مبلمان فضای باز چه فاکتورهایی دارد؟

مبلمان فضای باز

استفاده از مبلمان در فضاهای باز مثل باغ، باغچه، ویلا یا تراس و بالکن یکی از فاکتورهایی است که به زیبایی محیط می‌افزاید و از طرفی اسباب راحتی و آرامش افراد را مهیا می‌کند، مبلمان مخصوص فضای باز با توجه به کاربردشان طراحی می‌شوند، البته در انتخاب و خرید آنها باید به نکاتی توجه داشت که در این مقاله سعی میکنیم این نکات را برای شما بازگو کنیم.

اهمیت مبلمان فضای باز در دکوراسیون

اگر خانه‌ای دارید که دارای تراس و بالکن بزرگ است یا حیاط بزرگ در اختیار دارید، در صورت داشتن ویلا و باغ با استفاده از مبلمان مخصوص فضای باز، می‌توانید محیطی آرام و دلچسب برای دورهمی‌های دوستانه و یا نشستن‌های گاه‌و بیگاه در اختیار داشته باشید. استفاده از این سبک مبلمان در محیط‌های باز زیبایی خاصی به فضا می‌بخشد و استراحت در این محیط را دلچسب‌تر می‌کند.

مبلمان فضای باز
مبلمان فضای باز

انواع مبلمان مناسب برای فضای باز

مبلمان فضای باز بر اساس کارایی و کاربردی که دارد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود، انواع مبلمان فضای باز شامل مبلمان باغی، ویلایی، بالکن و تراس است. البته باید توجه داشته باشید که مبلمان فضای باز در حقیقت شامل میز و صندلی است و نباید طراحی آن را با مبلمان پذیرایی اشتباه گرفت. جنس این مبلمان نیز بر اساس کاربرد و آب و هوای منطقه‌ای  که در آنجا استفاده می‌شود متغیر است، متریال تولیدی مبلمان فضای باز شامل: چوب، آهن، حصیر، پلاستیک و انواع فلزات از جمله استیل است.

آب و هوا و کاربرد مبلمان فضای باز نقش مهمی در انتخاب جنس آن خواهد داشت، برای مثال اگر قرار است مبلمان در فضای کاملا باز در منطقه‌ای مرطوب و بارانی مورد استفاده قرار گیرد بهتر است از مبلمانی با جنس چوب و روکش ضد آب استفاده کرد. در این مناطق بهتر است از فلزات به دلیل احتمال زنگ زدگی استفاده نشود. مبلمان پلاستیکی فضای باز بهترین انتخاب برای این محیط‌ها خواهد بود، در صورتی که روی تراس یا زیر آلاچیق قرار است مبلمان را بچینید می‌توانید از مبل‌هایی با جنس حصیر بامبو، فلز و چوب استفاده کنید.

مشاهده
آلاچیق های مدرن انتخابی مناسب برای فضای باز

در حقیقت محبوب‌ترین جنس مبلمان‌های فضای باز مبل‌های فرفوژه و حصیر بامبو هستند، این دو جنس دقیقا نقطه مقابل هم هستند، فرفوژه دارای استحکام بالا و طول عمر خوبی است و قابلیت رنگ شدن دارد، از طرفی مبل‌های بامبو اگرچه ظاهر زیباتری دارند اما از نظر دوام و استحکام نسبت به سایر جنس‌ها ضعیف‌تر هستند.

استفاده از مبل‌های چوبی و حصیری برای روی تراس یا فضاهای مسقف مثل آلاچیق مناسب است، این مبل‌ها در مقابل رطوبت بسیار ضعیف هستند و بیشتر برای مناطق گرم و خشک مناسب می‌باشند. نگهداری از این جنس مبلمان دشواری‌های خاص خود را دارد و باید در مورد تمیز نگه داشتن آنها حساس بود.

نکات مهم انتخاب و نگهداری مبل‌های فضای باز

مبل فضای باز از جنس پلاستیک بسیار کاربردی است و مخصوص استفاده در فضاهای باغی و باز طراحی شده است، از آنجایی که می‌توان این مدل مبلمان را به راحتی شست و یا گردگیری کرد، می‌توان آن را در فضای باز مورد استفاده قرار داد. اما یکی از نکات منفی در مورد این مبلمان طول عمر کوتاه و مقاومت اندک آن است.

مبلمان فضای باز چون در معرض هوا، رطوبت و گردو خاک قرار می‌گیرد نسبت به سایر کالاها شرایط نگهداری خاص‌تری دارد، اگر شرایط نگهداری از آنها به خوبی رعایت شود مسلما دوام و طول عمر بیشتری خواهند داشت.

