اصول طراحی مبلمان چگونه است؟

اصول طراحی مبلمان

یکی از اساسی‌ترین وسایل منزل که نقش مهمی در آرامش و زیبایی منزل ایفا می‌کند، مبلمان است. بنابراین طراحی مبلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و اصول طراحی مبلمان دارای فاکتورها و استانداردهای خاصی است که رعایت آنها به کسب رضایت مشتریان می‌انجامد و این مسئله بزرگترین هدف صنعت مبلمان در تمام دنیا است. در این مقاله به بررسی این فاکتورها خواهیم پرداخت.

اصول طراحی مبلمان
اصول طراحی مبلمان

اصول مهم طراحی مبلمان

شاید بتوان گفت در این زمینه چندین اصل مهم و کاربردی وجود دارد که بیشترین اهمیت را دارا می‌باشد و آن به شرح زیر است:

– طراحی مبلمان بر اساس طرح ارگونومیک بدن

– طراحی مبلمان بر اساس نیاز مشتری

– طراحی مبلمان بر اساس کاربرد

هرکدام از فاکتورهای بالا دارای شاخه‌ها و زیرشاخه‌های متفاوت است که به آنها خواهیم پرداخت.

طراحی مبلمان بر اساس طرح ارگونومیک بدن

از آنجایی که ممکن است افراد ساعات زیادی را روی مبل به استراحت بپردازند، استاندارد بودن این کالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رعایت اصول ارگونومی به معنای همخوانی طراحی اجزای مبلمان بر اساس استانداردهای لازم برای اسکلت‌بندی انسان است، به‌صورتی که در صورت استراحت یا نشستن روی مبلمان کمترین فشار به ستون فقرات و مفاصل وارد شود.

استانداردهای لازم در طراحی مبلمان

برای این که استانداردهای لازم ارگونومی در طراحی مبلمان رعایت شود، باید پشتی، نشیمنگاه و تکیه‌گاه بازوی مبل مطابق با اصول خاص طراحی شود. در استانداردهای ارگونومی در مورد طراحی پشتی مبلمان آمده است که این بخش باید به گونه‌ای طراحی شود که کمترین فشار به مهره‌ها و عضلات گردن وارد شود، برای رسیدن به این هدف، زاویه قسمت نشیمن مبل باید با پشتی آن بین 100 تا 110 درجه باشد، ارتفاع آن نیز به حدود 65 سانتی‌متر برسد، نکته مهم بعدی وجود یک برجستگی در قسمت گودی کمر، روی پشتی صندلی است که هرچه به طرف بالا می‌رود قوس آن کمتر می‌شود، در این صورت کاربر هنگام استفاده از مبلمان و تکیه دادن به پشتی آن احساس کاملا راحتی خواهد داشت.

مشاهده
معرفی پنج هتل برتر برای اقامتی دلچسب در دوران کرونا

اصول ارگونومی در قسمت کفی نیز شامل استانداردهایی به شرح زیر است:

– کفی باید به گونه‌ای طراحی شود که برای نشستن‌های طولانی مدت راحت باشد

– از نظر روانی احساس آرامش را به کاربر القا کند

– سطح کفی یک دست و صاف بوده و لبه جلویی آن گرد باشد

– لایه رویی قسمت کفه باید سفت و محکم باشد و در اثر نشست و برخاست دچار فرورفتگی نشود

– دارایه زاویه سطح 5 تا 10 درجه بوده و طول و عرض آن یک مربع 55*55 سانتی‌متر باشد، البته طول و عرض کفی یا نشیمنگاه ممکن است بر اساس طراحی مبلمان تغییر کند.

در مورد ارتفاع صندلی نیز اندازه استاندارد حدود 43 سانتی‌متر است. این مورد نیز ممکن است با توجه به طراحی مبل  چند سانتی‌متر کمتر یا بیشتر باشد.

استاندارد تکیه‌گاه ساعد نیز از اهمیت ویژه برخوردار است. این تکیه گاه معمولا حامی بدن هنگام نشستن است و در نشستن و برخاستن به شخص کمک می‌کند، طول آن بهتر است بیش از 35 سانتی‌متر باشد، ارتفاع آن نیز معمولا بین 20 تا 25 سانتی‌متر است، عرض آن نباید کمتر از 10 سانتی‌متر باشد.

اصول طراحی مبلمان
اصول طراحی مبلمان

طراحی مبلمان بر اساس نیاز مشتری

یکی دیگر از اصولی که در طراحی مبلمان مورد  توجه قرار می‌گیرد، رعایت نیاز و مطالبه مشتریان است، در این مورد که بیشتر به طراحی و مدل مبل باز می‌گردد آنچه بیشتر از هر فاکتور دیگری مورد توجه طراح واقع می شود کاربری مبلمان بر اساس نیاز مشتریان است.

