راهنمای خرید میز اداری

راهنمای خرید میز اداری

یکی از نقاط کانونی، مرکز توجه و تجمع کاری در محل‌های کار، میزها هستند. میزها همیشه در مرکز میدان دید ما در فضای اداری قرار دارند. وسایل شخصی، کامپیوتر شخصی، اسناد و مدارک اداری، مهرها، تقویم و هر وسیله ضروری مورد نیاز دیگر را روی میز قرار می‌دهیم.

اگر انتخابی متناسب و درست برای خرید میز انجام دهید؛ گردش انرژی در فضای شرکت را فعال خواهید کرد. چون میزها همیشه در ایجاد روابط کاری بهتر و همفکری در اجرای کار، بخش مرکزی برقراری رابط محسوب می‌شوند. پس بهتر است به این جزء بزرگ از محیط کار توجه بیشتری کرده و در انتخاب میز اداری متناسب با جایگاه و کاربرد آن بیشتر دقت کنیم.

میزکار یکی از وسایل کاربردی و البته مهم در دفتر کار یا اتاق کار منزل شماست، آیا تا به حال به شرایط میزکار فکر کرده‌اید؟ به این که چه استانداردهایی در این رابطه وجود دارد؟ آیا تا کنون به تاثیر میز در کیفیت کار و رضایت کارمندان فکر کرده‌اید؟ تا کنون فکر کرده‌اید که میز و مبلمان اداری چه تاثیری در روحیه کارمندان و ارباب رجوع خواهد  داشت. در این مقاله قصد داریم به نکاتی درباره انتخاب میزکار مناسب بپردازیم. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید میز اداری

شرایط میزکار مناسب چگونه است؟

وقتی صحبت از دفتر کار است اولین چیزی که در ذهن تداعی می‌شود یک میزکار است. فرقی نمی‌کند دفتر کار شما در منزل باشد یا در محیط کاملا اداری، میز و صندلی دو فاکتور اساسی دفتر کار یک کارمند محسوب می‌شوند. آنچه در انتخاب این وسیله تاثیر گذار است، کارایی آنها و هدف از استفاده آنها در محیط کاری است، در حالت کلی میز کار به وسیله‌ای اطلاق می‌شود که برای مطالعه، کار با کامپیوتر یا لپ تاپ و انجام کارهای دفتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است برای انتخاب آن در ابتدا به فعالیت مورد نظر فکر کنید و یک میز مناسب با کاربردی که در نظر دارید انتخاب کنید. یکی از نکاتی که باید همواره مد نظر داشته باشید آن است که شما یا کارمندانتان قرار است ساعت‌های متوالی پشت این میز نشسته و به انجام کارها مشغول باشید، بنابراین در اولین گام بهتر است به راحتی و استاندارد بودن این وسیله توجه کافی داشته باشید. استاندارد بودن و احساس راحتی سبب می‌شود شما از کار کردن پشت میزتان احساس رضایت کرده و خسته و کسل نباشید.

میز اداری خوب چه میزی است؟

میزهای اداری خوب معمولاً با توجه به نوع استفاده مورد انتظار از آنها، انتخاب مشخص می‌شوند. نمی‌توانید بگویید یک میز کاملاً خوب است و در هرکار اداری می‌توان از آن استفاده کرد. چرا که برای هر کاری باید تجهیزات و لوازم متناسب آن کار را انتخاب کرد. با این حال اگر بخواهیم فهرستی از ویژگی‌های یک میز اداری ایده آل برای شما مطرح کنیم باید بگوییم:

