چیدمان مبل در پذیرایی مستطیل شکل

چیدمان پذیرایی

بدون شک یک چیدمان عالی و بدون نقص آرزوی همه است، همان‌طور که می‌دانید مهمترین بخش دکوراسیون داخلی منزل را مبلمان تشکیل می‌دهد، بنابراین رعایت اصول چیدمان آن سبب می‌شود تا یک دکور زیبا و چشم‌نواز داشته باشید. در این مقاله به چگونگی چیدمان مبل در پذیرایی مستطیل شکل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با اصول این نوع دکوراسیون آشنا شوید.

تاثیر فضا بر نحوه چینش مبل در پذیرایی خانه

یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار در چیدن مبل، شکل هندسی فضایی است که قرار است مبلمان در آن قرار گیرد. برخی مواقع خانه‌ها دارای پذیرایی مربع شکل هستند، گاهی مستطیل و گاهی نیز از نظر هندسی به چندضلعی‌ها شباهت پیدا می‌کند، باید بدانید که اصول چیدمان وسایل دکوری در هر کدام از این شرایط متفاوت خواهد بود.

در یک فضای باز و پذیرایی مربع‌شکل، امکان  چیدمان به شکل‌های مختلفی برای شما وجود دارد، چیدمان به‌صورت مربعی، نیم‌دایره، دایره‌ای و یا دو بخشی، شما این امکان را دارید که با توجه به فضای مناسبی که در اختیار دارید سبک چیدمان را بارها تغییر دهید و هر شکلی که دوست دارید اتاق را بچینید.

منظور از پذیرایی مستطیل شکل، شکلی از سالن پذیرایی است که در آن طول یکی از دیوارها از دیگری بسیار بزرگتر است، این فضاها اصطلاحا دراز و مستطیلی هستند، دیوارهای طویل به‌دلیل عرض کوتاه به یکدیگر نزدیک هستند و عملا امکان چیدمان‌های متنوع را از شما می‌گیرند. در قسمت بعد نمونه‌هایی از چیدمان در اینگونه فضاها را برای شما بازگو خواهیم کرد.

مشاهده
جدیدترین مدل‌های کمد دیواری اتاق کوچک

انواع چینش مبل در پذیرایی مستطیل شکل

همان‌طور که گفتیم در اینگونه فضاها تنوع چیدمان نسبت به سایر مدل‌ها کمتر است، اما این گونه نیست که امکان امتحان روش‌های گوناگون را نداشته باشید و یا در صورت لزوم بتوانید تغییر دکوراسیون بدهید. در این بخش نمونه‌هایی از چیدمان های مختلف را برایتان آماده کرده‌ایم.

– چیدمان دوبخشی: در این شکل از چیدمان همان‌طور که از نامش پیداست سالن پذیرایی از نظر قرارگیری مبلمان و ناهارخوری به دوبخش تقسیم می‌شود، در یک بخش از منزل مبلمان چیده می‌شود، این بخش می‌تواند قسمت نورگیر منزل و یا جایی نزدیک پنجره‌ها باشد، در قسمت مقابل نیز میزناهارخوری قرار می‌گیرد.

در این سبک از چیدمان معمولا مبل‌ها به‌صورت یک چیدمان مربعی شکل کوچک در یک سوی پذیرایی چیده می‌شوند. در این نوع چیدمان فرض بر این است که محیط مناسب برای قرارگیری میزناهارخوری در آشپزخانه وجود ندارد، در صورتی که میزناهارخوری با مبلمان ست باشد نیز می‌توان از همین چیدمان استفاده کرد.

در چیدمان دو بخشی تلویزیون روبه روی کاناپه‌ها و به‌عنوان کانون توجه و تمرکز پذیرایی قرار خواهد گرفت. معمولا در این نحوه از چیدمان مبل‌ها به دلیل فضایی که در اختیار دارید می‌توانید از میزهای جلومبلی بزرگ استفاده کنید.

– چیدمان یکپارچه: در این مدل از چیدمان مبل‌ها به صورت قرینه روبه‌روی هم به شکل مربعی قرار خواهند گرفت، اصولا در این سبک از چیدمان تلویزیون نقطه کانونی پذیرایی خواهد بود و چیدمان مبل‌ها حول آن صورت خواهد گرفت. دو کاناپه روبه روی یکدیگر چیده می‌شوند و مبل‌های تک‌نفره نیز در کنار هم ضلع دیگری از چیدمان را تشکیل خواهند داد، آخرین ضلع مربع نیز تلویزیون خواهد بود.

