راهنمای انتخاب پرده اتاق خواب برای یک منزل رویایی

انتخاب پرده اتاق خواب

یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای دکوراسیون و چیدمان فضای داخلی منزل پرده است. به ویژه در مورد خانه‌هایی که دارای پنجره‌های متعدد در پذیرایی و اتاق خواب و آشپزخانه و … هستند انتخاب پرده مناسب می‌تواند یک چالش باشد. در کنار مباحث زیبایی شناسی و دکوراسیون داخلی پرده باعث ایجاد یک حریم امن و خصوصی در منزل می شود. در این مقاله قصد داریم به بیان نکاتی در زمینه انتخاب و خرید پرده اتاق خواب ( انتخاب والان اتاق خواب) بپردازیم.

نقش پرده در دکوراسیون اتاق خواب

اگر بخواهیم دقیق به مسئله نگاه کنیم اتاق خواب مهمترین فضای موجود در هر منزل است، چرا که محل استراحت، امنیت و آرامش افراد خانواده اتاق خواب آنها است. پرده نیز نقش اساسی در زیباسازی اتاق خواب، حفظ حریم خصوصی و البته ایجاد آرامش و امنیت این فضا خواهد داشت. اما اگر فکر می‌کنید به دلیل این که اتاق خواب یک فضای خصوصی است و از دید سایرین دور می‌ماند می‌توانید هر پرده و با هر ویژگی‌هایی برای این مکان استفاده کنید سخت در اشتباه هستید، به ویژه اگر علاقه دارید که چیدمان اتاق خواب شما بر اساس معیارهای دکوراسیون داخلی شکل بگیرد باید بدانید که انتخاب پرده برای اتاق خواب نیز دارای استانداردهایی است که رعایت آنها کمک می‌کند تا اتاق خوابی به مراتب زیباتر و آرامبخش‌تر داشته باشید.

انواع پرده برای اتاق خواب

انتخاب پرده برای اتاق خواب کار سختی است، از آنجایی که برای داشتن یک انتخاب مناسب باید جوانب زیادی را در نظر داشته باشید، از جمله انواع پرده‌هایی که می توان برای این محیط استفاده کرد. پرده‌ها از نظر شکل ساختاری به دو گروه اصلی پرده‌های کلاسیک و پرده‌های مدرن تقسیم بندی می‌شوند.

انواع پرده برای اتاق خواب
انواع پرده برای اتاق خواب

پرده‌های کلاسیک

این پرده‌ها شکل سنتی و پر تجملات پرده هستند که معمولا در دکوراسیون فضاهای رسمی‌تر منزل مثل اتاق پذیرایی یا نشیمن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پرده‌ها غالبا دارای چندین لایه هستند که شامل زیر پرده‌ای، پرده اصلی، والان و کتیبه ها می‌شود. استفاده از پرده‌های کلاسیک در اتاق خواب خیلی مرسوم نیست، مگر این که اتاق خواب بسیار بزرگ با چیدمان سلطنتی و لاکچری در اختیار داشته باشید.

پرده‌های مدرن

این شکل از پرده‌ها با توجه به ترند روز جامعه طراحی شده و اصولا پرکاربردتر هستند. شکل والان در این پرده‌ها با آنچه در پرده‌های کلاسیک مشاهده می‌شود متفاوت‌تر است و از طراحی به‌روزتری برخوردار است. پرده‌های کرکره‌ای نیز در طبقه‌بندی پرده‌های مدرن جای می‌گیرند. پرده‌های مدرن برای استفاده در اتاق خواب نیز مناسب هستند.

جنس پرده اتاق خواب باید چگونه باشد

پرده‌ها از نظر جنس نیز دارای تنوع بسیار بالایی هستند. پرده‌های توری، ابریشمی، حریر، مخمل و کتان از جمله پرده‌هایی هستند که می‌توان در این زمینه نام برد. انتخاب هرکدام از آنها به عنوان پرده اتاق خواب امکان‌پذیر است به شرطی که تناسب کافی با سایر اجزای اتاق خواب و سبک چیدمان آن داشته باشد. هر کدام از این انواع پرده دارای ویژگی‌هایی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