  • یک  میز خوب و با کیفیت اداری نباید حجم و فضای زیادی از محیط را اشغال کند چرا که این سال‌ها با توجه به هزینه‌های بالای دفاتر و اجاره‌هایی که برای امور اداری باید پرداخت، این امر می‌تواند اداره مربوطه را با مشکل فضا مواجه کند.
  • از طرف دیگر می‌توان به عنوان دومین ویژگی ایده آل برای میز خوب، دسترسی آسان به بخش‌های مختلف آن را مطرح کرد. وقتی که از یک میز اداری خوب و با کیفیت استفاده می‌کنید به راحتی به همه نقاط آن دسترسی دارید و صندلی به خوبی پشت آن قرار می‌گیرد. به هیچ وجه احساس نمی‌کنید میزتان کوتاه است یا زیادی بلند است و مانع از انجام کارهای معمول شما نمی‌شود.
مشاهده
راهنمای خرید ساعت ایستاده

 در هر صورت این دو اصل را به عنوان ویژگی‌های یک میز خوب اداری همواره مد نظر قرار دهید و در هنگام خرید نیز به این نکات توجه کنید.

انواع میز اداری را بشناسید

رایج‌ترین تنوع میز شامل میز مدیریت، میز کارمندی، میز کامپیوتر، میز اجرایی، میز L شکل، میز منشی، میز پذیرش، میز کنفرانس و . . . است. در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم. همان‌طور که اشاره کردیم کاربری میزها متفاوت است و به همین دلیل نیز طراحی و مدل میزهای اداری متناسب با کاربردی که دارند صورت می‌گیرد. انواع میز شامل: میز کامپیوتر، میز کم‌جا، میز تحریر، میزهای متحرک (با قابلیت تنظیم ارتفاع) و میزهای رسمی است.

میز مدیریت

میزهای مدیریت در مدل‌های مدرن، سلطنتی و کلاسیک تولید می‌شوند که هر کدام دارای ظاهر خاص و مزایای خاص خودشان هستند. شما با توجه به نوع دکوراسیون خود می‌توانید نوع میز مدیریت خود را انتخاب نمایید. میزهای مدیرت، بیشتر با کمک دستگاه‌های روز دنیا ساخته می‌شوند تا دوام، زیبایی و همچنین استانداردهای لازم را تأمین کنند. از ویژگی‌های میزهای مدیریتی امروز، ساخته شدن بر اساس اصول ارگونومی است.

میز کارمندی

میزهایی که برای اتاق کارکنان استفاده می‌شود؛ به صورت مجزا دارای کشو و مکانی برای نگهداری اسناد مهم است. میز کارمندی به گونه‌ای طراحی می‌شود که سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ به راحتی بر روی آن قرار بگیرد. در صورتی که فضای کافی برای قرار دادن میزهای تکی نیست، بهترین کار استفاده از میز کار گروهی است.

میزکامپیوتر

 اصولا میزهای کامپیوتر با کاربری مخصوص کار با کامپیوتر طراحی می‌شوند. این میزها دارای استانداردهای مخصوص جهت زاویه درست دست‌ها هنگام استفاده از ماوس و کیبرد است. به این ترتیب استفاده از آنها به ستون فقرات و اسکلت مچ دست آسیب نخواهد زد.

میز کنفرانس

یکی از مهمترین قسمت‌های مبلمان اداری در هر شرکت و یا سازمان، میز کنفرانس است که معمولاً در اتاق جلسات و کنفرانس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میزها در طرح‌ها و مدل‌های مختلف و متناسب با تعداد افراد استفاده کننده، ساخته می‌شوند. همانطور که می‌دانید این میزها فضای زیادی اشغال می‌کنند؛ بنابراین حتماً باید اتاق‌های کنفرانس از فضای کافی برخوردار شوند. صندلی‌ها به گونه‌ای در اطراف میز کنفرانس قرار می‌گیرند که افراد مقابل یکدیگر قرار گیرند. ارگونومی میز کنفرانس نیز مانند سایر میزهای اداری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا ممکن است افراد مجبور شوند تا چند ساعت متوالی پشت این میز وقت بگذرانند.