مشاهده
انواع دیوارکوب‌های تزیینی

در این سبک از چیدمان بهتر است وسایل دکوراتیو نظیر مجسمه‌ها و گلدان‌ها کمتر استفاده شوند، استفاده از تابلوها مشکلی ایجاد نمی‌کند و بهترین مکان برای استفاده از آنها پشت سر مبل‌های تک نفره است، به این ترتیب تمرکز از نقطه کانونی که تلویزیون است روی شی دکوراتیو دیگری منحرف نخواهد شد.

– چیدمان مستطیلی: در این مدل از چیدمان، مبلمان دقیقا مطابق با فضای پذیرایی چیده خواهد شد، به این ترتیب، تلویزیون در یک سمت پذیرایی قرار داده می‌شود و مبل‌ها در گوشه دیگری از منزل قرار می‌گیرند، نحوه چیدمان آنها به شکل یک مستطیل خواهد بود، به این ترتیب که کاناپه سه نفره یک ضلع مستطیل را تشکیل می‌دهد، روبه‌روی آن کاناپه دونفره و مبل‌های تک‌نفره نیز در عرض مستطیل قرار می‌گیرند.

چیدمان پذیرایی

نکات مهم در چیدمان پذیرایی مستطیل شکل

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره کردیم تنوع چیدمان در این شکل از پذیرایی‌ها کمتر از سایر حالت‌ها است، بنابراین اگر منزل مستطیل شکل دارید باید توجه داشته باشید که امکان استفاده از وسایل دکوراتیو زیادی را نخواهید داشت، پس سعی کنید به جز تابلوها روی کالاهای دیگر تمرکز و هزینه نداشته باشید.

در صورت وجود شومینه در منزل می‌توانید از آن به‌عنوان کانون مرکزی استفاده کرده و مبلمان را حول شومینه بچینید، اما از آنجایی که تلویزیون یک کالای بسیار کاربردی است و ساعت زیادی در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد ما در چیدمان‌های پیشنهاد شده آن را به عنوان کانون مرکزی انتخاب کردیم.

در صورتی‌که آشپزخانه بزرگ دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما ناهارخوری را در آشپزخانه قرار دهید، شلوغ شدن یک فضای مستطیل شکل اصلا به نفع شما نخواهد بود و فضا را شلوغ‌تر و کوچک‌تر از آنچه واقعا هست نشان خواهد داد.

مشاهده
انواع تابلو فرش

استفاده از مبل‌های ۹ نفره در پذیرایی‌های مستطیل شکل اصلا پیشنهاد نمی‌شود بهتر است برای این گونه فضا، از ست مبلمان ۷ نفره و یا حتی ۵ نفره استفاده کنید، در این صورت فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت.

استفاده از رنگ‌های روشن در این نوع از پذیرایی ها انتخاب مناسبی است، سعی کنید از مبلمان با پارچه‌های بدون طرح استفاده کنید، برای تنوع می‌توانید از کوسن های طرح‌دار استفاده کنید، در هر صورت توجه داشته باشید که طرح و نقش زیاد سبب شلوغ دیده شدن فضا خواهد شد.

استفاده از آینه‌های بزرگ روی دیوارهای طولی و پشت سر مبلمان می‌تواند ایده مناسبی برای بزرگتر دیده شدن فضاهای مستطیل شکل باشد. می‌توانید از دیوار پشت مبل‌ها برای نصب تابلو نیز استفاده کنید.

در صورت وجود شومینه می‌توانید از قسمت بالای شومینه برای چیدن برخی اقلام دکوری نظیر گلدان کوچک یا مجمسه استفاده کنید تا فضای زیباتری داشته باشید و مکمل مبلمان شما باشد، اما معمولا در پذیرایی‌های مستطیل شکل امکان استفاده از اقلام دکوارتیو کم است، دلیل آن عدم برقراری تعادل و قرینه‌سازی در چیدمان است.

اثاث چین
ارسال دیدگاه