تاریخچه مبلمان در ایتالیا

تاریخچه مبلمان در ایتالیا

 

مقدمه

از آنجایی که طراحی مبلمان از ابتدای تاریخ بخشی از تجربه بشر بوده، همواره مورد توجه قرار می‌گرفته است. ایتالیا قرن‌هاست که در طراحی مبلمان از جایگاه برجسته‌ای برخوردار است و از این رو در بحث طراحی، مبلمان ایتالیا همیشه مورد توجه خاص و عام بوده است. سبک‌های ایتالیایی به عنوان یکی از متداولترین روندهای طراحی و پیشرو در زمینه طراحی شناخته شده است. در ایتالیا طراحی مبلمان در دهه 1900 بسیار مشهور بود و به اوج کلاس و پیچیدگی رسید. مبلمان کلاسیک ایتالیایی به عنوان بخشی از برترین صادرات مبلمان در جهان، اهمیت زیادی برای کشور خود و سایر نقاط جهان دارد. در ایتالیا، مبلمان نه تنها به عنوان یک محصول کاربردی عمل می‌کند، بلکه به عنوان یک اثر هنری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر از هنرنمایی برندهای مبلمان ایتالیایی در سبک‌های مختلف آن مشخص است که از تاریخ هنر آن الهام گرفته است و در سراسر جنبش‌های هنری مختلف ایتالیا حضور داشته است از باروک گرفته تا مدرن. در مبلمان‌ها به سبک ایتالیایی پارچه‌ها به طرز پیچیده‌ای انتخاب شده‌اند، چوب‌ها به زیبایی به کار رفته‌اند و از فلزات و سنگ به وفور استفاده شده است. همانطور که از شواهد تاریخی مشخص است، دلایل زیادی وجود دارد که نشان می دهد که چرا مبلمان کلاسیک ایتالیایی آثار هنری هستند.این مقاله به صورت مختصر به تاریخچه و سبک این نوع مبلمان می‌پردازد. در ادامه، دوره‌های مختلف تاریخی بررسی شده و جایگاه مبلمان ایتالیایی را در هر دوره بررسی می‌نماییم. شواهد تاریخی مبلمان‌های اولیه در ایتالیا در بخش ابتدایی مقاله مطرح می‌گردد. در ادامه جایگاه تاریخی مبلمان ایتالیایی از قرون 14 تا 20 آورده می‌شود و سپس توضیحاتی مختصر در خصوص ویژگی‌ها و جنس چوب در ساخت و تولید آنها در شهرهای ونیز، فلورانس و میلان ارائه می‌گردد که دانستن آنها جالب خواهد بود.

شواهد تاریخی مبنی بر وجود مبلمان‌های اولیه در ایتالیا

اکثر مبلمان‌های ایتالیایی از طرح‌های یونانی برگرفته شده‌اند. در قرن اول میلادی‌، مبلمان‌های چوبی و برنزی در ویرانه‌های پمپئی و هرکولانوم[1] یافت شد. با بررسی شواهد تاریخی، نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های موجود از گذشته می‌توان طرح‌هایی از مبلمان‌های اولیه در ایتالیا یافت که قالب‌هایی از جنس برنز و چوب دارند. این قبیل مبلمان‌ها با فلزات گرانبها و در برخی طرح‌ها با عاج تزیین می‌شدند. در برخی موارد رومیان از طرح‌های تاشو استفاده می‌کردند که شواهد تاریخی دال بر این موضوع، موجود می‌باشد. این طرح‌ها در روم بیشتر توسط مقامات و رومیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. سبک‌هایی با میزهای گرد با پایه‌های خمیده و شکل هایی از حیوانات در سراسر امپراطوری روم رواج داشت و مورد استقبال رومیان قرار می‌گرفت. این نوع طرح‌ها در میان رومیان از محبوبیت خاصی برخوردار بود. لازم به ذکر است در بررسی‌های صورت گرفته از گذشته، تصاویری یافت شده که کاربرد این نوع میزها را در مراسم تدفین نشان می‌دهد. اکثر میزها از چوب مرکبات و یا مرمر ساخته شده بودند. در قرون 4 و 5 امپراطوری روم سقوط کرد. پس از این زمان، مبلمان به طور کلی ماهیت دیگری به خود گرفت. شواهد این گفته در نسخه‌های خطی، مجسمه‌ها و نقاشی‌ها به وضوح یافت می‌شود.