مشاهده
راهنمای خرید چراغ آویز

میز منشی

میز منشی اصلی‌ترین عنصر در فضای داخلی دفتر کار است؛ زیرا تمامی توجه مشتریان و مراجعه کنندگان به این میز معطوف است. ارگونومیک بودن از اولین و مهمترین خصوصیات میز منشی است چرا که خاصیت ارگونومیک مانع از ایجاد آسیب به کمر، گردن و ستون فقرات فرد می‌شود. اغلب میز منشی‌ها از جنس فلز، چوب، ام دی اف و HDF هستند. ارتفاع میز اصولاً بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر در نظر گرفته می‌شود.

میزکم‌جا

این میزها مخصوص استفاده در فضاهای کوچک طراحی شده‌اند، معمولا بخش‌هایی از این میز قابلیت تا شدن دارند و بخش‌های اضافه میز در صورت عدم نیاز به راحتی جمع می‌شوند.

میز تحریر

میزهای تحریر اصولا زاویه مناسبی جهت قرار دادن کتاب و دفتر هنگام مطالعه و نوشتن دارد، این میزها معمولا دارای کشو یا کمد جهت قرار دادن وسایل اضافه دارد.

میزهای L شکل

میزهای L شکل انتخاب محبوبی در میان دفاتر کاری برای ایجاد حداکثر فضای مورد استفاده هستند. آن‌ها بهترین راه حل برای هر گونه مشکلات فضایی درون یک دفتر هستند. میزهای ال شکل علی‌رغم اشغال فضای کمتر، به اندازه کافی بزرگ هستند تا وسایل زیادی را در یک فضای کاری مشخص، نگه دارند. میزهای L شکل به طور مؤثر از گوشه‌ها و کنجهای محیط بهره‌برداری می‌کنند.

میزهای متحرک

 این کالا همان‌طور که از نامش پیداست به راحتی قابلیت جابجایی و یا تغییر و تنظیم ارتفاع دارد و مناسب مکان‌هایی است که باید به صورت مداوم مبلمان اداری در آنها جابجا شوند.

میزهای رسمی

 این کالاها نیز با کاربری اداری طراحی شده‌اند اما شکل طراحی و مدل آن‌ها به گونه‌ای است که از لحاظ ظاهری رسمیت زیادی دارند و بیشتر مناسب استفاده در اتاق مدیریت است. این میزها معمولا عریض‌تر و بزرگتر از میزهای معمولی اداری است.

کیفیت میزکار چقدر اهمیت دارد؟

از نظر جنس و متریال تولیدی تنوع در میزکار نسبت به دیگر مبلمان اداری بیشتر است، این میزها از جنس فلز، چوب، ام‌دی‌اف، شیشه و حتی پلاستیک تهیه می‌شوند. جنس این میزها نسبت به سلیقه افراد تفاوت خواهد داشت و البته از نظر قیمت نیز متفاوت هستند. باید در نظر داشته باشید که سبک دکوراسیون نیز در تعیین جنس میز تاثیرگذار خواهد بود، برای مثال در دکوراسیون‌های کلاسیک و مدرن استفاده از میزهای چوبی و شیشه‌ای و ترکیبی از این دو معمول‌تر است اما در محیط‌های صنعتی معمولا از میزهای فلزی استفاده می‌شود.

نکات مهم انتخاب میزکار

– همان‌طور که بیان کردیم انتخاب میزکار علاوه بر سلیقه بستگی به محیط کاری، سبک چیدمان و کاربری آن دارد، بنابراین قبل از انتخاب سعی کنید تمام موارد فوق را در نظر داشته باشید.

– صندلی مکمل اصلی میزکار است، بنابراین بهتر است در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید، یک صندلی استاندارد کارایی شما را در طول روز تضمین می‌کند و همچنین سلامتی شما را نیز به مخاطره نخواهد انداخت، یادتان باشد اگر قرار است ساعت های زیادی را پشت میز بگذرانید مهمترین فاکتور استاندارد بودن ارتفاع و زاویه میز و صندلی خواهد بود.

