انواع رنگ چوب مبلمان

انواع رنگ چوب مبلمان

امروزه تنوع رنگ چوب مبلمان بسیار مورد توجه خریداران اکسسوری چوبی قرار گرفته است. در گذشته تنوع رنگی چوب مبل بسیار کم بود و بیشتر مبل­ها از جمله مبل استیل در دو رنگ قهوه­ ای و طلایی محدود میشد؛ امّا با ورود سبک­های متنوع دکوراسیون داخلی از جمله دکوراسیون مدرن، دکوراسیون مینیمال، دکوراسیون ماوریک، دکوراسیون روستیک، دکوراسیون سلطنتی و دکوراسیون کلاسیک رنگ مخصوص به هر سبک دکور باید روی وسایل خانه اجاره می­شد و به همین منظور تنوع و انتخاب رنگ در بازار مبل به طرز چشمگیری افزایش یافت. در این مقاله قصد به معرفی رنگ­هایی که در حال و چند سال گذشته مورد استقبال زیادی واقع شده بپردازیم. برای شناخت این رنگ­ها تا انتهای این مطلب آموزشی همراه ما باشید.

رنگ­های مبل راحتی و مبل استیل

مبلمان در بازار ایران و خارج از کشور به دو دسته مبلمان راحتی(مبل راحتی، مبل چستر و مبل ال) و مبلمان استیل(مبل استیل، مبل کلاسیک و مبل سطنتی) تقسیم بندی می­شوند که بیشترین تنوع رنگی معطوف به مبلمان استیل می­باشد. در ابتدا رنگ بندی مبلمان راحتی را برای شما در دو حالت پایه فلزی و پایه چوبی معرفی می­کنیم.

رنگ­های مبل راحتی و مبل استیل

رنگ بدنه مبل راحتی

رنگ بدنه مبل راحتی را باید در دو دسته مبلمان مدرن راحتی یا همان پایه فلزی و مبلمان راحتی کلاسیک که پایه چوبی دارند مورد بررسی قرار بدهیم.

  1. رنگ مبل راحتی پایه فلزی: مدل های پایه فلزی رنگ نمی­شوند بلکه با آبکاری که بر روی فلز انجام می­شود کیفیت بالایی همچون رنگ چوب به خود می­گیرند. مبل راحتی پایه فلزی در چهار نوع آبکاری کروم، آبکاری طلایی، آبکاری بژ، آبکاری مشکی به صورت براق و مات تولید شده و درصورتی که این چهار رنگ را مدنظر نداشتید می­توانید رنگ مورد پسند خود را با پرداخت کمی هزینه بیشتر سفارشی سازی کنید.
  2. رنگ مبل راحتی پایه چوبی: رنگ مبل راحتی پایه چوبی با دستگاه پیستوله بادی بر روی چوب پاشیده می­شود. رنگ چوب این مبل بیشتر در رنگ­های قهوه­ای روشن، قهوه ­ای تیره و فندقی رنگ آمیزی می­شود. این رنگ­ها هم مانند آبکاری فلز قابلیت سفارشی سازی با پرداخت کمی مبلغ بالاتر دارد.
مشاهده
پارچه مبلی مسکو
رنگ بدنه مبل راحتی

رنگ بدنه مبلمان استیل

همانطور که در بالا اشاره کوتاهی شد، رنگ بدنه مبلمان استیل با رنگ مبلمان راحتی کاملاً متفاوت بوده و دارای تنوع رنگی بیشماری است. اگر قصد خرید مبل از نوع استیل دارید به رنگ­هایی که در ادامه معرفی می­کنیم توجه ویژه­ای نمایید.

رنگ گردویی

رنگ گردویی مبل استیل از آن دسته رنگ­ هایی است که می­توان به جرأت گفت هیچ وقت قدیمی نشده و در هر زمان حرفی برای گفتن دارد. این رنگ مناسب دکوراسیون کلاسیک و دکوراسیون سنتی ایرانی است. رنگ گردویی در دو حالت روشن و تیره ساخته می­شود که هر دوی آنها در یک درجه از کیفیت قرار دارند و بسته به سلیقه شما قابل انتخاب است.

رنگ گردویی بدنه مبل

رنگ فندقی

رنگ فندقی مبل کلاسیک یا استیل همانند رنگ گردویی طرفداران خاص خود را دارد و تنها تفاوت آن در این است که رنگ فندقی از گردویی چند پرده تیره­تر است. رنگ فندقی و رنگ گردویی هر دو این قابلیت را درند که به صورت مات یا براق دربیایند به همین منظور بسته به سبک دکوراسیون داخلی و نوع روشنایی خانه از بین رنگ مات و براق انتخاب خود را نهایی نمایید.

رنگ شیری و استخوانی

یکی از رنگ­هایی که اخیراً مورد استقبال زیادی قرار گرفته شده رنگ شیری و رنگ استخوانی است که مناسب خانه­ هایی با متراژ پایین بوده چراکه این رنگ فضای خانه را کمی بزرگتر یا به اصطلاح دلبازتر از فضای واقعی نشان می­دهد. تفاوت رنگ شیری و استخوانی در این است که رنگ شیری کمی کِرم رنگتر از مدل استخوانی بوده و حالت مات به خود دارد.

