مبل راحتی شزلون چه مدل‌هایی دارد؟

مبل راحتی شزلون

برای چیدمان منزل مبلمان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها است، مبل راحتی جایگاه ویژه‌ای در دکوراسیون داخلی خانه ایرانی دارد، مبل شزلون نیز یکی از انواع مبل راحتی است که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، با ما همراه باشید تا با مهمان سال‌های اخیر خانه ایرانی آشنا شوید.

مبل شزلون چیست

این گونه مبل در حقیقت یک مبل راحتی در قالب صندلی است، این صندلی به اندازه‌ای طول دارد که می‌توان به راحتی پاها را روی آن قرار داد. اصالت این مبل فرانسوی است، مبل شزلون اصل را در فرانسه با نام Chaise longue می شناسند، اما در حال حاضر به هر نوع صندلی با طول بلند شزلون اطلاق می‌شود.  گفته می‌شود که اولین مبل شزلون ثبت شده متعلق به قرن هجدهم میلادی است.

طراحی مبل شزلون مدرن

مبل شزلون همانگونه که تعریف کردیم یک مبل بدون دسته، دارای بدنه کشیده و نشیمن کوتاه است، در طراحی مبل شزلون می‌توان ایده‌های مختلفی را پیاده کرد اما در نهایت شکل کلی مبل شزلون تغییر پیدا نمی‌کند. باید گفت که مبل شزلون برای استراحت و راحتی بدن طراحی شده است که در عین حال دارای زیبایی های خاصی از جمله منبت کاری‌های روی دسته، تکیه گاه یا بدنه مبل نیز است.

مبل شزلون
مبل شزلون

شکل‌های سنتی مبل شزلون را با روکش چرمی تولید می‌کردند که به نوعی به مبل چستر امروزی شباهت داشت، اما در طراحی‌های جدیدتر می‌توان از انواع پارچه‌ها به عنوان روکش مبل استفاده کرد، یکی دیگر از نکات جالب در مورد طراحی مبل شزلون بیشتر به مبل ال شباهت دارد، شاید بتوان گفت که برای طراحی مبل ال از شزلون الهام گرفته شده است.

برخی کارشناسان صنعت مبل سازی معتقدند که طراحی مبل‌های شزلون مدرن امروزی به طراحی مبل لاوست بسیار نزدیک است و با طراحی سنتی آن تفاوت زیادی دارد.

برخی از مدل‌های مبل راحتی شزلون نیز بیشتر روی سادگی و ظرافت تاکید دارد، این مبل‌ها اغلب دارای طراحی مستطیل شکل هستند که روی آن تکیه گاه با زاویه مناسب قرار می‌گیرد و تکیه‌گاه کوتاهی دارد.

کاربرد مبل شزلون در دکوراسیون

مبل شزلون را می‌توان به عنوان مبل راحتی در گوشه‌ای از پذیرایی یا نشیمن قرار داد، البته مبل راحتی شزلون با کاربرد در دکوراسیون بیرونی منزل نیز وجود دارد که می‌توان آن را در بهارخواب، بالکن یا حیاط قرار داد. البته باید در نظر داشته باشید که مبل هایی که برای استفاده در محیط بیرون طراحی و ساخته می‌شوند نسبت به مبل راحتی شزلون که در داخل منزل استفاده می‌شود از متریال و طراحی متفاوت تری برخوردار است.

مشاهده
خرید مبل راحتی جدید انتخاب سختپسندان
 مبل شزلون در دکوراسیون
مبل شزلون در دکوراسیون

همانطور که گفتیم طراحی مبل راحتی شزلون بسیار متنوع است، حتی در برخی موارد این مبل‌ها را شبیه به ننوهایی که به دو سر دیوار می بندند طراحی می کنند که البته با توجه به کاربرد مبل شزلون که برای راحتی و استراحت ساخته می‌شود کاملا همخوانی دارد.

اگر از مبل شزلون به عنوان مبل راحتی درون منزل استفاده می‌کنید می‌توانید از کوسن‌های مناسبی نیز استفاده کنید. استفاده از کوسن های زیبا و متناسب می‌تواند زیبایی مبل شزلون را چندین برابر کند.