پرده توری و حریر برای اتاق خواب

شاید بتوان گفت بهترین انتخاب برای پرده اتاق خواب جنس تور و یا حریر است. این پرده ها به خوبی نور را از خود عبور می دهند و دارای جنس بسیار لطیف و لختی هستند که باعث ایجاد آرامش می شود. برای خرید آنها هزینه کمی می‌پردازید، ضمن این که شستشو و نصب آنها نیز بسیار آسان است. تنوع طرح پرده از جنس حریر و تور خیلی بالا نیست اما همین سادگی طرح‌ها باعث می‌شود که بتوان آن را با هر سبک چیدمان به ویژه دکوراسیون‌های مدرن و مینیمال ست کرد.

پرده ابریشمی و مخمل برای اتاق خواب

این پرده‌ها نیز برای اتاق خواب مناسب هستند به شرطی که دوست داشته باشید اتاق خواب شما تاریک باشد. قابلیت عبور نور طبیعی در این نوع پرده‌ها کمتر است اما بسیار شکیل بوده و ایستایی خوبی دارند. این جنس پرده‌ها معمولا با والان‌های مخصوص تزئین داده می‌شوند و بیشتر مناسب برای اتاق خواب‌هایی با سبک چیدمان کلاسیک یا لاکچری هستند قیمت پرده‌های ابریشمی و مخمل تقریبا بالا است و شست و شو و نصب آسانی ندارند.

مشاهده
دکوراسیون روستیک، سبکی بی آلایش

پرده کتان و نخی برای اتاق خواب

اگر دوست دارید اتاق خواب شما تاریک باشد اما هزینه کافی برای خرید پرده‌های مخمل و ابریشم را ندارید، می‌توانید از پرده‌های کتان و نخ استفاده کنید. این پرده‌ها با طرح ها مختلف در بازار موجود هستند و گزینه مناسبی برای اتاق خواب محسوب می‌شوند، اما اگر از این نوع پرده ها استفاده کنید نمی‌توانید به مدل‌های متنوع فکر کنید و مجبور هستید که شکل ساده‌ای برای دوخت پرده انتخاب کنید، در این شکل از پرده‌ها معمولا والان به کار برده نمی‌شود، اما از ویژگی‌های مثبت آن می‌توان به سبک بودن، شست و شوی آسان و هزینه پایین آن اشاره کرد.

جنس پرده اتاق خواب
جنس پرده اتاق خواب

نکات کلی خرید پرده اتاق خواب

اگر به دنبال خرید پرده شیک  اتاق خواب هستید باید نکاتی که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم به خوبی در نظر داشته باشید. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا انتخاب اصولی‌تری را تجربه کنید.

ضخامت پرده را در نظر بگیرید

اولین مسئله‌ای که در مورد انتخاب پرده باید به آن توجه کنید علاقمندی شما به داشتن اتاق پرنور یا تاریک است. اگر دوست دارید که اتاق پرنوری داشته باشید و از نور طبیعی لذت ببرید انتخاب شما بین پرده‌های توری و حریر خواهد بود، ضمن این که می‌توانید از پرده‌های کتان با ضخامت کمتر هم استفاده کنید.

اگر علاقمند هستید که اتاق خواب شما تاریک باشد، باید سراغ پرده‌های ضخیم تر بروید،  البته باید توجه کنید که پرده انتخابی شما ضمن رعایت سلیقه با دکوراسیونی که برای اتاق خواب در نظر می‌گیرید نیز همخوانی داشته باشد.

انتخاب از میان پرده‌های آماده یا سفارش دوخت

سوال دیگری که اکثر کاربران با آن روبه‌رو می شوند این است که آیا پرده را به صورت آماده تهیه کنند و یا سفارش دوخت پرده داشته باشند. در این مورد باید بگوییم که همه چیز بستگی به بودجه شما دارد، اگر بودجه کافی در اختیار داشته باشید مسلما سفارش دوخت پرده با مدل و طرح مورد نظرتان بسیار خوشایند خواهد بود، اما در برخی موارد می‌توان پرده‌های آماده در ابعاد مناسب با پنجره اتاق خواب پیدا کرد که در این صورت انتخاب این نوع پرده‌ها به مراتب هزینه کمتری در بر خواهد داشت.