مشاهده
انواع مدل پاف
رنگ شیری و استخوانی

رنگ شامپاینی

رنگ شامپاینی مبل استیل چاشنی زرد و بژ داشته و برای دکوراسیون سلطنتی انتخاب هوشمندانه ­ای است. بهتر است این رنگ به صورت ترکیبی با رنگی تیره بر روی مبل کار شود تا منبت کاری­ و گل­های کنده کاری شده بر روی چوب مبل بتواند خود را به طور کامل نشان دهد. توجه داشته باشید که رنگ شامپاینی با ترکیب چند رنگ به دست می­آید از همین رو مهارت نقاش در تولید این رنگ به نحوی زیبا از اهمیت بالایی برخوردار است.

ورق طلا

ورق طلا را باید محبوب­ترین رنگ در میان مردم و ذائقه­ی ایرانی دانست که دلیل آن را باید در بهتر نشان دادن گل­های منبت شده بر روی چوب مبل و جلوه و شکوهی که این رنگ در فضای نشیمن با خود می­آورد جستجو کرد. ورق طلا مناسب مبلمان­ هایی نظیر مبل سلطنتی، مبل مصری و مبل استیل بوده که تاج بلند و پر از نقش و نگار بر روی خود دارند. این رنگ در دکوراسیون سلطنتی با متراژ بالا کاربرد بیشتری دارد. رنگ­کاری که قصد چسباندن ورق طلا بر روی مبل را دارن باید علاوه بر مهارت بالا دقت زیادی در هنگام چسباندن و سایه کاری این مبل از خود به خرج دهد. شایان ذکر است اگر قصد خرید مبل با این رنگ را دارید باید بدانید قیمت ورق طلا از سایر رنگ­ها بالاتر بوده و مبل مدنظرتان با این رنگ شامل مابه ­التفاوت می­شود.

ورق طلا برای بدنه مبل

سند بلاست

یکی از رنگ­هایی که اخیراً مورد توجه و استقبال بسیاری از علاقمندان صنعت دکوراسیون داخلی قرار گرفته و به نوعی می­توان گفت این رنگ، رنگی مدرن است، سند بلاست می­باشد. اگر نمی­دانید که این رنگ چیست و چه ویژگی دارد به تعریف زیر دقت کنید:

مشاهده
خرید مبل ترک ، از هنر و صنعت ترکیه تا منزل شما

سند بلاست به رنگی خاکی گفته می­شود که توسط پاشیدن رنگ بر روی چوب بدست نمی­آید و به دو روش زیر قابل انجام است:

  1. سوزاندن چوب: در این روش، چوب توسط شعله سوزانده می­شود و بعد از اینکه لایه بالایی چوب به رنگ زغال درآمد با آب شسته شده و بعد از خشک شدن با فرچه سیمی بر روی چوب کشیده می­کشند و بعد از اتمام کار دوباره چوب را با آب می­شویند و در انتها با دستگاه پولیش رویه چوب را پولیش می­کنند. رنگ بدست آمده سند بلاست می­باشد.
  2. دستگاه ترزیق سند پلاست: روش دوم، کمی کم دردسرتر از روش اول بوده و علاوه بر این رنگ خاکی در این روش نمای بهتر دارد. در روش ترزیق، چوب ها در دستگاه سند بلاست قرار گرفته و دستگاه با فشار زیاد شن و خاک را به چوب می­پاشد و در نهایت این رنگ خاص و متمایز که مناسب مبل استیل دکوراسیون مدرن است بدست می­آید.
سند بلاست بدنه مبل

نکات پایانی

در انتها قصد داریم نکاتی را در مورد اینکه چطور یک رنگ به طور چشمگیر و زیبایی روی چوب نمایش داده می­شود را برای شما بگوییم:

  • کیفیت چوب: برای اینکه یک رنگ به شکلی عالی بر روی چوب قرار بگیرد، فقط کیفیت رنگ کافی نیست بلکه کیفیت  چوب نقش زیادی در بهتر دیده شدن رنگ دارد. چوب راش گرجستان یکی از چوب­هایی است که برای رنگ خوب پیشنهاد می­شود.
  • دقت رنگ­کار چوب: هرچه زمان و دقت بیشتری برای رنگ کردن چوب خرج شود، خروجی کار کاملاً نتیجه­ی مطلوب­تر دارد.
  • کیفیت مواد اولیه: رنگ در بازار با برند­های داخلی و خارجی متنوعی به فروش می­رسد که در بین این برند­ها، رنگ­هایی که ساخت کشور ترکیه بوده­اند و به داخل کشور وارد شدند درجه­ی کیفی بهتری نسبت به سایر رنگ­ها دارند.
اثاث چین
ارسال دیدگاه