در صورتی که به دنبال یک دکوراسیون شیک و مدرن هستید می‌توانید از تلفیق شزلون، پاف و میز عسلی استفاده کنید،  البته برخی از کاربران ترجیح می دهند که مبل های شزلون را در اتاق خواب یا نشیمن استفاده کنند که هیچ ایرادی ندارد و میتواند گزینه مناسبی هم باشد.

انواع مبل راحتی شزلون

شاید فکر کنید که مبل شزلون تنها با یک مدل طراحی و تولید می‌شود اما باید بگوییم که این مبل نیز همانند سایر مبل ها دارای انواع گوناگونی است که در این بخش با آنها آشنا می‌شویم:

مبل شزلون دوشس شکسته

این مدل مبل راحتی از دو یا گاهی حتی سه قسمت تشکیل می‌شود، از نظر طراحی بسیار به مبل ال شباهت دارد و می‌توان آن را به صورت یکپارچه و یا به صورت جدا استفاده کرد.

مبل شزلون رکامیه

نام این مدل شزلون از نام یک بانوی فرانسوی به همین نام برگرفته شده است، او بعد از این که پرتره‌اش در حالی که روی این مدل مبل نشسته بود به شهرت رسید و مدل شزلونی که او استفاده کرده بود با نام رکامیه شناخته می‌شود.

مبل شزلون روزانه

این مدل مبل راحتی شزلون بیش از هر مدل دیگری به شزلون‌های امروزی شباهت دارد، در این مدل از مبل شزلون تکیه گاه به صورت بلند و توپر ساخته می‌شود و قسمتی که پاها روی آن قرار می‌گیرند کوتاه‌تر است، در قرن نوزدهم این مدل شزلون مورد علاقه زنان اشراف برای استراحت روزانه بود و برای همین هم به این نام شناخته می‌شود.

مبل شزلون مدرن

این شزلون‌ها را شبیه به صندلی‌های راحتی یا صندلی های لانژ طراحی کرده اند، دارای یک تکیه‌گاه هستند که تنها یک سمت مبل را پوشش می‌دهد، طراحی این شزلون‌ها کاملا ساده، مدرن و بدون تزئینات اضافه است.

مشاهده
برای مبلمان چوب راش بهتره یا گردو

شزلون لوکس و سلطنتی

این مدل از شزلون دقیقا همان مدل زیبا و جذابی است که بسیار محبوب است، شزلون های سلطنتی در واقع از خانواده مبل های کلاسیک محسوب می شوند، دارای دسته چوبی منبت کاری شده و یا تاج با شکوهی در قسمت تکیه‌گاه هستند که بر زیبایی و ظرافت آنها به شدت می‌افزاید و آنها را برای استفاده در یک دکوراسیون لوکس و سلطنتی مناسب می‌سازد.

شزلون های تاج دار

شزلون راحتی تاج دار در واقع زیر مجموعه شزلون سلطنتی محسوب می‌شود، این مدل را بیشتر در ترکیب با مبلمان ست می کنند و برای استفاده در محیط های ساده ای چون اتاق خواب اصلا مناسب نیستند. ماهیت این مبل به گونه‌ای است که بهتر است از آن در پذیرایی یا نشیمن منزل استفاده شود.

شزلون ویکتوریایی

بدون شک این مدل شزلون راحتی زیباترین مدل شزلون است، شزلون ویکتوریایی دارای نقش و نگارهای فراوانی روی بدنه، پایه‌ها و دسته مبل است، این مدل شزلون در انگلستان بسیار محبوب بوده و در سالهای 1830 تا 1900 از آن استفاده می شده است. در تهیه این مدل شزلون از مواد بسیار با کیفیت و چوب‌های گران استفاده می‌شود به همین دلیل گرانترین مدل شزلون موجود در بازار همین مدل های ویکتوریایی است.

شزلون ترکی

این مدل از شزلون ها در ترکیه طراحی شده است و شزلونی حجیم، راحت و توپر است، در قرن نوزدهم اشراف عثمانی برای استراحت نیم روزی از این مدل شزلون استفاده می کردند. مهمترین شاخصه این مدل شزلون راحتی پارچه چین دار و دامنی در قسمت پایین نشیمن مبل است.  پارچه‌های مخمل و فاخر سبک ویکتوریایی، دکمه کوبی و کاشت نگین روی پارچه در قسمت تکیه‌گاه از دیگر شاخصه‌های این شزلون محسوب می‌شود.

