انتخاب وسایل روشنایی و لوستر

انتخاب لوستر

دکوراسیون داخلی و معماری خانه‌های امروزی به گونه‌ای طراحی شده است که نورپردازی نقش بسیار مهمی در آن ایفا می‌کند، بنابراین انتخاب وسایل روشنایی و لوستر گام مهمی در داشتن یک دکوراسیون زیبا و اصولی است، علاوه بر توجه به زیبایی لوسترها و لوازم روشنایی نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که اهمیت بسیاری دارد، در این مقاله قصد داریم شما را با نکات بسیار مفیدی در خصوص انتخاب و خرید لوسترها و لوازم روشنایی منزل آشنا کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر لوستر بر دکوراسیون منزل حتما شما هم توجه کرده اید اشخاص در محیط‌های پرنور، دارای آرامش و روحیه مثبت بیشتری هستند و حس و حال بهتری را تجربه می‌کنند. بنابراین انتخاب درست وسایل روشنایی و لوسترها تاثیر بسیاری در زیباتر دیده شدن محیط اطراف دارند. نباید فراموش کرد که نورپردازی ایده‌آل یکی از راه‌های زیباتر و البته بزرگتر دیده شدن منزل است.

انواع روشنایی‌های کاربردی در منزل

ادوات روشنایی در منزل را می‌توان به انواع گوناگونی از جمله لوسترها، آباژور، ریسه‌های نورانی کارشده به صورت مخفی در معماری ساختمان، ریسه‌های نورانی تزئینی و امثال آن تقسیم کرد، که مسلما لوسترها و آباژور به دلیل کاربرد و جنبه فیزیکی که دارند از اهمیت بیشتری در زیبایی و دکوراسیون برخوردار هستند.

لوسترها: معمولا به شکل سقفی یا دیواری دارای آویز یا شاخه و طبقه در جنس‌های مختلف طراحی می‌شوند، استفاده از لامپ‌ها یا اصطلاحا شعله‌های متعدد در لوسترها به روشن‌تر شدن فضا کمک بسیاری می‌کند.

مشاهده
نکات قبل از خرید مبل دست دوم

چراغ‌های تزئینی: این دسته از روشنایی‌ها امروزه بسیار مورد توجه قرار دارند  که شامل چراغ‌های ال‌ای‌دی و اس‌ام‌دی می‌شود، استفاده از این چراغ‌ها به‌دلیل کم مصرف بودن و دارا بودن نور بیشتر بسیار مورد توجه است، استفاده از آنها مقرون به‌صرفه بوده و مناسب با انواع سبک‌های دکوراسیونی است، از طرفی نسبت به لوسترها قیمت مناسب‌تری دارند.

آباژورها: اگر بخواهیم آباژورها را نیز در زمره وسایل روشنایی و نورپردازی منزل قرار دهیم باید بگوییم که این وسیله نیز در انواع طرح‌ها و جنس‌ها بسته به میزان بودجه و سلیقه کاربر در مدل‌های ایستاده و رومیزی در بازار موجود است.

انواع لوستر، راهی ساده برای انتخاب لوستر مناسب

لوسترها را به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، این تقسیم‌بندی بر اساس جنس و طرح خواهد بود، از نظر جنس لوسترها به انواع برنزی، فلز آبکاری شده و چوبی تقسیم می‌شوند، از نظر طراحی نیز لوسترها در سبک‌های گوناگون متفاوت هستند، شناخته شده‌ترین سبک‌های لوستر : کلاسیک، مدرن، فانتزی، اسپرت و لاکچری است.

لوسترهای کلاسیک : این لوسترها محبوب‌ترین نوع لوستر در ایران محسوب می‌شوند و با سلیقه کاربران ایرانی همخوانی خوبی دارد، لوسترهای کلاسیک معمولا کریستالی وسقفی هستند، دارای آویز بوده و تعداد زیادی قطعات کریستالی در آن به کار رفته است، در این سبک از لوسترها، لوستر برنزی به‌دلیل استفاده از فلز برنز در تهیه آن دارای قیمت بالایی است، اما همچنان طرفداران خود را دارا است. این سبک از لوسترها معمولا بیشترین تنوع را در میان انواع سبک‌ها به‌خود اختصاص می‌دهند.

لوستر مدرن: این لوسترها همانطور که از نامشان پیداست مناسب دکوراسیون‌های مدرن وامروزی هستند، این لوسترها و چراغ‌های تزئینی سبک مدرن امروزه طرفداران بسیاری دارند.

