ست کردن مبلمان با دکوراسیون منزل

ست کردن مبلمان

وقتی صحبت از دکوراسیون منزل پیش می‌آید سوالات زیادی ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، این که دقیقا چه کالاهایی در دکوراسیون داخلی تاثیرگذار هستند و منظور از ست کردن مبلمان آن‌ها چیست، چگونه می‌توان دکوراسیونی با سبک خاص ایجاد کرد، اگر شما هم به‌دنبال یافتن پاسخ این سوالات هستید هر کاری که دارید را کنار گذاشته و پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید!

نقش جدایی ناپذیر مبلمان در چیدمان دکوراسیون

یکی از کالاهای پرکاربرد و البته با اهمیت در دکوراسیون داخلی منزل مبلمان است، ست کامل مبلمان که شامل مبل، میزعسلی، جلو مبلی و سرویس ناهارخوری است با توجه به حجم زیادی که از فضای پذیرایی اشغال می‌کند نقش بسیار پررنگی در دکوراسیون و چیدمان داخلی دارد. به‌همین دلیل بسیاری از افراد سعی می‌کنند اقلام دیگر موجود در فضای نشیمن یا پذیرایی را با سرویس مبلمان ست کنند.

ست کردن مبلمان
ست کردن مبلمان

اصول ست کردن مبلمان با دکوراسیون منزل

اگر قصد دارید مبلمان جدیدتان را طوری انتخاب کنید که با اقلام دیگر اصطلاحا “ست” باشد، بهتر است به اصولی که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم توجه داشته باشید.

در حالت کلی منظور از ست کردن ایجاد یک هارمونی و نظم خاص از نظر رنگ و سبک طراحی است، معمولا اجناس دکوری از نظر طراحی و مدل، به سبک‌های کلاسیک، سنتی، مدرن و فانتزی تقسیم می‌شوند، طبق همین نظریه نیز دکوراسیون‌هایی که شامل اقلام سنتی، کلاسیک، مدرن و یا فانتزی هستند به همین نام شناخته می‌شوند.

مشاهده
از دکوراسیون مینیمال چه می دانید؟

همان‌طور که می‌دانید مبلمان نیز انواع گوناگونی دارد که در مقالات دیگر به بیان انواع مدل‌ها و سبک‌های طراحی این کالا پرداخته‌ایم، بنابراین رعایت این نکته می‌تواند به ست شدن مبلمان با دکوراسیون منزل بی‌انجامد.

چه نکاتی را رعایت کنیم تا در چیدمان دکوراسیون منزل به مشکل نخوریم؟

– برای ست کردن طرح‌های مختلف اقلام دکوری با مبلمان باید  در نظر داشته باشید که این کالاها از نظر طراحی و مدل به یک سبک مشخص تعلق داشته باشند. برای مثال مبلمان استیل متعلق به دکوراسیون لاکچری و سلطنتی است، مبلمان کلاسیک به دکوراسیون‌های سنتی و کلاسیک تعلق دارد، مبل ال را می‌توان در دکوراسیون مدرن و کلاسیک استفاده کرد و مبل راحتی را تقریبا می‌توان با هر سبک دکوراسیونی تطبیق داد.

– از  نظر رنگ نیز باید هارمونی مناسبی بین اجزای موجود در دکوراسیون وجود داشته باشد، ست کردن رنگ‌ها معمولا بر اساس استفاده از طیف‌های رنگی متناسب یا استفاده از طیف‌های تیره و روشن یک رنگ صورت می‌گیرد، برای مثال ست کردن رنگ کرم و قهوه ای، طلایی و سبز، زرد و نارنجی و یا استفاده از رنگ‌های آبی تیره و روشن، زرشکی و قرمز، انواع سبز و امثال آن. در ست کردن رنگ مبلمان با سایر رنگ‌ها می‌توان علاوه بر استفاده از فاکتور یاد شده، مبلمان را با یکی از کالاهای اصلی نظیر فرش، پرده، تابلو و یا دیوارها از نظر رنگی ست کرد.

از آنجایی که مبل یکی از کالاهای گران‌بها محسوب شده و امکان تعویض زود به زود این کالا برای بسیار از خانواده‌ها فراهم نیست، با انتخاب رنگ‌های خنثی می‌توان امکان ست کردن رنگ مبل با رنگ‌های دیگر را فراهم کرده و در صورت لزوم با یک تغییر رنگ، تنوع تازه‌ای در بخش دکوراسیونی منزل ایجاد کرد.