انتخاب هوشمندانه پرده اتاق خواب

در انتخاب پرده مناسب برای اتاق خواب می‌توانید هوشمندانه عمل کنید، از آنجایی که پرده نقش اساسی در دکوراسیون اتاق خواب دارد می‌توانید با یک انتخاب حساب شده در نمای کلی اتاق خواب خود تاثیرگذار باشید، به طور مثال در اتاق هایی که سقف کوتاهی دارند می توان با استفاده از پرده‌هایی که طرح‌های افقی دارند این نقص را تا حدود زیادی جبران کرد، یا انتخاب پرده‌های رنگ روشن بدون طرح برای اتاق خواب‌های کوچک می‌تواند نقش مهمی در بزرگتر دیده شدن فضا داشته باشد.

انتخاب چوب پرده هم نقش مهمی در این زمینه دارد، به طور مثال وقتی چوب پرده‌ها بالاتر از قاب پنجره نصب می‌شوند سقف اتاق بلندتر به نظر می‌رسد و یا انتخاب چوب پرده‌های پهن‌تر از قاب پنجره باعث می شود که سقف کوتاه‌تر از آنچه هست دیده شود.

وجود والان نیز می‌تواند پرده را کوتاهتر از آنچه هست نمایش دهد، بنابراین برای پنجره‌های کوچک با ارتفاع کم و سقف‌های کوتاه بهتر است از پرده های بدون والان استفاده کنید.

نقش کاربری اتاق خواب در انتخاب پرده

این مسئله که اتاق خواب چه کاربری دارد نقش مهمی در انتخاب شما خواهد داشت، به طور مثال انتخاب پرده برای اتاق خواب کودکان شرایط خاص خود را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم، استانداردهای انتخاب پرده برای اتاق خواب زوجین یا اتاق خواب بزرگسالان نیز متفاوت است، ضمن این که اگر اتاق خواب شما اتاق کارتان هم محسوب می‌شود باید به فکر پرده های دیگری باشید که نور کافی برای فعالیت شما را تامین کنند.

نکات کلی خرید پرده اتاق خواب
نکات کلی خرید پرده اتاق خواب

انتخاب پرده متناسب با ابعاد پنجره

یکی از مسائل مهمی که باید به آن دقت داشته باشید تناسب پرده با ابعاد پنجره در زمان انتخاب پرده اتاق خواب است. همانطور که اشاره داشتیم اندازه پرده می‌تواند در زیباتر دیده شدن اتاق خواب نقش مهمی داشته باشد و یا نواقصی از جمله کوتاهی یا بلندی بیش از اندازه سقف را پوشش دهد. در زمان انتخاب ابعاد پرده باید به مسائلی مثل ضخامت چوب پرده‌ای که انتخاب می کنید و البته میزان چین مورد نظر برای دوختن پرده را در نظر بگیرید، به طور مثال برخی افراد  علاقمند به پرده‌های پرچین هستند و برخی پرده های کم چین و ساده‌تر را دوست دارند، این مسئله یک امر کاملا سلیقه ای است اما باید همچنان نیم نگاهی به دکوراسیون کلی اتاق خود نیز داشته باشید.

انتخاب طرح و مدل برای پرده اتاق خواب

انتخاب طرح و مدل پرده اتاق خواب مهمترین بخش انتخاب را رقم می زند. باید دقت داشته باشید که انتخاب طرح و مدل پرده خود به فاکتورهای دیگری بستگی خواهد داشت که شامل موارد زیر خواهد بود.

مشاهده
صفر تا صد طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ایرانی

اندازه اتاق خواب و پنجره

اگر اتاق خواب کوچکی دارید باید در انتخاب طرح و مدل پرده بسیار دقیق عمل کنید. پرده‌های والان دار، پرده‌های پرچین و پرده‌های دارای کتیبه و طرح و نقش‌های بسیار اتاق خواب را کوچکتر از آن چه هست نشان می‌دهد. برای این اتاق خواب ها بهتر است از پرده‌های ساده و بدون طرح با حداقل چین ممکن بدون والان‌های بزرگ استفاده شود.