مبلمان فضای باز
مبلمان فضای باز

استفاده از رنگ‌های ضد رطوبت برای مبلمان فلزی و چوبی می‌تواند گزینه مناسبی برای دوام آنها باشد، به این ترتیب از وارد شدن صدمات ناشی از رطوبت به مبلمان جلوگیری شده و تمیز کردن آنها با دستمال آغشته به شوینده و آب آسانتر خواهد بود.

مشاهده
ایده های خلاقانه طراحی باغ

در ماه‌های سرد سال که احتمال بارندگی و رطوبت بالا است بهتر است مبلمان را در فضای مسقف قرار دهید، می‌توانید بعد از هربار استفاده آن‌ها را به یک محیط امن منتقل کنید.

از قرار دادن طولانی مدت مبلمان در معرض نور خورشید خودداری کنید، نور خورشید می‌تواند باعث صدمه به رنگ و رویه مبل‌ها شده و به آنها آسیب برساند، در صورتی که قرار است مبل ها را جابه‌جا نکنید بهتر است از یک چتر یا آلاچیق متحرک برای محافظت از مبلمان در مقابل نور خورشید استفاده کنید.

اگر از مبلمانی استفاده می‌کنید که دارای روکش یا کوسن‌های پارچه‌ای است بهتر است هر از گاهی آنها را به‌خوبی بشویید تا اگر حشرات یا گرد و خاکی در آنها نفوذ کرده به خوبی تمیز شود. اگر مبلمان را در فضایی قرار می‌دهید که رطوبت بالا است برای جلوگیری از کپک‌زدگی و پوسیدگی پارچه‌ها آنها را به‌صورت مرتب در معرض نور خورشید قرار دهید. برای این که طول عمر بیشتری داشته باشند می‌توانید در صورت عدم استفاده آنها را جمع کرده و در مکان مناسبی قرار دهید.

در صورتی که قرار است مبلمان را زیاد جابه‌جا کنید بهتر است از مبل‌هایی که جنس سبک‌تری دارند استفاده کنید، در محیط‌های کاملا باز و باغی بهتر است از جنس پلاستیک استفاده کنید. در حالت کلی باید گفت قبل از انتخاب طرح و مدل به کاربری آن و محیطی که قرار است در آنجا استفاده شود فکر کنید.

ابعاد میز و صندلی‌ها را در نظر بگیرید، این اندازه باید مساحتی که قرار است در آن محیط قرار گیرد تناسب داشته باشد، این مسئله به زیباتر دیده شدن مبلمان نیز کمک می‌کند، سعی کنید مبلمانی را انتخاب کنید که هنگام چیدمان فضای کافی برای رفت و آمد حرکت بین مبلمان را برای کاربر فراهم کند.

مشاهده
چیدمان روف گاردن

حتما شرایط جغرافیایی و آب و هوای منطقه‌ای که قرار است از مبل‌ها استفاده شود را در نظر داشته باشید، استفاده از میز و صندلی‌های فلزی در محیط‌های مرطوب اشتباه است و یا از جنس چوب و حصیر نمی‌توان در شرایط آب و هوای گرم و خشک استفاده کرد.

هنگام انتخاب کالا به‌راحتی آن نیز دقت کنید، گاهی نیاز به استراحت در فضای باز دارید پس می‌توانید از مدل‌های راحتی استفاده کنید که امکان یک چرت کوتاه مدت را در فضای باز برایتان فراهم می‌کند. استفاده از مبلمانی که دارای تشکچه و کوسن و روکش‌های پارچه‌ای نرم است این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد.

سعی کنید از اجناس مرغوب استفاده کنید، بهتر است از روکش‌های پارچه‌ای مرغوب با کیفیت بالا که قابلیت شستشو دارند استفاده کنید، انتخاب چوب‌های با کیفیت و مرغوب یا حصیرهای بادوام به شما کمک می‌کند تا بودجه کمتری برای تعمیرات نیاز داشته باشید. از آنجایی که استفاده از این مبلمان در فضای باز صورت می‌گیرد بهتر است به شرایطی نظیر ماندن زیر آفتاب، هوای مرطوب، باد و گرد و خاک و امثال آن را در نظر داشته باشید و با توجه به این مسائل یک متریال مناسب انتخاب کنید.

در انتخاب رنگ مبلمان فضای باز نیز باید دقت زیادی داشته باشید، هماهنگی رنگ‌ها با محیطی که در آن قرار می‌گیرد به چشم‌نواز شدن دکوراسیون کمک می‌کند، همچنین می‌توانید از مدل‌هایی استفاده کنید که بتوان از کالاهای دیگری نظیر گلدان‌ها و ستون‌ها یا چتر و آلاچیق مناسب با آن برای زیباتر دیده شدن مبلمان بهره برد.

اثاث چین
ارسال دیدگاه