طراحی مبلمان ال، طراحی مبل‌های تاشو، مبل‌های کم‌جا و امثال آن از جمله مثال‌هایی است که در این زمینه می‌توان ارائه کرد، برای مثال مبل‌های تاشو و کم‌جا با توجه به نیاز مشتریانی که در خانه‌های آپارتمانی کوچک ساکن هستند صورت گرفت و یا مبلمان طرح ال در انواع سبک‌ها با توجه به نیاز مشتریانی که تلفیقی از دکوراسیون‌های مدرن و سنتی را می‌پسندند ارائه شد که تمام این نمونه‌ها طراحی‌های موفقی محسوب می‌شوند.

مشاهده
چند راهکار ساده برای افزایش طول عمر مبلمان

طراحی مبلمان بر اساس کارکرد

در این بخش از اصل طراحی آنچه مورد توجه طراح قرار دارد کارکرد و کاربری مبلمان است، در این قسمت که خود شامل زیرشاخه‌هایی از جمله سبک‌های مختلف مبلمان، طراحی رنگ و مدل می‌شود، طراح مبلمان سعی می‌کند مبل را بر اساس کاربرد آن و همچنین سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی طراحی کند.

با یک مثال واضح در این بخش شما را در درک اصول طراحی مبلمان بر اساس  کارکرد بیشتر راهنمایی می‌کنیم، همانطور که می‌دانید مبل‌ها سبک‌های مختلفی دارند، از جمله : کلاسیک، لاکچری و مدرن، طراح با توجه به کارکرد مبل در دکوراسیون‌های مختلف به طراحی مشغول می‌شود، برای مثال مبلی طراحی می‌کند که بر اساس کاربرد در آپارتمان‌های کوچک در نظر گرفته شده است و سمبلی از مبلمان کلاسیک (شامل چوب‌های ظریف کار شده در قسمت تاج و دسته‌ها) را در این طراحی به کار می‌گیرد، مبل‌های راحتی کلاسیک و مبل‌های ال سبک کلاسیک از این دسته هستند.

نمونه دیگر این سبک از طراحی‌ها، تلفیق مبلمان ال و مبل چستر است که مخصوص دکوراسیون‌های کلاسیک طراحی شده است، در صورتی که از جنس چرم برای رویه مبل استفاده شود این مبل‌ها مناسب دکوراسیون‌های لاکچری خواهند بود.

در مورد طراحی رنگ و مدل که شامل استفاده از انواع رنگ‌ها و ترکیب آنها در ساخت مبلمان و یا استفاده از کوسن‌های مدل‌های مختلف است، آنچه بیش از همه تاثیرگذار خواهد بود، همخوانی این طراحی با مد روز می‌باشد. برای مثال مدت زمان زیادی مبل‌هایی با روکش‌های گل‌دار و یا تلفیقی از پارچه ساده و کوسن‌های گل‌دار مد بود و طرفداران بسیاری داشت در حالی که امروز روکش‌های ژاکارد بسیار مورد توجه علاقمندان به مد است.

مشاهده
تمیز کردن مبل ، راهنمای جامع شست و شو

نکات نهایی برای اصول طراحی مبلمان

با توجه به نکات ارائه شده می‌توان فهمید که اصول طراحی مبلمان منزل بیش از هرچیز به نیاز کاربران و سلیقه آنها تکیه دارد، در طول سالیان تاریخچه فعالیت صنعت مبلمان، طرح‌ها و ایده‌هایی موفق بوده‌اند که بیشترین نیاز کاربران به کاربرد و استانداردهای ارگونومیک و همچنین القای حس راحتی و آرامش را در طراحی به کار برده‌اند، از طرفی طرح‌هایی که همخوانی بیشتری با انواع سبک های چیدمان منزل دارند بیشتر مورد استقبال واقع شده‌اند و ماندگارتر بوده اند،  البته نباید نقش مد و ترندهای روز را در این عرصه نادیده گرفت، اگرچه طرح های ساده و اصیل بیشترین ماندگاری و استقبال را در صنعت مبلمان دارا هستند اما بسیاری از کاربران علاقه دارند که دکوراسیون منزل خود را مطابق با مد روز چیده و از اصول مد و دیزاین مطابق با ترندهای روز بهره‌مند شوند.

اثاث چین
ارسال دیدگاه