مشاهده
رویه کوبی مبل استیل

تصویر شماره 1: سبک مبلمان ایتالیایی در گذشته

تصویر شماره 1: سبک مبلمان ایتالیایی در گذشته

قرون 14 و 15میلادی

بیشتر مبلمان‌های قرون وسطی[2] ویژگی‌های شبیه به هم دارند. بیشتر آنها دارای رنگ تیره و وزن سنگین هستند. در قرن 14 پیشرفت‌هایی در تولید و ساخت مبلمان‌ها مشاهده شد. ویژگی‌های مبلمان‌ها تغییر کرد و بسیار سبک تولید شدند. صنعتگران توانستند مبلمانی بسازند که چوب نازک‌تری داشته باشد که وزن آنها سبک‌تر باشد. به مرور مبلمان‌هایی طراحی شد که در حین سبکی قابل حمل نیز باشند. مبلمان‌های تاشو به صورت متحرک از جمله این طرح‌ها بودند. در قرن پانزدهم طرح و سبک‌های مبلمان ایتالیایی متحول شد و دوره‌ی جدیدی به خود گرفت. قرن پانزدهم آغازگر دوره رنسانس بود که در کنار سایر هنرها تحولی نو در طراحی مبلمان ایجاد نمود. در این دوره سبک‌های روم باستان و یونان دوباره رواج یافت و رنگ دیگری به خود گرفت. تقاضای طبقات ثروتمند جامعه برای خانه‌های بیشتر اوج گرفت و به نوبه خود تهیه مبلمان بیشتری را موجب شد و همچنین طراحی و کار بر روی قسمت‌های مختلف مبلمان مورد توجه قرار گرفت و محبوبیت خاصی پیدا کرد. لازم به ذکر است از قرن پانزدهم میلادی، رنسانس مشابه‌ای از فرهنگ در شمال اروپا، به ویژه در هلند، بلژیک و شمال فرانسه رخ داد. در این دوره طرح‌ها کاملاً متفاوت از دوران قرون وسطی بودند و اغلب طلاکاری شده و مجلل با تزئینات گل بودند. هدف این طراحی‌ها اغلب به نمایش گذاشتن مهارت‌های صنعتگران سازنده آنها بود.

تصویر شماره 2: مبلمان تاشو ایتالیایی

تصویر شماره 2: مبلمان تاشو ایتالیایی

قرون 16 و17 میلادی

در این دوره از تاریخ، مبلمان ایتالیایی تغییرات دیگری به خود می‌گیرد. طراحان در این دوره با الهام گرفتن و ایده برداشتن از فرهنگ‌های خاورمیانه[3] و شرق دور[4]، خیال‌پردازی و اسطوره‌شناسی را در طرح‌های خود به کار می‌برند و طرح‌ها متفاوت‌تر از دوره‌های قبل می‌شوند. فرم این نوع مبلمان در دوره رنسانس برجسته‌تر و از میان دوره‌های قبل از لحاظ طرح در قسمت‌های دیگر اروپا تعیین کننده‌تر می‌شود. قرن هفدهم تکامل سبک باروک[5] را به ارمغان آورد. باروک روشی است در هنرهای معماری، نقاشی، موسیقی و مجسمه‌سازی که از اواخر سده ۱۶ در ایتالیا آغاز شد و تا اواخر سده ۱۸ در اروپا رواج داشت و سپس در آمریکای مرکزی و جنوبی مورد توجه قرار گرفت. آزادی در طراحی، شمار زیاد شکل‌ها و درآمیختگی آن‌ها، از ویژگی‌های این سبک بود. مبلمان ایتالیایی از طریق جنبش‌های هنری مختلفی که در ایتالیا گسترش یافت، ایجاد شدند. مبلمان سبک کلاسیک از مشهورترین جنبش باروک و روکوکو الهام گرفته است. مبلمان و اثاثیه‌هایی که در این دوران تولید و ساخت می‌شدند از سبک باروک پیروی می‌کردند و دارای حکاکی‌های مجلل بودند. برای تزیین آنها از ورق‌های طلا یا نقره استفاده می‌شد. برخی دیگر از آنها طلاکاری می‌شدند و یا با صدف تزیین می‌شدند. تزیینات پایه‌های مبلمان و دسته‌های آن نیز از مرمر بود. تزیین با مرمر در دیگر اثاثیه‌ها از قبیل صندوقچه‌ها، میزها و کمدها نیز به چشم می‌خورد.

مشاهده
خرید اینترنتی مبل ، دنیای تنوع در قیمت و کیفیت

تصویر شماره 3: مبلمان با سبک باروک و روکوکو در ایتالیا

تصویر شماره 3: مبلمان با سبک باروک و روکوکو در ایتالیا

قرن 18میلادی

در ایتالیا با شروع قرن 18، مبلمان به عناصر مدرن‌تری در سبک امپراطوری و نئوکلاسیک تبدیل شد. منحنی‌های باروک به زودی با ویژگی هندسی جایگزین شد و رنگ‌های پررنگ به زودی به پالت‌های خنثی‌تر و ساده‌تر بازگشتند. در قرن هجدهم، فرانسوی‌ها تسلط خود را بر این صنعت نشان دادند و سبک روکوکو را رونق دادند. روکوکو اصطلاحی است در تاریخ هنر برای توصیف هنر تزئینی در زمینه‌های مختلف معماری، بنا آرایی، نقاشی، پیکرسازی، طراحی اثاثیه و اشیاء زینتی. تزیینات اثاثیه و مبلمان بیشتر شد و این تزیینات الهام گرفته از سبک‌های مختلف یونانی، رومی و مصری بود.

