجه به شکل ظاهری آن نیز باعث می‌شود تا برای استفاده و محل قرارگیری آن تصمیم درستی اتخاذ کنید.

– اگر تا کنون به خرید آباژور فکر نکرده بودید می‌توانید با مراجعه به سایت‌های فروشگاهی موجود در اینترنت انواع مدل‌های آباژور و همچنین قیمت‌های آن را بررسی کنید تا انتخاب دقیق‌تری داشته باشید، فراموش نکنید که خرید آنلاین آباژور یکی از راه‌هایی است که در اختیار دارید، اگر قصد دارید به صورت حضوری خرید خود را انجام دهید بهتر است سراغ لوکس فروشی‌هایی بروید که انواع سنتی و مدرن آباژور را به مشتریان عرضه می‌کنند.

اثاث چین
ارسال دیدگاه