لوستر فانتزی: در طراحی این سبک از لوسترها از الگوی خاصی بهره گیری نمی‌شود و متناسب با خلاقیت و ایده‌پردازی طراحان ساخته می‌شود، لوسترهای چوبی عموما در این دسته قرار می‌گیرند و بسیار مناسب استفاده در فضاهای فانتزی نظیر کافی‌شاپ‌ها و یا خانه‌های ویلایی و باغی است.

مشاهده
دیزاین آشپزخانه مدرن

لوستر اسپرت: این لوسترها اکثر در ابعاد کوچک طراحی شده اند و نسبت به انواع دیگر کم‌نورتر هستند اما از آنها می‌توان در فضاهایی با دکوراسیون سبک‌های مختلف استفاده کرد.

لوستر لاکچری: این سبک از لوسترها معمولا به رنگ‌های طلایی و نقره‌ای طراحی شده‌اند، دارای طبقات، شاخه‌ها و آویزهای متعدد بوده و از کریستال و شیشه‌های رنگی و درخشان در تهیه آنها استفاده می‌شود، این سبک از لوسترها بسیار مناسب فضاهای بزرگ و دکوراسیون‌های مجلل است.

انتخاب لوستر
انتخاب لوستر

نکات مهم انتخاب لوستر و وسایل روشنایی

– مهمترین نکته در انتخاب لوستر یا وسایل روشنایی توجه به ابعاد آنها و تناسب آن با فضای منزل است، استفاده از لوسترهای بزرگ در فضاهای کوچک زیبا به نظر نمی‌رسد یا برعکس لوسترها و وسایل تزئینی کوچک در فضاهای بزرگ جلوه‌ای ندارد و چشم‌نواز نخواهد بود.

– انتخاب درست سبک لوستر و وسایل روشنایی و همخوانی داشتن سبک آنها با دیگر وسایل و دکوراسیون منزل نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید.

– استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی، آفتابی و مهتابی و ترکیب آنها با یکدیگر از جمله مواردی است که به زیباتر دیده شدن نورپردازی منزل شما کمک بسیاری می‌کند.

– هنگام انتخاب لوستر به نکاتی نظیر ابعاد فضا، ارتفاع سقف و کاربرد آن توجه داشته باشید. برای برخی از منازل با سقف‌های کوتاه انتخاب لوسترهای کوتاه مناسب‌تر است و همچنین می‌توان از انواع دیواری برای نورپردازی در فضا استفاده کرد.

– برای سقف‌های گچ‌بری شده معمولا از لوسترهای کلاسیک استفاده می‌کنند و استفاده از لوسترهای مدرن نیز در آشپزخانه‌ها و اپن‌ها شایع‌تر است.

مشاهده
طراحی دکوراسیون پذیرایی چگونه صورت می‌پذیرد؟

– اگر فضای کوچکی در اختیار دارید باید به میزان نورپردازی دقت لازم داشته باشید و از لوسترهایی استفاده کنید که درخشندگی خوبی به فضا بدهد، میزان نوردهی لوستر نیز به سبک طراحی آن بستگی دارد. برای مثال در خانه‌های بزرگ می‌توانید از لوسترهای کریستالی ریسه‌ای استفاده کنید، تا بخشی از فضا را پر کرده و زیبایی خاصی به محیط بدهد، اما در خانه‌های کوچک استفاده از لوسترهای کوتاه مناسب‌تر است، اما درخشندگی و میزان نوردهی باید بالا باشد، استفاده از لوسترهای رنگی در فضاهای کوچک پیشنهاد نمی‌شود.

– در صورتی که به دنبال نورپردازی کلاسیک در منزل هستید می‌توانید از یک لوستر در پذیرایی، یک لوستر مناسب بالای میز ناهاخوری و یک لوستر مدرن یا کلاسیک مناسب در آشپزخانه استفاده کنید.

– در مورد نگهداری و تمیز کردن لوسترها نیز باید از فروشنده سوال کنید چرا که اکثر آنها شیوه‌های متفاوتی برای گردگیری و تمیز کردن دارند.

– اگر می‌خواهید از یک نوردهی مناسب در منزل بهره‌مند باشید می‌توانید از کلیدهای تنظیم‌کننده نور برای لوستر استفاده کنید در این صورت میزان نوردهی بسته به شرایط می‌تواند متفاوت باشد.

– تعداد لوستر نیز بستگی به بزرگی فضای منزل شما خواهد داشت، گاهی فضای پذیرایی یا نشیمن به اندازه‌ای بزرگ است که میتوان از دو یا چند لوستر به صورت همزمان استفاده کرد، گاهی نیز می‌توان با ترکیب لوسترهای دیواری و سقفی نوردهی مناسب فضا را ایجاد کرد.

اثاث چین
ارسال دیدگاه