تصویر شماره 4: نمونه پالت های رنگی سبک روکوکو مبلمان ایتالیایی

تصویر شماره 4: نمونه پالت های رنگی سبک روکوکو مبلمان ایتالیایی

قرون 19 و 20 میلادی

در این زمان فرانسه در طراحی مبلمان تاثیر بیشتری داشت. در قرن نوزدهم ایتالیا در طراحی مبلمان‌ها، سبک‌های گوتیک، روکوکو و رنسانس را احیا نمود. طراحان بار دیگر شروع به طراحی الهام‌بخش خود از هنرهای شرقی و باستانی کردند و سعی در این بود که در سبک‌هایی که رایج است از منبت‌کاری، کارهای دستی با چوب گردو و عاج استفاده شود. فصل جدید طراحی این نوع سبک در قرن 20 آغاز شد. و طراحی قرن بیستم با استفاده از مبلمان قرن بیستم ایتالیایی در بازار پیشروی یافت.

تصویر شماره 5: مبلمان ایتالیایی

تصویر شماره 5: مبلمان ایتالیایی

مبلمان ایتالیایی در ونیز

در طراحی مبلمان‌های ایتالیایی در ونیز از منبت‌کاری‌های گروتسک استفاده می‌کردند. در ونیز علاوه بر چوب گردو از چوب‌های بید و چنار به عنوان زمینه برای تزئین مبلمان و همچنین روکش آنها استفاده می‌کردند.

مشاهده
نحوه‌ی شستن مبل استیل در خانه

تصویر شماره 6: سبک خاصی از مبلمان ایتالیایی

تصویر شماره 6: سبک خاصی از مبلمان ایتالیایی

مبلمان ایتالیایی در فلورانس

در فلورانس مواد اولیه برای تولید و ساخت مبلمان ایتالیایی چوب‌هایی مانند شاه‌بلوط، سرو و صنوبر بود. آنها همچنین از کمی آهن، چرم و فلز برای الگوها یا طرح‌ها استفاده می‌کردند. نمونه‌ای از مبل ایتالیایی کار شده با چرم جهت آشنایی، ارائه می‌گردد.

تصویر شماره 7: مبلمان ایتالیایی کارشده با چرم

تصویر شماره 7: مبلمان ایتالیایی کارشده با چرم

مبلمان ایتالیایی در میلان

در میلان چوب گردوی قهوه‌ای غالباً با عاج و استخوان منبت‌کاری می‌شد که جلوه‌های قابل توجه‌ای ایجاد می‌کرد. میزهای قهوه‌خوری عتیقه مرمر ایتالیایی نیز در اواسط و اواخر دهه 1800 در سراسر اروپا و آمریکا از محبوبیت زیادی برخوردار شد.

تصویر شماره 8: مبلمان طرح ایتالیایی

تصویر شماره 8: مبلمان طرح ایتالیایی

کلام آخر

قرن‌ها می‌گذرد و همچنان مبلمان ایتالیایی در دنیای طراحی جایگاه خاص خود را حفظ کرده است. مبلمان‌های ایتالیایی جاذبه جهانی دارند و یکی از محبوب‌ترین طرح‌های مبلمان در سراسر جهان هستند. مبلمان ایتالیایی یک سبک کلاسیک است که بسیار تزئین شده و کار شده و در عین حال جذاب است. در ایتالیا، طراحی مبلمان یک حرفه و مهارت است که صدها سال از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. در حالی که سبک‌ها در طول قرن‌ها تغییر کرده است، کیفیت کار در بالاترین سطح در جهان باقی مانده است. در حالی که همه سبک‌های مبلمان ایتالیایی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در شهرهای مختلف ایتالیا از جمله ونیز، میلان و فلورانس مبلمان ایتالیایی در طرح‌ها و جنس چوب‌های متنوع تولید می‌شوند که جلوه‌های جالب و جذابی دارند و بسیار خاص‌پسند هستند.

منابع انگلیسی

https://study.com/academy/lesson/italian-furniture-history-styles.html

http://www.articlesfactory.com/articles/family/the-history-of-italian-furniture.html

https://www.cflaac.com/a-brief-overview-of-the-history-of-italian-furniture/

https://luxuryfurnitureandlighting.com/history.html

https://www.michelangelodesigns.com/classic-italian-furniture

https://www.onlinedesignteacher.com/2016/02/furniture-design-history.html/

تعاریف

  1. Pompeii and Herculaneum
  2. سده‌های میانی به دوره‌ای از تاریخ اروپا از سده پنجم تا سده پانزدهم میلادی گفته می‌شود. 
  3. Middle Eastern
  4. Far Eastern Cultures
  5. Baroque style
اثاث چین
ارسال دیدگاه