مشاهده
چیدمان مبل در پذیرایی مستطیل شکل

– استفاده از مجمسه‌ها، گل‌های مصنوعی و تابلوهای متناسب با مبلمان از جمله مواردی است که می‌توان در ست کردن اقلام دکوری به آن توجه داشت. برای مثال در دکوراسیون مدرن باید از تابلوها، مجسمه‌ها و همچنین گلدان‌های مدرن با طراحی و مدل‌های متنوع در کنار مبلمان ال یا مبل‌های کلاسیک بهره‌مند شد.

– فرش نیز یکی از اقلامی است که میتوان در ست کردن مبلمان با دیگر اقلام دکوراسیون از آن بهره جست، در این رابطه معمولا  از طیف رنگی موجود در رنگ فرش و هماهنگ بودن آن با رنگ مبلمان استفاده می‌شود. برای مثال در یک دکوراسیون با تم رنگی کرم قهوه‌ای معمولا فرش‌هایی با گل‌ها و طرح‌های کرم یا گردویی رنگ استفاده می‌شوند. از این رنگ فرش در دکوراسیون‌های لاکچری با تم طلایی نیز استفاده می‌شود، همچنین در تم‌های سبز زیتونی، انواع زرد و سفید نیز می‌توان این فرش‌ها کاربرد دارند.

– برای ست کردن مبلمان با پرده‌ها نیز روش‌های مختلفی وجود دارد. مبلمان را می‌توان با رنگ یا طرح پرده‌ها ست کرد، برای مثال اگر پرده‌های طرح‌دار دارید بهتر است پارچه مبل ساده انتخاب کنید، در صورتی که پرده‌های ساده داشته باشید بهتر است از مبلمان با پارچه طرح‌دار و یا کوسن‌های طرح‌دار استفاده کنید، علاوه بر ست کردن طرح می‌توان یک هارمونی زیبا از نظر رنگ نیز ایجاد کرد، برای مثال در یک دکوراسیون با تم رنگی قهوه‌ای و زرد می‌توان در کنار مبلمان با انواع رنگ قهوه‌ای، از پرده‌هایی با طرح‌های زرد و یا نارنجی استفاده کرد، استفاده از کوسن‌های زرد رنگ نیز می‌تواند یک انتخاب جذاب باشد.

ست کردن مبلمان
ست کردن مبلمان

– یکی دیگر از موارد بسیار تاثیرگذار در دکوراسیون و البته مرتبط با مبلمان، رنگ دیوارها است. برای مثال در یک دکوراسیون با تم رنگی روشن، بهتر است رنگ دیوارها روشن باشد، یا مثلا یک رنگی که کمی روشن‌تر از رنگ مبلمان باشد، استفاده از آینه‌های دکوراتیو نیز در این امر بسیار تاثیرگذار است، استفاده از نصب آینه در دیوارهای بخش پذیرایی باعث بزرگتر دیده شدن فضا نیز خواهد بود.

مشاهده
دکوراسیون به سبک ایتالیایی

– استفاده از اقلام دیگری نظیر بوفه یا ویترین، میز تلویزیون، ساعت دیواری و حتی لوستر از جمله مواردی است که در ست کردن با مبلمان باید به آنها توجه داشت، در مورد این کالاها باید بگوییم برای اقلامی نظیر بوفه و ویترین استفاده از طرح‌های مشابه با مبلمان و یا چوب‌های یکسان و طرح مشابه کافی است تا وسایل اصطلاحا ست شود، در مورد لوستر نیز باید به سبک طراحی آن توجه داشت، برای مثال در یک دکوراسیون سلطنتی استفاده از لوسترهای آویز با کریستال پیشنهاد می‌شود. در مورد ساعت دیواری نیز می‌توانید طراح‌های گوناگون آن را بررسی کنید، اگر بخواهیم با ذکر یک مثال توضیح دهیم در یک دکوراسیون کلاسیک با مبل‌های چستر استفاده از ساعت دیواری‌های کلاسیک شماطه‌دار مربع شکل یا دایره‌ای میتواند گزینه مناسبی باشد.

کلام آخر

همان‌طور که در طول مقاله بارها اشاره کردیم اصول ست کردن مبلمان در دکوراسیون منزل، به اقلام دیگر نیز بستگی کامل دارد، با قرار دادن اقلام نام برده از یک سبک طراحی و یا یک تم رنگی در کنار هم، شما قادرید دکوراسیون منسجم و زیبایی با یک سبک خاص ایجاد کنید.

اثاث چین
ارسال دیدگاه