در اتاق خواب‌های بزرگ انتخاب راحت‌تر است. اگر اتاق خواب بسیار بزرگی در اختیار دارید می‌توانید پرده‌های طرح دار یا والان دار استفاده کنید، همچنین انتخاب طرح و مدل‌های مختلف نیز برای شما آزاد است.

انتخاب طرح مناسب

در زمان انتخاب طرح برای پرده اتاق خواب باید به مسائلی  از جمله تابلوهایی که در اتاق خواب استفاده می‌کنید، سبک چیدمان اتاق خواب، طرح کاغذ دیواری‌ها و مدل پرده را در نظر داشته باشید. در اتاق خواب‌هایی با چیدمان کلاسیک و لاکچری معمولا پرده‌های طرح دار، والان دار و کتیبه دار قابل استفاده هستند اما در چیدمان های مدرن و مینیمال بهتر است از پرده‌های ساده با طرح‌های ساده‌تر استفاده کرد.

انتخاب رنگ مناسب پرده

رنگ پرده نیز نقش مهمی در زیبایی آن خواهد داشت. اگر اتاق خواب شما کوچک است باید نوردهی بیشتری داشته باشید پس سعی کنید از پرده‌های روشن  و نازک استفاده کنید، پرده‌های رنگ تیره برای اتاق خواب‌های بزرگ با  چیدمان کلاسیک و سنتی مناسب‌تر هستند، ضمن این که اگر از اتاق خوابتان به عنوان اتاق کار استفاده می‌کنید بهتر است از پرده‌های بدون طرح و در رنگ‌های روشن استفاده کنید تا تمرکز شما را به هم نزده و نور کافی نیز در اتاق خواب شما ایجاد کند.

در انتخاب رنگ پرده اتاق خواب علاوه بر سبک چیدمان اتاق خواب باید به طیف رنگی چیدمان، رنگ سرویس خواب و همچنین رنگ کمدها و … توجه داشته باشید.

انتخاب پرده اتاق خواب کودکان

در صورتی که قصد خرید پرده اتاق خواب جدید برای اتاق فرزندان خود را دارید باید بدانید که این انتخاب بستگی به فاکتورهای مشخصی دارد که بهتر است آنها را در نظر داشته باشید. در این بخش شما را با این موارد آشنا خواهیم کرد.

انتخاب رنگ مناسب پرده
انتخاب رنگ مناسب پرده

کاربری اتاق خواب کودک

یکی از مسائلی که در انتخاب پرده شیک اتاق خواب تاثیرگذار است کاربری اتاق خواب کودک است. این که قرار است این اتاق فقط برای خواب او چیدمان شود و یا اتاق مطالعه و انجام تکالیف او نیز می‌باشد. اگر قرار است که اتاق خواب فقط برای استراحت طراحی شود بهتر است برای آرامش بیشتر فرزند خود از پرده‌های ضخیم‌تر و یا پرده‌های توری با زیر پرده‌های رنگ روشن استفاده کنید. اما اگر قصد مطالعه یا انجام تکالیف در اتاق خواب داشته باشد باید نور طبیعی اتاق خواب او را تامین کنید و بهتر است از پرده‌های حریر و توری و نازک استفاده شود.

مدل پرده اتاق خواب کودک

برای این که پرده مناسبی انتخاب کنید باید به سبک چیدمان اتاق فرزند خود دقت داشته باشید. غالبا اتاق کودکان به سبک مدرن چیدمان می‌شود بنابراین توصیه ما این است که از پرده‌های ساده برای اتاق کودکان استفاده شود و سعی کنید با انتخاب یک طرح و رنگ مناسب جلوه‌های بیشتری برای پرده ایجاد کنید.

جنسیت صاحب اتاق خواب

جنسیت فرزند شما در انتخاب رنگ و طرح پرده اتاق خواب بسیار تاثیرگذار است. مسلما رنگ و طرح پرده اتاق خواب پسرانه با اتاق دختران متفاوت خواهد بود که به صورت جداگانه به آنها خواهیم پرداخت.

سن صاحب اتاق خواب

این که فرزند شما چند ساله است در انتخاب طرح و رنگ و مدل پرده اتاق خواب او تاثیرگذار است، معمولا در سنین کودکی طرح و رنگ های بیشتر با رنگ‌های شاد یا یک چیدمان رنگی می‌تواند برای هر کودکی جذاب باشد در حالی که در سن نوجوانی افراد رنگ‌های خنثی و طرح‌های ساده تر را ترجیح می‌دهند.