مشاهده
راهنمای خرید تخت خواب هوشمند

انتخاب رنگ میز

– انتخاب رنگ میز نیز، نکته‌ای است که باید به آن توجه داشته باشید، این مسئله به تم رنگی محیط کار و همچنین کاربری آن بستگی دارد، معمولا در محیط‌های اداری از رنگ‌های روشن و در محیط‌های رسمی از رنگ‌های تیره‌تر استفاده می‌شود.

– سعی کنید میزاداری را در محیطی قرار دهید تا نور کافی وجود داشته باشد، این کار سبب می‌شود هنگام مطالعه یا کار دچار سردرد و یا چشم درد نشوید.

میزهای شکل L

– میزها از نظر طراحی نیز شکل‌های گوناگونی دارند، میزکار کلاسیک معمولا مستطیل شکل است، اما استفاده از میزهای شکل L نیز در بسیاری از محیط‌های اداری رایج است، این میزها به میز منشی نیز شهرت دارند.

– اگر محیط اداری شما یک دکوراسیون لاکچری دارد می‌توانید از میزهای سلطنتی استفاده کنید، اینگونه میزها معمولا از ترکیب چوب، فلز و چرم تهیه می‌شوند، در مواردی حتی می‌توان از چوب‌های کنده کاری شده در ساخت این میزها استفاده کرد، اما نباید فراموش کنید که این میزها قیمت گرانتری نسبت به سایرین دارند.

– اگر نمی‌دانید از کجا می‌توانید میزهای اداری مناسب را خریداری کنید، باید بگوییم امکان بازدید، سفارش و خرید این کالا در بسیاری از سایت‌های فروشگاهی فراهم است که با جستجو در اینترنت می‌توانید مدل‌های گوناگون را مشاهده کرده و یک مدل متناسب با بودجه و سلیقه خود سفارش دهید.

– فراموش نکنید که میزکار یکی از مبلمان پرکاربرد در محیط های اداری است، بهتر است در مورد انتخاب این کالا نگاهی به سبک چیدمان، کاربری و همچنین فضای دفتر کارتان داشته باشید تا بتوانید انتخابی مناسب و کاربردی را رقم بزنید.

– در صورتی که نیاز دارید از فضای بیشتری برخوردار باشید می‌توانید از میزهایی استفاده کنید که دارای کمد، کشو یا شلف هستند، به این ترتیب فضای زیادی در اختیار شما قرار دارد که امکان قرار دادن وسایل مورد نیاز خود را در آن خواهید داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله با ملاحظات مربوط به خرید یک میز اداری مناسب آشنا شدید. نخستین مسئله بحث برانگیز در انتخاب میز اداری، ابعاد آن است. یعنی میزی که تهیه می‌کنید؛ زیاد فضا اشغال نکند. نکته دوم این که به راحتی بتوانید امورات روزانه خود نظیر نوشتن را با استفاده از این میز انجام دهید.

امروزه با توجه به ظهور فضاهای کاری و کسب و کارهای مختلف، انواع میزها در رنگ‌ها و جنس‌های مختلف تولید شده‌اند که باید میز پاسخگوی نیازهای کاری و هماهنگ با فضا و بودجه خودتان را انتخاب کنید.

همان‌طور که در طول متن اشاره کردیم موارد بسیاری در مورد انتخاب میزها و مبلمان اداری وجود دارد که رعایت آنها سبب می‌شود انتخاب بهتری داشته باشید، علاوه بر مواردی که به تفصیل اشاره کردیم می‌توانید به نکاتی مثل شرایط نگهداری، تمیزکردن، طول عمر و دوام و همچنین کیفیت ابزارآلاتی نظیر پیچ‌ها و لولاها و ریل‌های به‌کاررفته در میزهای اداری نیز دقت داشته باشید.

اثاث چین
ارسال دیدگاه