ایده های خلاقانه طراحی باغ

طراحی باغ

طراحی باغ ایده آل درست مانند یک پارک یا اکوسیستم بومی زیبایی است که فاقد هرگونه علف هرز است. همچنین بسیار مهم است که منظره های زیبایی چون دریا، جنگل و طبیعت دوست داشتنی را از باغ خود ببینید. اما می‌دانید که طبیعت محیط زندگی حیوانات و حشره‌هایی مانند پروانه و مگس است که علاقه زیادی به باغ شما دارند. البته خیلی از افراد علاقه‌ای ندارند که حیوانات وحشی وارد باغشان شود. با این حال همین موضوع برای کسانی که باغ معمولی دارند، حیرت انگیز است. اگر ایده های خلاقانه‌ای را برای طراحی باغ در ذهن خود دارید، اما می‌خواهید ایده های جدیدتری را بررسی کنید این مقاله مناسب شما است.

طراحی باغ های مقاوم

امروزه افراد زیادی ایده‌های خلاقانه طراحی باغ را در ذهن خود مرور می‌کنند. اما همه قشنگ بودن باغ هایی که تا به حال دیده‌اید، فقط به خاطر طراحی آن نبوده است. بلکه این باغ ها از هرگونه حادثه و خطری در امان هستند. یعنی قبل از این که به فکر طراحی باغ بوده باشند، اول به مقاوم‌سازی باغ های خود پرداخته اند. در ادامه به نکات مهم برای داشتن باغ مقاوم می‌پردازیم.

  • استفاده از زهکشی های مقاوم برای جلوگیری از ورود حیوانات وحشی به باغ
  • استفاده به اندازه از نمک‌های سمی و پرهیز از فلزات سنگین در باغ
  •  مناسب برای خاک هاPH 3. انتخاب
  • در دسترس بودن آب به میزان کافی برای آبیاری گیاهان
  • انتخاب بهترین زمین برای داشتن باغی زیبا
مشاهده
چیدمان روف گاردن

حالا از ایده های خلاقانه برای طراحی باغ خود را استفاده کنید

برای این که باغی ایده آلی داشته باشید باید گیاهان مثل هم را در کنار همدیگر قرار دهید. به طور مثال گیاهان صحرایی در کار هم، گیاهان چوبی در کنار هم و گیاهان ساحلی را نیز در کنار هم قرار دهید. اما قبل از آن باید بدانید که می‌خواهید از کدام گیاهان برای باغ خود استفاده کنید.

 همچنین از خود یا یک متخصص گیاه شناس بپرسید که آیا گیاه مورد نظرتان با آب‌وهوا مکانی که باغ شما وجود دارد، سازگاری دارد یا باید از انواع گیاهان دیگر استفاده کنید. یکی از فایده هایی که باید گیاه متناسب با شرایط آب‌وهوایی باغ خود بخرید این است که به راحتی رشد می‌کند و باغتان را زودتر زیبا می‌کند.

اگر از گیاهان نامناسب استفاده کنید، وقتی از باغ خود دور باشید، ممکن است گیاهتان خراب شود یا با مشکلات دیگری روبه‌رو شوید. اما گیاهی که برای طراحی باغتان متناسب باشد، به کمک شما برای رشد خود نیاز کمتری خواهد داشت.

طراحی باغ
طراحی باغ

یک باغ زیبا به چه عواملی بستگی دارد؟

داشتن چمن: یکی از ایده های خلاقانه طراحی باغ، داشتن چمن های زیبا است. چون وقتی وارد جایی می‌شوید، این چمن‌ها هستند که به چشمتان می‌آیند. باید چمن‌ها را به سلیقه خود هرس کنید. حتماً لازم نیست که به شکل معمولی طراحی کنید. می‌توانید از خلاقیت های خود بهره ببرید و آن‌ها را  به زیبا طراحی و هرس کنید.

 آلاچیق های بزرگ:

استفاده کردن از آلاچیق گزینه خوبی است که می‌توانید به آن فکر کنید و البته یکی از ایده‌های خلاقانه طراحی باغ می‌تواند همین باشد. آلاچیق هایی با سقف بلند و بزرگ در بخشی از باغ که در آن بتوانید از منظره های باغ لذت ببرید ایده عالی است. در آلاچیق ها می‌توانید با خانواده و دوستان خود در کنار هم جمع شوید و از طبیعت اطراف خود بهره ببرید.