نکات مهم انتخاب پرده اتاق خواب دختران

اگر برای اتاق یک دختربچه پرده انتخاب می کنید باید سعی کنید که پرده طرح و رنگی لطیف و دخترانه داشته باشد. برای دختران کم سن و سال انتخاب پرده‌ها با رنگ‌های شاد، پرده‌های فانتزی و یا پرده‌هایی با طرح عروسک و قلب و شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

همچنین می‌توانید از پرده‌های پر چین و یا والان دار برای اتاق دختران استفاده کنید، ایده استفاده از اکسسوری‌هایی مثل پروانه، عروسک و یا ستاره‌های چسبیده به پرده نیز می‌تواند باعث زیباتر دیده شدن پرده اتاق خواب دختران شود.

انتخاب رنگ را باید با توجه به تم رنگی چیدمان اتاق خواب دخترانه در نظر بگیرید ضمن این که سبک چیدمان اتاق خواب و یا سن فرزندتان نیز در این انتخاب دخیل خواهند بود. برای دختران نوجوان انتخاب پرده‌های تک رنگ از جنس حریر و یا پرده‌هایی با رنگ‌های روشن و ملایم و طرح‌های ساده و مینیمالیستی می تواند انتخاب مناسبی باشد.

می توانید طرح و مدل پرده را با رنگ دیوارها، فرش، تشک و سرویس خواب و یا طرح کاغذ دیواری‌ها ست کنید. در هر صورت باید اتاق خوابی را تجهیز کنید که با روحیات لطیف یک دختر خانم سازگاری داشته باشد.

مشاهده
انتخاب وسایل روشنایی و لوستر

نکات مهم انتخاب پرده اتاق خواب پسران

در صورتی که پرده جدید اتاق خواب برای  پسران صورت میگیرد باید به سلیقه او، رنگ مورد علاقه‌اش، تم رنگی اتاق خواب، سرویس خواب، کاربری اتاق خواب کودک و سن او توجه داشته باشید.

انتخاب درست پرده اتاق خواب
انتخاب درست پرده اتاق خواب

معمولا برای پسرهای نوجوان پرده‌های تیره‌تر با طرح کم و مدل ساده بیشتر استفاده می‌شود، پسرهای نوجوان بیشتر طرفدار رنگ‌های خنثی هستند. اما در مورد پسر بچه ها موضوع کاملا فرق می‌کند. کودکان پسر بسیار پرهیجان و انرژی هستند بنابراین باید سعی کنید از رنگ های آرامبخش در پرده اتاق خواب آنها استفاده شود. رنگ‌هایی مثل سبز یا آبی روشن می تواند انتخاب مناسبی باشد، طوسی روشن در ترکیب با رنگ سفید نیز مناسب است، ضمن این که می‌توانید از پرده های فانتزی با طرح شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه پسران و یا طرح هایی مثل ماشین، هواپیما، توپ و … در پرده اتاق خواب آنها استفاده کنید.

توجه داشته باشید که در مورد پسران هم هماهنگی میان رنگ پرده اتاق خواب یا والان اتاق خواب با سرویس خواب، رنگ اتاق خواب، رنگ فرش ها و … نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. ضمن این که در صورتی که فرزند شما از اتاق خواب به عنوان اتاق مطالعه یا انجام تکالیف هم استفاده می‌کند بهتر است پرده‌های تیره رنگ برای اتاق خواب او استفاده نشده و نور طبیعی اتاق را حفظ کنید.

پرده‌های جدید اتاق خواب
پرده‌های جدید اتاق خواب

مدل پرده‌های جدید اتاق خواب کدام است؟

در حال حاضر ترند روز مدل پرده برای اتاق خواب در ساده ترین شکل ممکن است، انتخاب پرده‌های بدون والان و ساده و دارای طرح های مینیمال بهترین انتخاب به عنوان پرده های مناسب برای اتاق خواب است. بهتر است که پرده‌های اتاق خواب به شکل تک رنگ انتخاب شوند اما در اتاق خواب‌های بزرگ با سبک چیدمان کلاسیک می‌توان از پرده‌های کلاسیک استفاده کرد.