چگونگی چیدمان مبل شزلون در دکوراسیون داخلی

در صورتی که میخواهید محل چیدمان مبل شزلون چشمگیر باشد بهتر است آن را در نقطه کانونی و در کنار دیگر مبلمان قرار دهید، در صورتی که قصد دارید مبل راحتی شزلون را در گوشه خلوتی از اتاق پذیرایی بگذارید باید از وسایل دیگری چون میز جلومبلی، آباژور، قالیچه، پرده و …. نیز استفاده کنید.

چیدمان مبل شزلون در دکوراسیون داخلی
چیدمان مبل شزلون در دکوراسیون داخلی

اگر در محوطه پذیرایی یا نشیمن خود پنجره بزرگ دارید بهترین محل برای قرار دادن مبل شزلون دقیقا همان جا است، مطمئنا از دکوراسیون زیبایی که این چیدمان تشکیل می دهد متعجب خواهید شد.

مشاهده
نحوه‌ی شستن مبل استیل در خانه

در صورتی که دنبال راحتی بیشتر در زمان استراحت هستید می‌توانید همزمان از دو مبل شزلون استفاده کنید ،چیدن این دو مبل راحتی در کنار یک کاناپه سه نفره از سرویس مبلمان یک انتخاب کاملا هوشمندانه است.

چیدمان مبل شزلون در پذیرایی، نشیمن یا اتاق خواب پیرو قانون خاصی نیست و می‌توانید آن را مطابق با سلیقه خود به هر شکلی که دوست دارید مورد استفاده قرار دهید.

استفاده از این گونه مبل ها در کنار استخر یا در فضای باز نیز می‌تواند جذاب باشد و محل مناسبی برای استراحت نیم روزی شما تهیه کند. همچنین استفاده از شزلون در آرایشگاه ها، آتلیه ها، مزون و فضاهای لوکس نیز مرسوم است.

شما حتی می‌توانید از یک شزلون مدرن در فضایی کلاسیک و در کنار مبل های چستر استفاده کنید و یا برعکس از یک مبل کاملا سنتی و لوکس شزلون در دکوراسیون مدرن و در کنار مبلمان ال بهره مند شوید.

نکات مهم خرید شزلون

اگر قصد دارید که از وجود شزلون در دکوراسیون داخلی منزل خود بهره مند شوید بهتر است که این نکات را به خاطر داشته باشید.

مبل شزلون
مبل شزلون

– اگر قرار است شزلون را در پذیرایی منزل مورد استفاده قرار دهید بهتر است که از نظر طرح و رنگ با ست مبلمان منزل شما کاملا هماهنگ باشد.

– برای راحتی بیشتر می‌توانید از کوسن‌های مختلف برای شزلون مورد نظر خود استفاده کنید.

– در دکوراسیون های سلطنتی باید از مدل های لوکس و سلطنتی تر بهره مند شوید در حالی که برای دکوراسیون‌های مدرن استفاده از شزلون با طراحی مدرن مناسب است.

– اگر قرار است از شزلون در محیط بیرونی منزل استفاده کنید بهتر است که از محصولات با کیفیت و قابل تمیز کردن و شستشو استفاده کنید.

– استفاده از شزلون در دکوراسیون پذیرایی، نشیمن و حتی اتاق خواب امکان‌پذیر است اما باید توجه کنید طرحی را انتخاب کنید که با کاربری و محیطی که در آن قرار میگیرد هماهنگی خوبی داشته باشد.

– قبل از اقدام به انتخاب و خرید شزلون می‌توانید با جستجو در سطح نت انواع مدلها را بررسی کنید تا یک ایده ذهنی برای انتخاب مناسب در ذهن داشته باشید.

کلام آخر

تمام مطالبی که در مورد انتخاب و چیدمان مبلمان در فضای منزل خوانده‌اید در مورد انتخاب و کاربری مبل راحتی شزلون نیز صدق می‌کند، بنابراین سعی کنید محصولی را تهیه کنید که در کنار زیبایی ظاهری از طول عمر بالایی برخوردار بوده و راحتی و استاندارد لازم برای استراحت کردن را داشته باشد.

اثاث چین
ارسال دیدگاه