مشاهده
مبل پشت حصیری

استفاده از گیاهان گلدار:

احتمالاً دوست داشته باشید از درختانی مانند درخت کاج و سرو استفاده کنید. چون نگه‌داری از آن‌ها آسان است. اما یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه طراحی باغ این است که، بهتر است در کنار این نوع گیاهان، از گیاهان گلدار نیز استفاده کنید. همچنین هرگز فراموش نکنید که گیاهان مانند هم را در کنار یکدیگر بکارید.

در مورد زهکشی های خود دقت کنید

ایده های خلاقانه طراحی باغ فقط به داشتن منظره زیبا ختم نمی‌شود. باید به پایه های یک باغ زیبا توجه کنید. مثلاً تا حالا در مورد زهکشی های خود دقت کرده‌اید؟ آب‌ها به کجا می‌روند؟ چقدر خاک تخلیه می‌کند؟

اگر زهکشی مناسبی انجام دهید، حدود 30 دقیقه زمان برای تخلیه کردن مناسب است. اگر تخلیه نامناسبی دارید، حالا اقدام به بهبود آن کنید. چون اگر تخلیه به‌خوبی انجام نشود در مدت بسیار کمی تمام باغ زیبایی خود را از دست می‌دهد و همه هزینه هایی که کرده اید، از بین می‌رود.

منبع آب کافی برای گیاهان خود دارید؟

به منبع آب خود فکر کنید. آیا حتی برای گیاهان به آب احتیاج دارید؟ آیا مشکلی در رابطه با آب وجود دارد؟ آیا حتی آب موجود است؟ این‌ها معدود سؤالاتی است که باید جواب آن را بدهید. البته میزان آبی که نیاز دارید به نوع گیاهی که استفاده می‌کنید نیز بستگی زیادی دارد.

مردم سالانه هزینه زیادی را برای آب هایی که در باغ استفاده می‌کنند را می‌پردازند. ایده های خلاقانه صرفاً برای زیبایی باغ‌ها به کار برده نمی‌شود. اگر بتوانید در مصرف آب دقت کافی داشته باشید تا آب زیادی را هدر ندهید هم ایده خلاقی است. به طور مثال از گیاهانی استفاده کنید که آب کمی لازم دارند. همچنین از ابزارهایی برای آبیاری چمن‌ها استفاده کنید که به صورت خودکار آبیاری کند و بعد از آن آب قطع شود. همچنین می‌توانید با داشتن یک نهر کوچک در کنار چمن‌ها، آن‌ها را آبیاری کنید.

مشاهده
آلاچیق های مدرن انتخابی مناسب برای فضای باز

تجهیزات لازم برای باغ را فراهم کنید

یک باغ کامل، باغی است که در آن همه ابزار های لازم برای هرکاری وجود داشته باشد. یکی از ایده های خلاقانه طراحی باغ این است که از میز و صندلی های راحت برای دور هم نشستن استفاده کنید. چیدمان صحیح میز و صندلی نکته مهمی است که باید به آن توجه کنید. باید فاصله آن‌ها را طوری بچینید که نه خیلی به هم نزدیک باشید و نه خیلی از هم دور.

استفاده از چراغ های با نور مناسب برای شب‌ها ایده خوبی است که باید به آن فکر کنید. احتمالاً شب نشینی ها یکی از لذت هایی است که هرکسی آن را تجربه کرده است. به همین دلیل بهتر است که از نور های لایت استفاده کنید که هم دید خوبی را برای شما فراهم کند و هم زیادی چشم ها را اذیت نکند.

ایده های خلاقانه طراحی باغ زیاد است. اما می‌توانید تمام ایده های خود را کنار هم بگذارید و شروع به ساختن یک باغ رؤیایی کنید. باغی که از همه نظر روی آن فکر شده باشد و در آن روزهای آرامی را داشته باشید. همچنین باید حواستان باشد که طبیعت محیط زندگی هر موجود زنده‌ای است و نباید به خاطر راحتی خودتان زندگی جانداران دیگر را به خطر بیندازید. درنتیجه باید همه‌جانبه فکر کنید. ایده بگیرید و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

اثاث چین
ارسال دیدگاه