پرده‌های کرکره‌ای یا پرده‌های موسوم به زبرا نیست برای استفاده در اتاق خواب مناسب نیستند. اگر پنجره اتاق خواب شما از محیط بیرون دید داشته و حریم خصوصی شما را نقض می‌کند می‌توانید از پرده‌های ضخیم‌تر یا زیرپرده‌ای‌های روشن برای پرده‌های حریر و توری استفاده کرد. به این ترتیب می‌توانید از نور طبیعی نیز بهره‌مند شوید ضمن این که حریم خصوصی شما نیز حفظ شده است.

نکات مهم در انتخاب و نگهداری پرده اتاق خواب

– در حالت استاندارد برای داشتن یک پرده چین دار عرض پارچه باید 2.5 برابر عرض پنجره باشد، در صورتی که پرده‌های ساده‌تر و با چین کمتر دوست دارید می‌توانید عرض آن را کم و در غیر اینصورت برای داشتن پرده پرچین باید از  عرض بیشتری استفاده کنید.

– اگر علاقه دارید که اتاق پرنوری داشته باشید بهتر است سراغ پرده‌های حریر و شیشه‌ای بروید، استفاده از زیرپرده‌ای برای جلوگیری از دیده شدن اتاق خواب از بیرون می‌تواند راه‌گشا باشد.

– در صورتی که از اتاق خواب فقط برای خوابیدن استفاده می‌کنید می توانید پرده‌های ضخیم و رنگ تیره استفاده کنید که خواب آرامتری را برای شما رقم خواهند زد.

– انتخاب اندازه طول پرده بستگی به مسائلی از جمله اندازه پنجره‌ها و یا اندازه سقف دارد، در سقف‌های کوتاه با بلندتر گرفتن طول پرده می‌توانید این نقص را جبران کنید.

نگهداری پرده اتاق خواب
انتخاب والان اتاق خواب

– انتخاب پارچه‌های ساده این امکان را برای شما فراهم می‌کند که در صورت دلزدگی با استفاده از اکسسوری و هنرمندی های سلیقه‌ای تغییراتی در آنها ایجاد کنید، مثلا استفاده از گلدوزی، پولک دوزی یا چسباندن اکسسوری به پرده‌ها می‌تواند باعث تغییر دکوراسیون در بلندمدت شود.

– در انتخاب رنگ و طرح پرده بسیار دقت کنید، ضمن رعایت سلیقه در این انتخاب باید به همخوانی رنگ پرده با تم رنگی اتاق خواب و سبک چیدمان توجه داشته باشید.

– استفاده از مدل‌های ساده‌تر باعث می‌شود که پرده‌ها همخوانی خوبی با سایر ترندها و سبک‌های چیدمان روز داشته باشند و نیاز به تعویض یا تغییر مکرر پرده‌ها نداشته باشید.

– انتخاب پرده شیک و به روز می‌تواند باعث زیباتر دیده شدن اتاق خواب شما شود، برای این که در انتخاب موفق عمل کنید می توانید قبل از اقدام برای خرید پرده مدل‌های موجود در بازار را با یک جستجوی ساده در اینترنت را بررسی کنید.

جمع‌بندی نهایی

انتخاب پرده نقش مهمی در آرامش اتاق خواب، انرژی موجود در آن و همچنین زیباتر دیده شدن دکوراسیون و چیدمان این فضا دارد، سعی کنید انتخابی داشته باشید که علاوه بر سلیقه شخصی شما با نکاتی که در متن به آنها اشاره داشتیم نیز همخوانی کافی داشته باشد. به کیفیت پرده اتاق خواب یا والان اتاق خواب دقت کنید چرا که شستشوی مداوم پرده‌ها باعث می شود که برخی پارچه های بی کیفیت ایستایی و زیبایی خود را خیلی زود از دست بدهند و در مورد پارچه‌های نازک‌تر نیز امکان به وجود آمدن پارگی وجود دارد  بنابراین با هزینه کردن یک بودجه مناسب سعی کنید جنس با کیفیت خریداری کنید.

اثاث چین
ارسال دیدگاه